ارزش پزشکی از راه دور در چشم انداز مراقبت های بهداشتی امروز

مراقبت از سلامت از راه دور به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور به صورت الکترونیکی برای پشتیبانی و ارتقا سلامت و مراقبت های بهداشتی بالینی از راه دور ، آموزش های مربوط به سلامت بیمار به طور حرفه ای و بخش هایی در بهداشت عمومی است.

 

برنامه های Telehealth شامل موارد زیر است:

 

کنفرانس ویدیویی زنده (همزمان): یک ارتباط سمعی و بصری دو طرفه بین یک بیمار و یک پزشک متخصص

کنفرانس ویدئویی ذخیره و انتقال (ناهمزمان): انتقال سابقه سلامتی ثبت شده به یک پزشک بهداشتی ، معمولاً یک متخصص.

نظارت از راه دور بر بیمار: (RPM)استفاده از ابزارهای الکترونیکی متصل برای ضبط داده های بهداشت شخصی و پزشکی در یک مکان برای بررسی توسط ارائه دهنده در مکان دیگر ، معمولاً در زمان دیگری.

سلامت همراه: (mHealth) اطلاعات مربوط به مراقبت های بهداشتی و بهداشت عمومی از طریق دستگاه های تلفن همراه ارائه می شود. این اطلاعات ممکن است شامل اطلاعات عمومی آموزشی ، متون هدفمند و اعلان های مربوط به شیوع بیماری باشد.

 

اکنون چرا پزشکی از راه دور ؟

پس از سالها پیشرفت ، ایمیل ها ، تماس های تلفنی ، گپ های ویدئویی و سایر برنامه های پزشکی از راه دور به تدریج برخی از ویزیت های حضوری تکمیل یا جایگزین می شوند ، دقیقاً مانند ارتباطات الکترونیکی و فناوری ، انقلابی در سایر خدمات مانند پرداخت مالیات ، رزرو سفر و بانکداری ایجاد کرده است.به دلیل چالش های ارائه شده از راه دور و مشکلات رفت و امد ، سال هاست که پزشکی از راه دور برای خدمات دهی به بیماران در مناطق روستایی استفاده می شود. با این حال ، با گسترش سریع اتصال بی سیم و پیشرفت در منابع فناوری همراه با تقاضای مصرف کننده برای کسب اطلاعات و ارتباطات بی واسطه ، می توانید انتظار داشته باشید که پزشکی از راه دور به پروتکل پزشکی رایج تری برای درمان ، نظارت و مدیریت سلامت بیمار به صورت بسیار سریع تبدیل شود.

 

فواید پزشکی از راه دور

 

قابلیت دسترسی - پزشکی از راه دور می تواند خدمات مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا را برای بیمارانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند و کسانی که دارای مشکلات حمل و نقل یا تحرک هستند ، ارائه دهد. در عین حال ، پزشکی از راه دور مراکز خدمات مراقبت های بهداشتی را قادر می سازد تا به تعداد بسیار گسترده ای از بیماران نسبت به بیماران محلی خدمات ارائه دهند.

راحتی - صرف نظر از مکان بیمار ، به شرط داشتن سرویس بی سیم و / یا اتصال به اینترنت ، بیماران می توانند یک ویزیت پزشکی از راه دور را با متخصص خود تجربه کنند. استفاده از تله مدیسین همچنین می تواند در زمان بسیاری از بیماران صرفه جویی کند.

کارایی برای بیماران - استفاده از پزشکی از راه دور می تواند با ایجاد یک روش راحت تر و دسترسی به مراقبت ، کارایی بیماران و پزشکان را تا حد زیادی افزایش دهد.

کیفیت مراقبت - مطالعات نشان داده است که پزشکی از راه دور می تواند به اندازه مراقبت های حضوری موثر باشد و در بهبود نتایج بیمار در مقابل رویکرد سنتی نقش داشته باشد. عوامل پزشکی از راه دور در بهبود نتایج موثرند:

موانع کمتر برای دستیابی به درمان - پزشکی از راه دور مراقبت از بیماران را بدون توجه به مکان آنها آسان می کند.

رویکرد وسیع تر برای ارائه درمان - گزینه televisit تهیه یک برنامه درمانی جامع را برای متخصص و بیمار ارائه می کند که ممکن است موقعیت های موجود در خانه یا نیازهایی را که همیشه هنگام ویزیت در محیط مطب پزشک برآورده نمی شوند را برطرف کند.

کاهش خطر قرار گرفتن در معرض آلاینده ها - علی رغم همه تلاش ها این خطر وجود دارد که بیماری در مطب پزشک به دیگران منتقل شود.

هزینه - در بیشتر موارد در ویزیت از راه دور ، هزینه بیماران برابر یا مشابه ویزیت مطب است. به طور کلی ، کارایی و هزینه های مراقبت های بهداشتی به دلیل رفت و امد کمتر به بیمارستان ، پذیرش در بیمارستان ، بستری شدن در بیمارستان ، کاهش زمان سفر و بهبود مدیریت بیماری های مزمن تأثیر مثبت می گذارد.

 

برخی از نگرانی های پزشکی از راه دور شامل موارد زیر است:

 

تشخیص - در برخی شرایط ، تشخیص و تسهیل درمان غیر از معاینه حضوری امکان پذیر نیست.

مسائل مربوط به حریم خصوصی - یک پزشک بالینی که خدمات پزشکی از راه دور ارائه می دهد ، باید دقیقاً همانطور که از اطلاعات بیمار در مطب خود مراقبت میکند ، از استانداردهای محرمانه ی هیپا برای مراقبت از اطلاعات بیماران مجازی نیز پیروی کند.

 

پزشکی از راه دور امروزه و در آینده نقش زیادی در پزشکی دارد. برای بیماران ، دسترسی و سهولت بیشتر به متخصص ، افزایش صرفه جویی در وقت و در نهایت بهبود نتایج با استفاده از پزشکی از راه دور است. همچنین برای پزشکان ، توانایی دستیابی ، درمان و تأثیر بر سلامتی بیماران به صورت  گسترده ، ایجاد تمایزات بیمار محور و در نهایت ایجاد نتایج بهداشتی با کیفیت بالا میباشد. تأثیر اقتصادی و استفاده گسترده از پزشکی از راه دور هنوز نیاز به توجه دارد  اما پیش بینی می شود برای کل سیستم مراقبت های بهداشتی تأثیر مثبت داشته باشد.

 

منبع:dhat

 

همچنین بخوانید:

مروری بر تله نفرولوژی

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان و پزشکی از راه دور

پزشكی از راه دور و مستند سازی مدارك پزشكی از راه دور

 

بالا