بیمارستان مجازی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت (بخش دوم)

بسیاری از بیمارستان‌ها در حال حاضر وب سایت مخصوص خود را دارند و در این سایت‌ها همه دپارتمان‌ها و کلنیک‌ها با صفحات مربوط به آنها موجود است. در این سایت‌ها اطلاعات مربوط به زمان باز شدن و ارائه خدمات به بیماران ذکر شده است. اطلاعات کارمندان و امکانات موجود در بیمارستان هم ذکر شده است. به نوعی این وب سایت‌ها هم بیمارستان مجازی است در حقیقت در این صفحات، اطلاعاتی از بیمارستان برای بیماران موجود است و در تعریف‌های ابتدایی بیمارستان مجازی، بر آوردن نیاز اولیه بیمار در خصوص آشنایی بیمار پیش از شروع درمان با این وب سایت‌ها هم حاصل می‌شود. ‏


در یک دپارتمان مجازی در وب سایت دانشگاهی بیماران قادرند همه سوالات خود را مطرح کنند و اطلاعاتی در باره بیماریشان و نوع درمان مورد نظر را دریافت کنند. با این روش بیمار با پزشکان در ارتباط است و پس از بیان مشکلات در صورت نیاز پزشک، آزمایشاتی را انجام می‌دهد و نتیجه را نیز به طور الکترونیکی در اختیار پزشک قرار می‌دهد. در مواردی پزشک نیاز به زمان برای تصمیم در خصوص بیماری را دارد و در مواردی تشخیص را بلافاصله به بیمار اعلام می‌دارد. ‏


بنا بر نوعی تعریف، بیمارستان مجازی، یک کتابخانه دیجیتالی برای نگهداری تجهیزات پزشکی است. ‏
این سیستم‌ها امکان تحقیقات و مطالعات را برای محققین فراهم می‌آورد و با ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر کشور‌ها امکان ارتقاء تجهیزات به سرعت برای بیمارستان‌ها فراهم می‌آید و بیمارستان‌ها نیاز به صرف هزینه برای جایگزینی تجهیزات ندارند بلکه با ارتباط با بیمارستان‌های دیگر و شرکت‌ها جدیدترین تغییرات و تجهیزات را دریافت و با صرف هزینه اندکی قادرند تجهیزاتشان را ارتقا دهند. ‏


در سطحی پیشرفته تر این بیمارستان‌ها از اینکه فقط یک منبع اطلاعاتی باشند خارج شده و جزئی از مراحل درمان شده اند که در ادامه تشریح می‌شوند. پیشرفت‌های جدید در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سبب انتقال تصاویر پزشکی با کیفیت و رزولوشن بالا برای دستیابی به تشخیص بهتر توسط متخصص شده است. این تکنولوژی در تله مدیسین بسیار کارا است. ده سایت در کشور‌های مراکش، تونس، الجزایر، مصر، ترکیه، یونان، ایتالیا، فرانسه، آلمان که برای آموزش پزشکی از راه دور از یک بیمارستان مجازی استفاده کرده‌اند. واحد‌های درسی برای همه مقاطع به روش ‏online‏ و همزمان ارائه می‌شود. بیمارستان مجازی بین این کشور‌ها یک سیستم واسط بود که تبادلات و ارتباطات از طریق آن صورت می‌گرفت. این بیمارستان علاوه بر آموزش ‌‏online‏ (از راه دور)، مجهز به تله مدیسین و امکانات مرتبط نیز بود. به این ترتیب تمامی دانشجویان در رشته‌های مرتبط قادر بودند علم و توانایی خود را در کشور‌های مختلف با توجه به تنوع بیماری‌ها و مشکلات بسنجند و قابلیت گسترده‌ای در سطح کلان بیابند. نتایج این کار گروهی به افزایش سطح سلامت این کشور‌ها انجامید. علاوه بر تولید نیروی پزشکی توانمند، با استفاده از تله مدیسن توانستند سطح تشخیص و درمان را در بیمارستان‌ها بالا ببرند. ‏


