آشنایی با سیستم اطلاعات رادیولوژی و رادیولوژی از راه دور

سیستم‌های اطلاعات رادیولوژی (RISجزو نرم افزارهای اساسی مراکز رادیولوژی، کلینیک‌ها و مراکز درمانی هستند؛ وظیفه اصلی این نرم افزارها ذخیره ایمن اطلاعات و تسهیل دسترسی به تصاویر و فیلم‌های رادیولوژیست. نرم‌افزارهای RIS خدمات متعدد دیگری را نیز ارائه می‌دهند.کارکرد های اصلی این سیستم عبارت اند از :

- برنامه ریزی و مدیریت بیماران

- شفاف شدن جزئیات امور مالی به کمک سیستم اطلاعات رادیولوژی

- تعامل موثر پزشک و بیمار با کمک فناوری RIS

- سهیل انجام امور مالی

- بهبود راندمان کار

 

همکاری با نرم افزارهای متعدد

مدیریت تصاویر رادیولوژی و اطلاعات مربوط به آن در پرونده بیمار بسیار با اهمیت است اما این امر تنها یکی از خدمات RIS است؛ سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی بسیار متنوع بوده و بسیاری از نیازهای مراکز رادیولوژی و بیماران را برطرف می‌کند.

یکی از ویژگی‌های نرم افزارهای RIS توانایی همکاری و ادغام با سیستم‌های نرم افزاری دیگر است، RIS هم‌چنین تضمین امنیت اطلاعات، امکان دسترسی آسان به داده‌ها و تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات پرونده بیمار از صورت حساب‌ها گرفته تا بیوپسی ‌(نمونه‌های بافتی بیمار) را فراهم می‌کند.

یک نرم‌افزار سیستم اطلاعاتی رادیولوژی قدرتمند همزمان با مدیریت طیف وسیعی از تصاویر رادیولوژی امکان دسترسی آسان کارکنان مراکز درمانی به تصاویر رادیولوژی بیمار را فراهم می‌کند؛ با کمک RIS سوابق و تصاویر پزشکی بیمار در هر مکانی قابل دستیابی بوده و امکان پیگیری و انجام امور مالی برای بیمار از منزل به راحتی فراهم است.

بنابراین، یک نرم افزار RIS خوب در حقیقت می‌تواند تا حدودی عملکرد پرونده الکترونیک سلامت (EHR)، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و نرم افزار مدیریت مطب را پوشش داده و با این نرم‌افزارها به صورت مشترک همکاری داشته باشد

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پرونده الکترونیک سلامت

نرم افزار EHR به طور ویژه برای مدیریت سوابق درمانی بیماران با رعایت اصل حفظ امنیت اطلاعات بیمار طراحی شده است. سیستم‌های نرم افزاری RIS مدرن قابلیت همکاری و تبادل اطلاعات با نرم افزار EHR را دارا هستند، این دو نرم افزار با ارائه خدمات گسترده توانسته‌اند بسیاری از نیازهای بیماران و مراکز درمانی در حوزه مدیریت سوابق بالینی را برطرف نمایند.

 

نرم افزار CRM

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM، نرم افزاری است که به طور خاص برای مدیریت ارتباط با بیمار طراحی شده است. خدمات CRM شامل برنامه ریزی و پیگیری قرار ملاقات های بیمار، امکان دسترسی به پرتال بیمار و پزشک و درنهایت پیگیری درخواست‌های بیمار از طریق تماس تلفنی و پیام کوتاه است. به دلیل دشواری مدیریت سوابق بالینی بیمارامروزه اکثر نرم افزارهای CRM برای ارائه مطلوب‌تر خدمات و حفظ حریم شخصی بیمار با نرم افزار سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی ادغام شده‌اند.

 

نرم افزار مدیریت مطب

همکاری سیستم‌ اطلاعاتی رادیولوژی با نرم افزار مدیریت مطب باعث می‌شود RIS بتواند صورت حساب بیمه و سایر هزینه‌های بیمار را مدیریت کند؛ ادغام این دو نرم افزار هم‌چنین امکان مدیریت هزینه‌ها و داده‌های مالی مطب رادیولوژی را نیز فراهم می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نگاه کلی بر رادیولوژی از راه دور

سیستم های تله رادیولوژی ( رادیولوژی از راه دور ) ، انتقال الکترونیکی تصاویر رادیوبیولوژیک و متون مشاوره ای، از محلی به محل دیگر را به عهده دارند.

