ویزیت از راه دور ؛ بی‌نیازی از مراجعه به بیمارستان و کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا

سرویس‌های اینترنتی در ایام کنونی که همه‌ی مردم در سرتاسر کشور به حضورنیافتن در اماکن عمومی تشویق می‌شوند، کاربرد زیادی دارند. بسیاری از سرویس‌های داخلی خدمات نوبت‌دهی آنلاین پزشکان و ویزیت از راه دور را ارائه می‌دهند که برای رفع نیازهای پزشکی مردم کارایی زیادی دارند. چند سرویس نیز در روزهای اخیر را‌ه‌اندازی شده است که با بررسی علائم افراد و مقایسه‌ی آن با اطلاعات مرجع، نیاز داشتن یا نداشتن به مراجعه‌ی حضوری برای آزمایش کرونا را تشخیص می‌دهند.

 

سرویس‌های ویزیت از راه دور

این روزها میتوانید از سامانه هایی که  خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین را به کاربران در پلتفرم‌های گوناگون ارائه می‌کنن ، استفاده کنید. این سرویس ها در همکاری با پزشکان متعدد، سرویس‌های مشاوره‌ای به کاربران ارائه می‌کنند که می‌تواند نیاز اولیه‌ی آن‌ها به معاینه را در وضعیت کنونی برطرف کند. اپلیکیشن های زیادی نیز برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دردسترس است و امکان مشاوره‌ی صوتی و تصویری بیمار را با پزشک فراهم می‌کند.در این میان سرویس هایی علاوه ‌بر ارائه‌ی خدمات نوبت‌دهی آنلاین، ویزیت از راه دور را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. بدین منظور پس از مراجعه به وب‌سایت این سامانه ها تنها کافی است نام تخصص یا بیماری یا پزشک مدنظر خود را جست‌وجو کنید تا پزشک معالج مرتبط، به شما پیشنهاد شود.

 

آزمایش آنلاین کرونا

همان‌طورکه گفته شد، علائم کرونا COVID-19 را تقریبا مراکز معتبر جهانی تثبیت کرده‌اند و می‌توان با آزمایش‌هایی ساده، خطر ابتلا به ویروس را بدون نیاز به مراجعه به پزشک متوجه شد. در روزهای اخیر، دو سرویس در ایران شروع به کار کرده‌اند که با سؤال‌هایی ساده، علائم کاربران را از آن‌ها می‌پرسد و نیاز یا بی‌نیازی به مراجعه به پزشک را تشخیص می‌دهند.

سامانه‌ی خودارزیابی ابتلا به کرونا به‌همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه‌اندازی شده است. کاربران با ورود به سامانه می‌توانند علائم خود را در ارتباط با ابتلا به ویروس کرونا بررسی کنند؛ البته سامانه پیشنهاد می‌دهد برای موارد مشکوک و علائم کودکان کمتر از ۱۴ سال، با سامانه‌ی مشاوره‌ی تلفنی ۳۱۱۳ تماس گرفته شود. از سرویس‌های مشابه دیگر می‌توان به سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی اشاره کرد که آزمایش مشابهی برای بررسی ابتلا به کرونا انجام می‌دهد. به‌علاوه، سامانه اطلاع‌رسانی و خودارزیابی و ثبت بیماران مبتلا به کرونا را هم مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی کرده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر نیز خطوط اختصاصی برای مشاوره درباره‌ی ویروس کرونا اختصاص داده‌اند. در مازندران، کاربران می‌توانند با تماس با شماره‌ی ۳۴۴۰۷ از مشاوره‌ی تلفنی بهره ببرند. همچنین، شمار‌ه تماس ۴۰۳۰ در سطح کشور پاسخ‌گوی پرسش‌های مردم درباره‌ی ویروس کرونا جدید است.

 

منبع: زومیت

 

 

همچنین بخوانید:

دلایل اهمیت گسترش تله مدیسین

پیشگیری از ابتلا به کرونا با مراقبت از راه دور

ویزیت بیماران از راه دور و تأمین سلامت

بالا