کنترل از راه دور بیمار ، فناوری Telehealth و بازاری رو به رشد

نظارت و کنترل از راه دور بیمار (Remote patient monitoring (RPM یک فناوری است که امکان نظارت معمولی بر روی بیماران دارد، این وسایل نظارت بر بیمارانی که در خانه یا منطقه دور افتاده هستند را فراهم می کند، که ممکن است دسترسی به مراقبت های پزشکی را افزایش داده و هزینه های ارائه خدمات درمانی را کاهش دهد.

کنترل از راه دور بیمار، دسترسی پزشکان را گسترش می دهد، یک رابطه ثابت بین بیماران و مراقبان را فراهم می کند، و ارائه دهنده یک جریان مداوم از داده های سلامتی در زمان واقعی را به شما ارائه می دهد. و اکنون، دستگاه های RPM باهوش تر و مقرون به صرفه تر می شوند.

می‌توان گفت پیشینه استفاده از فناوری ارتباطات در فرایند درمان، به اواسط قرن ۱۸ بازمی‌گردد. واژه پزشکی از راه دور، نخستین بار در سال۱۹۲۰ به کار گرفته شد، هرچند که کاربری آن از سال‌ها پیش آغاز شده بود.

 

Telehealth چیست؟

Telehealth توزیع خدمات و اطلاعات مرتبط با بهداشت از طریق اطلاعات الکترونیکی و فناوریهای ارتباط از راه دور است. این امکان را برای تماس، مراقبت، مشاوره، یادآوری، آموزش، مداخله، نظارت و پذیرش از راه دور بیمار و پزشک را فراهم می کند. از این فناوری برای ارائه خدمات بالینی از راه دور مانند تشخیص و نظارت استفاده می شود. هنگامی که مشکلاتی از قبیل؛ بودن در روستا یه یک منطقه دور افتاده، عدم حمل و نقل، عدم تحرک، کاهش بودجه یا عدم دسترسی کارمندان به خدمات مراقبتی، محدودیت های اقتصادی و… ممکن است این شکاف را برطرف کند.

و همچنین آموزش از راه دور ارائه دهنده؛ جلسات، نظارت و سخنرانی های بین پزشکان؛ اطلاعات آنلاین و مدیریت داده های سلامت و ادغام سیستم مراقبت های بهداشتی.

Telehealth می تواند شامل دو پزشک باشد که در یک کنفرانس ویدئویی درباره پرونده بحث می کنند. جراحی روباتیک که از طریق دسترسی از راه دور اتفاق می افتد. فیزیوتراپی که از طریق ابزارهای مانیتورینگ دیجیتالی کار میکند. آزمایشاتی که بین متخصصین بالاتر برای تفسیر ارسال می شود. نظارت بر بیمار در خانه از طریق ارسال مداوم داده های سلامت بیمار؛ کنفرانس آنلاین مشتری با پزشک؛ یا حتی تفسیر ویدئوفون در طول مشاوره.

 

اهداف پزشکی از راه دور

بهبود مراقبت از بیمار

بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم

دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره

در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار

کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی

ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع)

کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی

ایجاد فضای مراقبت مدیریت شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

 

کاربردهای پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور دارای کاربرد گوناگونی است که به منظور افزایش صحت و تندرستی فرد در جامعه صورت گرفته‌است. این پدیده می‌تواند با نوع اطلاعات ارسال شده (مانند آزمایشهای کلینیکی و رادیو گرافی‌ها)، نحوه ارسال این داده مشخص شده و معنی و مفهوم یابد. از پدیده مزبور در موارد زیر می‌توان استفاده عملی نمود:

بلایای طبیعی و جنگها

توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور

کنترل بیماریهای مزمن

پروازهای هوایی

مسافرتهای دریایی درجنگها

تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره

آموزش ارائه کنندگان خدمت و مردم

منابع اطلاعاتی پزشکی شامل انواع بانکهای اطلاعاتی و پایگاه‌های داده‌های پزشکی

 

برخی کاربردهای اختصاصی پزشکی از راه دور عبارتند از:

مشاوره از راه دور

آموزش الکترونیکی

پیشگیری از راه دور

پایش از راه دور

تشخیص از راه دور

توانبخشی از راه دور

جراحی از راه دور

درمان امراض پوستی از راه دور

تصویربرداری التراسوند از راه دور

آسیب‌شناسی از راه دور

درمان اختلالات شناختی از راه دور

 

نظارت و کنترل از راه دور بیمار (RPM) چیست؟

کنترل از راه دور بیمار (RPM) یکی زیرشاخه های Telehealth است.

Remote patient monitoring (کنترل از راه دور بیمار) روشی برای ارائه مراقبت های بهداشتی است که از فناوری، برای نظارت بر سلامت بیمار در خارج از یک روش بالینی سنتی استفاده می کند. RPM به فناوری خاصی که برای انتقال الکترونیکی اطلاعات بین بیماران و پزشکان استفاده می شود، اشاره دارد و این تنها یک سیستم جدید در صنعت گسترده تر کنترل از راه دور است.

