مراقبت های خانگی از راه دور

بیش از همه افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و ناهنجاری های تنفسی مزمن به اینگونه مراقبت ها نیاز دارند.  طرح اولیه سیستم مراقبت های پزشکی از راه دور شامل خانه بیمار به عنوان ایستگاه مرکزی، ایستگاهی برای مراقبین پزشکی متخصص شرکت کننده در طرح و یک سرویس دهنده ارتباطات است.

کمترین وسایل مورد نیاز شامل یک دستگاه جهت ورود اطلاعات (مثل فشارخون) و یک وسیله ارتباطی جهت خروج اطلاعات (خط تلفن) می باشد. در موارد پیشرفته تر وسایلی جهت پایش فاکتورهای حیاتی بیمار، یک سیستم تصویری جهت مشاوره و یک خط تلفن ارتباطی ISDN جهت انتقال همزمان اطلاعات و تصویر وجود دارد.

 

انتقال سیگنال ضربان قلب از طریق تلفن همراه:

تیمی متشکل از محققان دانشگاه ایلینویز و شرکت Lucent Technologies روشی برای استخراج داده های مربوط به تنفس و قلب انسان از روی سیگنال های تلفن همراه ابداع کرده اند. با این روش می توان این سیگنال ها را از طریق خط تلفن زیر نظر گرفت. ایده آنها بر این است که از گوشی تلفن همرا به عنوان راداری مینیاتوری استفاده کنند که از پدیده داپلر بهره می گیرد. آنها از روی شیفت فرکانسی که در سیگنال دریافتی ایجاد می شود، می توانند جابجایی قفسه سینه و چگونگی آن را تحت نظر بگیرند. از روی این اطلاعات می توان هم درباره چگونگی تنفس و هم در مورد ضربان قلب فرد اطلاعاتی به دست آورد.

 

دستگاه بی سیم دسترسی به اطلاعات پزشکی

در این قسمت سیستم Bluemedica شرح داده می شود که برای پزشکان و پرستاران، دسترسی سیار و جمع آوری اطلاعات در بیمارستان را مهیا می‌سازد. آنها به آخرین اطلاعات بیمار از هر جای بیمارستان، دست پیدا میکنند. Bluemedica همیشه قادر به تعیین اطلاعات ذخیره شده درHIS است. یک قسمت از Bluemedica یک مچ بند برای بیمار است که اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات سلامتی بیمار و فهرستی از معاینات و پذیرش درمان را فراهم می آورد.

اولین هدف، طراحی یک شبکه محلی برای سیار بودن و دسترسی همگانی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم اطلاعات است.  برای دسترسی به این  هدف از فنآوری Bluetooth  استفاده شده است.. سودمندیهای فنآوری Bluetooth عبارتند از: مصرف انرژی کم، تابش امواج  الکترومغناطیس کم و درک آسان.

 

مرور سیستم:

سیستم Bluemedica شامل محتویات زیر است:

 

TabletPC

یک وسیله سیار برای پزشک یا پرستار که برای دسترسی به داده های سیار استفاده میشود. پزشک یا پرستار از TabletPC قابل حمل برای دسترسی و کار با داده های بیمارستان استفاده میکند .این دستگاه مانند یک نوت بوک استاندارد است که میتوان آن را مانند یک تخته گیرهدار در دست نگه داشت.

TabletPC باید با سیستم عملکردی که اجازه اتصال با استفاده از پروتکل TCP/IP را می‌دهد، آماده گردد و توانایی استفاده از مدل Bluetooth را داشته باشد

 

مچ بند برای بیمار:

وسیله ای برای اندازه گیری و ذخیره داده وضعیت بیمار است و به عنوان یک برنامه ریز عمل می کند. هر بیمار، یک مچ بند میگیرد که او در تمام زمانی که در بیمارستان است و در صورت انتخاب در خانه، آن را حمل می کند

مچ بند به TabletPC دکتر از طریق اتصال Bluetooth مرتبط می‌شود، که مقادیرذخیره شده توسط مچ بند به TabletPC منتقل می شود. حافظه مچ بند نقشی اساسی در شناسایی بیمار (نام)، اطلاعات مهم مانند گروه خونی، داشتن حساسیت ها، اندازه گیری مقادیر و برنامه ریزی داده را دارد.

پروتکل Bluetooth در مچ بند امکان اندازه کوچک و ساده برای به انجام رسیدن  سخت افزار در مچ بند را مهیا می‌سازد.

 

اندازه گیری دما

دمای بدن از طریق تماس مستقیم سنسور دما با پوست بیمار اندازه گیری میشود.این سنسور در سمت داخلی مچ بند واقع می‌شود و بدین طریق با بازوی بیمار در تماس است.سنسور اندازهگیری دمای محیط روی مچ بند قرار دارد.

پس از استفاده ازانواع مختلف سنسورها و بررسی خطاهای اندازه گیری  به وسیله برنامه شبیه ساز در محیط Matlab  اکنون از سنسور KTY84130 استفاده می شود که شامل یک RTD است که با V 5/2 تغذیه شده و همراه با یک مقاومت سری ۷/۴ کیلو اهمی است. درا ین مورد خطای اندازه گیری تقریبا ۰٫۰۳۵   درجه سانتیگراد است.

 

اندازه گیری ضربان

اندازه گیری ضربان بیمار می تواندبر مبنای حجم سنجی انجام شود .دو نوع حجم سنجی در نظر گرفته می شود:حجم سنجی امپدانسی و حجم سنجی فتوالکتریک.

حجم سنجی امپدانسی  به صورت غیر مستقیم، مقادیر خون را در خلال یک بخش متحرک بوسیله اندازه گیری متغیرها در امپدانس الکتریکی بافت پوست، روشن می‌سازد که با ضربان قلب مطابقت دارد. به مانند اندازه گیری به چهار الکترود سیستم با یک جریان منبع نیاز است. الکترودها باید روی بازو یا پا در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری قرار بگیرند. که به صورت واضح قرارگیری الکترودها روی محتویات مچ بند اثر میگذارند.

 

Translation server

دست یابی همگانی به داده های ذخیره شده در سیستم اطلاعات بیمارستان را مهیا می کند.این قسمت می تواند به صورت مستقل و یا داخل HIS باشد. هدف اصلی دسترسی آسان به داده های ذخیره شده در HIS است.

Translation server    شا مل سه بخش است: یک قسمت دستیابی داده در HIS. یک بخش پردازش درخواست ها و فرامین و یک بخش ارسال داده.

 

Access point

Access Point، اتصال به شبکه بی سیم را برای وسایل TabletPC آماده می‌سازد. این هدف قابل دسترسی از راههای متفاوت میباشد. برای اتصال از فنآوری Bluetooth بهره گرفته شده است.

 

همچنین بخوانید:

معرفی سیستم های بیمار محور تله مدیسین

سیستم های تله رادیولوژی

انواع خدمات تله مدیسین

بالا