سیستم های تله رادیولوژی، به نحوی طراحی شده اند که تشخیص و مشاوره سریع توسط متخصصان تصویرسازی را تسهیل نموده و امکان برقراری ارتباط بخشهای مختلف بیمارستان با سایر بخشها، منزل پزشکان یا درمانگاه را از طریق خطوط تلفن،‌ شبکه های دیجیتالی، و / یا انتقال مایکروویو یا ماهواره ای، فراهم می آورند. از آنجا که امکان انتقال داده های تصویری به مسافت هزاران مایل وجود دارد، بیمارستانها و مراکز پزشکی اورژانس دور دست که فاقد رادیولوژیست مقیم می باشند، می توانند تصاویر مربوطه را جهت مرور و تفسیر به رادیولوژی در بیمارستان بزرگتری انتقال دهند تا بررسی و تفسیر مناسبی در این زمینه، صورت گیرد. رادیولوژی از راه دور، امکان مشاوره online دو سویه را فراهم ساخته و این امکان را به رادیولوژیست می دهد که به چندین درمانگاه رادیولوژی مستقل یا مرکز سیار، خدمات رسانی کند بدون آنکه بخش رادیولوژی بیمارستان را ترک نماید. همچنین تله رادیولوژی، توسط ارتش در مواقع جنگ و بوسیله پرسنل پزشکی اورژانس در هنگام بروز بلایای طبیعی، مورد استفاده قرار گرفته و از این طریق تشخیص و درمان اورژانس را بهبود می بخشد.

تله رادیولوژی انتقال تصاویر رادیوگرافیک از یک مکان به مکانی دیگر می باشد که توسط فردی حرفه ای و آموزش دیده معمولا رادیولوژیست یا گزارش رادیوگرافر صورت می گیرداغلب اوقات قبلا برای تفسیری سریع برای اتاق اورژانس، آی سی یو ، و دیگر آزمایشات اورژانسی بعد از ساعت ها عمل در شب و آخر هفته ها استفاده می شد. در این موارد عکس ها می توانند در تایم زون مثلا به اسپانیا، استرالیا یا هند و غیره بفرستند؛ البته با دریافت از طرف کلینیک در ساعت کاری روز. گرچه در حال حاضر کمپانی های تلرادیولوژی خصوصی بزرگ در آمریکا این امکان را فراهم آورده اند که رادیولوژیست های شب کار مشغول شوند. برای تله رادیولوژی همچنین می توان با یک متخصص مشورت کرد که درباره پیچیدگی ها و این مورد اطلاعات بدهد.

تقاضا برای خدمات تشخیصی و تفسیر از راه دور تصاویر رادیولوژی در سراسر جهان به دلیل کمبود نیروی متخصص و تجهیزات مورد نیاز به تعداد کافی در حال افزایش است. در مواردی در کشورهای در حال توسعه، اگرچه دستگاه‌های تصویر برداری وجود دارد اما نیروی متخصص برای استفاده از آن وجود ندارد.این عدم توازن میان میزان تقاضا و دسترسی به خدمات تصویربرداری تشخیصی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

Teleradiology با اجازه دادن به رادیولوژیست ها می تواند تخصص خود را بدون حضور در کنار بیمار ، مراقبت های بیمار را بهبود بخشد. این امر به ویژه در مواردی که متخصصان رادیولوژیست (به عنوان مثال رادیولوژیست MRI ، رادیولوژیست کودکان ، رادیولوژیست های عصبی) مورد نیاز باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا این متخصصان معمولاً فقط در شهرهای بزرگ مستقر هستند که در ساعات کاری روز کار می کنند.

در مقابل ، بیمارستان های کوچکتر در مناطق روستایی ممکن است فقط یک رادیولوژیست داشته باشند و یا به هیچ وجه رادیولوژیستی در آنجا استخدام نشده باشد. در مواردی که این رادیولوژیست ها به اندازه کافی آموزش نبینند ، تفسیر برخی تصاویر رادیولوژی ممکن است نیاز به یک متخصص رادیولوژی داشته باشد.

Teleradiology می تواند وسیله ای باشد که متخصصین پزشکی بتوانند در مواقعی که به یکدیگر دسترسی حضوری ندارند ، همکاری کنند (مثلاً در مکان های دور افتاده باشند) که می تواند یک منبع مؤثر برای تشخیص و کنترل علائم باشد زیرا اغلب در بدست آوردن نظر حرفه ای دوم کمک می کند.

با استفاده از خدمات شرکت های برون سپاری یا گروه های رادیولوژی برای تأمین و حفظ پوشش مورد نیاز رادیولوژی ، بیمارستان های کوچکتر قادر به استفاده بهتر از متخصصان در محل خود هستند و به آنها امکان می دهد که ساعات کاری عادی خود را حفظ کنند.

امروزه teleradiology یک روند بالغ است. با این حال ، تخصص های دیگر بسیار کندتر برای اتخاذ این روش در مراقبت ها عمل میکنند. اگر بیمارستانی نیاز به پوشش شبانه داشته باشد یا به متخصص دائم روزکار نیاز پیدا کند ، به زیرساخت های (پهنای باند برای مؤلفه ویدیویی و همچنین نرم افزاری برای ادغام در EMR و گردش کار بالینی) به طور معمول نیاز پیدا خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:

تله ویزیت چیست؟

سه مورد از ارزشمندترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

مروری بر مزایای تله ویزیت

بالا