 

دستگاه های مانیتور و کنترل از راه دور بیمار چیست؟

نمونه های متداول دستگاه های کنترل از راه دور بیمار شامل برنامه های صوتی است که به بیماران یادآوری می کند داروهای خود را مصرف کنند، همزمان هم به پزشک خود اجازه می دهند بیماری را تحت نظر داشته باشد و دکمه دیجیتالی دارد که که بیماران را قادر می سازد از راه دور گزارشات، اعلائم و نبض خود را به پزشکان ارسال کنند.

 

نحوه عملکرد این دستگاه ها و حسگرها

روند عملکرد سیستم ها به این صورت است که داده ها از طریق سنسورهایی که به بدن بیمار وصل است (که ممکن از نوع پوشیدنی یا wearable باشد) از طریق راه های ارتباطی شبکه ای مثل Wi-Fi ,Bluetooth به یک واسط که میتواند یک موبایل هوشمند و یا یک کامپیوتر باشد ارسال شود سپس برنامه نصب شده روی واسط ، اطلاعات را از طریق اینترنت به سرور مرکزی (مستقر در بیمارستان) ارسال می کند سپس اطلاعات به پزشک مربوطه و مراقبان تعریف شده بیمار ارسال میشود که طبق طلاعات دریافتی ،پزشک در صورت لزوم دستور های لازم را جهت روند بهبود بیماری اتخاذ کند.

 

بدون حسگر متصل به بدن!

محققان توانسته‌اند با توسعه‌ی یک نرم‌افزار به کمک دوربین‌ شرایط بیمار را بدون هیچ گونه حسگر متصل به بدن، کنترل کنند.

در بخش مراقبت‌های ویژه به هر بیمار یک سری حس‌گر‌ متصل می‌شود. دوربین هوشمند یا کنترل از راه دور کار را برای بیماران راحت‌تر می‌کند؛ بنابراین راحت‌تر می‌توانند از تخت خود خارج شوند و به کار‌های دیگر بپردازند.

 

مزیت استفاده از سیستم‌های کنترل از راه دور بیمار

استفاده از این سیستم می‌تواند مزاحمت‌های کادر پزشکی برای بیمار را به حداقل برساند. استفاده از داروهای آنتی سایکوتیک یا ضد روان‌پریشی بر روی سلامت فیزیکی فرد تاثیرات زیادی می‌گذارد؛ این سیستم برای بیمارستان خیلی کاربردی به نظر می‌رسد.

یکی از مشکلات موجود در بیمارستان‌ها وجود حسگر‌ها و طبعاً سیم‌های متعددی است که کار را برای کادر درمانی و بیمار دشوار می‌کنند. استفاده از سیستم‌های وایرلس به کمک دوربین می‌توان این مشکل را برطرف کند. بنابراین کنترل وضعیت بیمار حتی بعد از ترک مرکز درمانی راحت‌تر خواهد شد و می‌توان بیمار را زودتر از موعد از بیمارستان مرخص کرد. این اتفاق باعث می‌شود که هزینه‌های درمان کاهش پیدا کنند و فضای درمانی برای بیماران دیگر خالی بماند.

 

شرکت های برتر در این صنعت

از آنجا که ارائه دهندگان به طور فزاینده ای برای بهبود نتایج بیماران، کم کردن هزینه ها و کاهش استفاده از خدمات گرانتر، به فناوری RPM روی می آورند پس بهتر است که بهترین ها را در این صنعت بشناسید.

 

برخی از ارائه دهندگان برتر کنترل از راه دور بیماران RPM عبارتند از:

Dexcom

Honeywell Life Sciences

Medtronic

Philips Healthcare

ResMed

Senseonics

 

روند و آمار بازار کنترل از راه دور بیمار RPM

ارائه دهندگان با استفاده از مراقبت های بهداشتی خانگی RPM و سایر روش های گزارش گیری از راه دور در حال حاضر مشکلات بستری در بیمارستان را کاهش می دهند. به عنوان مثال: مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، بیماران نیازمند به قرص و دارو را به کمک تجهیزات RPM، خطر بستری در بیمارستان را 76٪ – و نمرات رضایت بیمار را بیش از 90٪ نگه داشته است.

سالمندان به کمک فناوری RPM درحال مراقبت در خانه هستند. یک گروه تحقیقاتی با بررسی 25 سازمان بهداشت و درمان و 38٪ از سازمانهای بهداشتی و درمانی را که با برنامه های RPM کار میکنند مورد مطالعه قرارداده، گزارش کردند که این تکنولوژی بستری بیماران را کاهش داده است، در حالی که 17٪ کاهش هزینه ها را هم ذکر کردند.

روند بعدی در فناوری RPM، کوچک سازی است. سازندگان دستگاه ها ضمن همکاری با شرکت ها و همکاران جدید، راه حل های خود را کوچکتر و راحت تر می کنند تا سهم بازار خود را گسترش دهند. به عنوان مثال: یک گجت سنسوردار دیابت جدید که داده های سلامت را از طریق بلوتوث به دستگاه های اصلی نظارت و یا تلفن های هوشمند انتقال می دهد.

 

منبع: bigwallet

 

همچنین بخوانید:

مشاوره آنلاین چه معایب و مزایایی دارد؟

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)

معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش دوم)

بالا