این بیمارستان‌ها برای بیمارانی مفید است که نیاز ضروری به حضور پزشکان و پرستاران و نظارت از نزدیک آنها را ندارند و شرایطی دارند که وضعیت آنها در منازلشان قابل مدیریت و کنترل است. البته این نکته قابل ذکر است که برای حصول چنین کنترلی نیاز به امکانات و تجهیزات مخصوصی است که از جمله آن تجهیزات پزشکی پرتابل است که برای این منظور طراحی شده است. ‏
همه بیماران در مکان‌های کنترلی هستند که این مکان‌ها به صورت محوطه‌ای است که قابلیت دسترسی متخصصان بیمارستان را دارد. استفاده از لینک‌های اینترنتی با سرعت بالا این امکان را فراهم کرده است. این بیمارستان به بیماران این امکان می‌دهد که از شبکه‌های تلویزیونی زنده استفاده کنند که با پزشکان در ارتباط باشند و به همین ترتیب متخصصان هم برای کنترل درمان بیمار با آنها در تعامل باشند. این امکان دیدن برای پزشکان این مزیت را دارد که برای تشخیص درست و دقیق بتوانند در همه حال وضعیت بیمار را بررسی کنند. این بیمارستان‌ها به تولید تکنولوژی اینترنت و پهنای باند با قابلیت بالا نیاز دارند. این بیمارستان‌ها به ویدئو و صدا بصورت ‏Online‏ نیاز دارند. این امکان برای پزشکان پیش می‌آید که بهترین درمان را به بیمارانشان ارائه دهند و بیماران هم در هر زمان و مکانی قادرند خدمات درمانی را دریافت دارند. ‏


در این تجهیزات این امکانات وجود دارد که فرد بیمار قادر به خواندن فشار خون خود باشد، و بتواند نحوه عملکرد ریه و در مواردی عملکرد قلب خود را از دستگاه دریافت کند. در موارد مورد نیاز اطلاعاتی به صورت الکترونیکی از طریق خطوط تلفن و مودم به مراکز کنترل فرستاده می‌شود. گا‌هی از طریق خود دستگاه گزارشی از دستگاه به مرکز کنترل مخابره می‌شود. به این ترتیب بیمار می‌تواند خیلی زودتر از معمول بیمارستان را ترک کند و ادامه مراحل درمان را در خانه دریافت دارد. ‏


ویژگی‌های بیمارستان مجازی
بیمارستان مجازی در حقیقت به کلیه کار‌ها و اعمال در حال اجرا در یک بیمارستان می‌پردازد و باید همه موقعیت‌ها را به تصویر درآورد. کلیه بخش‌ها باید برای بیمارستان تعریف شوند مثل: آزمایشگاه، رادیولوژی، بخش عفونی، داروخانه و. . . . اعمالی مثل استریلیزاسیون، نویزها، ارتعاشات ترمینال‌های ویدئویی.‏
سازماندهی اطلاعاتبیمارستان مجازی شامل انواع اطلاعات دارای ساختار و بدون ساختار است. برای سازماندهی این اطلاعات روش‌های مختلفی وجود دارد که اطلاعات را لینک کرده و راهنمایی برای دستیابی سریع به اطلاعات را تهیه و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ‏
فضای کاربری محیطی است که بر حسب کارایی و قسمت‌های موجود در بیمارستان، دارای پنجره‌هایی است. کاربر از طریق این پنجره‌ها قادر است به اطلاعات مورد نظر دست یابد. ‏
برای کاهش خطرات و اشکالات در پروسه تشخیص و درمان به دانشی کامل نیاز است. اطلاعات کامل و معتبر پزشکان و کارکنان بیمارستان سبب بهبود پروسه در مانی می‌شود. بیمارستان مجازی قادر است با شبیه‌سازی کلیه موقعیت‌های بیمارستان این آگاهی را در کاربران ایجاد کند.

 ‏
مدیریت در بیمارستان مجازی
‏ در چنین فضایی به‌طور قطع مدیریت سیستم بیمارستانی نیز به بالاترین سطح کیفیت رسیده و برای کاربران در سطح مدیریتی دستیابی به انواع رکورد‌های مورد نظر در ارزیابی و تصمیم گیری نیز تسهیل می‌یابد. ‏
مدیریت منابع و جستجوی چالش ‌ها در امر مدیریتی این سیستم بسیار کارا و دقیق است. این بیمارستان علاوه بر ایجاد محیطی برای دانشجویان پزشکی و علوم مرتبط با پزشکی، محیطی برای آموزش مدیران در یک محیط بیمارستان را نیز در بردارد. با ارائه کلیه مدل‌های موجود و روش‌های موثر در اداره بیمارستان مدیران را در ارائه استراتژی‌های مفید در جهت ارتقا بیمارستان آموزش می‌دهد. همچنین با ارائه برخی امکانات و شرایط خصوصا بحران‌ها مدیران را تحت آزمایش قرار داده و به این ترتیب محیطی کاملا آموزشی برای هر نوع از کاربر مرتبط با بیمارستان را فراهم آورده است. ‏
این محصول در واقع بر پایه ارائه راه حل است و نه تولید و تهیه. این سیستم امکان برگزاری بحث‌ها و ملاقات‌هایی را به صورت ‏online‏ دارد و در صورت به وجود آمدن هر نوع مشکلی میان دانشجویان رشته‌های مدیریتی امکان بحث بر سر آن و تبادل نظرات وجود دارد.

