تشخیص HIV توسط موبایل های هوشمند

موسسه تحقیقاتی کلمبیا موفق به تولید دستگاهی شد که در صورت اتصال به تلفن های های هوشمند قادر به تشخیص بیماری HIV و سیفلیس در مدت زمان کوتاهی است .این دستگاه قادر به انجام یک تست به نام

ELISA ( Enzyme-Linked Immunosorbent Assay) بر روی نمونه خون گرفته شده از فرد متقاضی است  که ابتدا باید نرم افزار مخصوص این دستگاه روی موبایل نصب شده و سپس مراحل انجام تست برای فرد نمایش داده می شود.

طریقه کار این دستگاه به این گونه است که در مرکز دستگاه یک بخش پلاستیکی وجود دارد که فرد باید انگشت خود را جهت گرفته شدن نمونه خون خود روی آن فشار داده و سپس انگشت خود را روی یک چیپ مخصوص بمالد تا نمونه خون وارد چیپ شود.سپس این چیپ را در قسمت خاصی از دستگاه قرار می دهند.پس ازشروع کار ،دستگاه در عرض 15 دقیقه نتیجه را بر روی صفحه موبایل نمایان خواهد کرد.

 

و اما دستگاه چگونه ویروس را تشخیص می دهد ؟

در صورت وجود ویروس در بدن ، آنتی بادی های ضد آن به پروتئین های موجود در ویروس متصل می شونکه . جهت سهولت این امر ، به چیپ موجود در این دستگاه آنزیم هایی افزوده شده است که در صورت وجود ویروس ، واکنش هایی صورت گرفته و رنگ پروتئین های موجود در نمونه تغییر خواهد کرد. سپس به نمونه پرتوهای نور تابیده شده و بر حسب میزان جذب نور نمونه، دستگاه قادر خواهد بود، وجود یا عدم وجود بیماری را تشخیص دهد.

 

بالا