 ‏
کارکنان مجازی برای یک بیمارستان

در تعریفی که از بیمارستان مجازی برای آشنایی بیماران با بیمارستانی ارائه شد، بیمار می‌تواند مکانی را که قرار است در آنجا تحت درمان باشد ملاحظه کند و با آن مکان آشنا شود که این امر از لحاظ آرامش روحی برای بیمار نیز مناسب است. همچنین می‌تواند از تجهیزاتی که در آن مکان با آنها در ارتباط است اطلاعات به دست آورد و از داده‌هایی که با آن دستگاه‌ها به دست می‌آید آشنا شود. به این ترتیب یک تجربه بصری از روند درمان خود را کسب می‌کند.
این امر که بیمار با تمامی کادر پزشکان مرتبط، پرستاران، کارکنان بیمارستان و حتی بیماران دیگر موجود در اتاق یا حتی بخش، آشنا باشد بسیار با اهمیت است. در این سیستم تمامی اطلاعات مورد ارتباط با این افراد به طور کامل در دسترس بیمار است که در یک محیط مجازی با آنها آشنا شود و در صورت لزوم حتی با آنها در ارتباط باشد. در حقیقت این سیستم یک زندگی مجازی را برای بیماران با تمام تعاملات به طور مجازی در بر دارد.
بخش دیگر این سیستم در برداشتن اطلاعات تشخیصی و درمانی است که سعی شده با داشتن اطلاعات کاملی از انواع بیماری‌ها و درمان آنها و نشانه‌های تشخیص آنها موثر واقع شود. به طور مثال برای تشخیص اورتوپدی، یک پزشک مجازی، پای یک بیمار مجازی را گرفته و با وارد ساختن ضربه‌ای توسط چکش مجازی می‌تواند عکس‌العمل را تست کند، که در صورت هر عکس‌العملی چه تشخیصی حاصل می‌شود و درمان مربوطه آن نیز لحاظ شده است .


انواع بیمارستان مجازی
مشابه آنچه در تقسیم بندی بیمارستان‌های واقعی از نظر تخصص، موقعیت، وظیفه و مالکیت داریم، بیمارستان‌های مجازی نیز دارای انواعی هستند که با توجه به نوعش دارای تفاوت اطلاعات و تجهیزات است. مثلا بیمارستان مجازی کودکان که این بیمارستان به منظور پیشرفت و تهیه و ارائه اطلاعات پزشکی دقیق و صحیح برای کودکان و خانواده‌های آنها تهیه شده است. با توجه به حساسیت تشخیص و درمان در کودکان و نگرانی والدین آنها در خصوص درمان اطفال ضرورت تهیه این بیمارستان مجازی در خصوص کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد. ‏

با پیشرفت فناوری اطلاعات در بسیاری از علوم خصوصا پزشکی، شاهد پیشرفت‌های بیشماری در این علم و رشته‌های مرتبط با آن هستیم. بیمارستان مجازی با توجه به تعاریف ارائه شده یکی از پیشرفت‌های این علم در حیطه بیمارستان و پزشکی است. بر اساس هر کدام از تعاریف مطرح شده بیمارستان مجازی، چه به عنوان کتابخانه‌ای دیجیتالی، چه به عنوان سیستمی جهت بررسی مراحل تشخیص و درمان و ارتباط بیماران با پرسنل بیمارستان و چه با اهداف آموزشی آن سیستمی بسیار کارا و موثر در حیطه فعالیت‌های بیمارستانی است. ‏

 

منبع:hospital-ir

 

همچنین بخوانید:

بیمارستان مجازی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت (بخش اول)

تله مدیسین و سلامت الکترونیک

 

بالا