اینترنت اشیا در خدمت جامعه پزشکی

بی‌تردید اینترنت اشیاء (IoT) باعث دگرگونی قابل ملاحظه حوزه خدمات پزشكی می‌شود. در اصل، IoT ابزاری جدید را فراهم می‌آورد كه با ایجاد یك سیستم یكپارچه، باعث افزایش كارامدی خدمات می‌شود و تضمین می‌كند كه خدمات مراقبتی بهتر با هزینه كمتر به بیماران ارایه می‌شود. در میان منافع حاصل از توسعه IoT در حوزه خدمات پزشكی، برخی منافع چشمگیرتر هستند كه در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.

 

· كاهش هزینه‌ها: از آنجاكه استفاده از فناوری‌های جدید، نیاز به بستری شدن طولانی‌مدت در بیمارستان یا پذیرش‌های مجدد را برطرف می‌سازد و ویزیت بیمار به صورت بهنگام و از راه دور را فراهم می‌آورد، كاهش قابل ملاحظه هزینه‌های ویزیت‌های غیرضروری پزشكان می‌شود.

 

· بهبود نتایج درمان: قابلیت اتصال برنامه‌های جدید، به مراقبان و ارایه‌دهندگان خدمات درمانی كمك می‌كند تا به صورت بهنگام به اطلاعات مربوط به شرایط فیزیكی بیمار دسترسی داشته باشند و تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ كنند. این امر می‌تواند به ارایه به موقع خدمات درمانی و بهبود روند درمان كمك كند.

 

· مدیریت بهینه‌تر بیماری: از آنجاكه بیماران به طور مستمر تحت نظارت هستند و ارایه‌دهندگان خدمات درمانی به صورت بهنگام به اطلاعات دسترسی دارند، بیماری‌ها قبل از آنكه از كنترل خارج شوند، درمان می‌شوند.

 

· كاهش میزان خطا: جمع‌آوری صحیح داده‌ها، گردش كار اتوماتیك و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها، همگی باعث می‌شود تا درصد خطاها به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش یابد.

 

· مدیریت بهینه‌تر داروها: تولید و مدیریت داروها، یكی از هزینه‌های عمده در حوزه خدمات پزشكی است. اما با استفاده از پروسه‌ها و تجهیزات IoTمی‌توان این هزینه‌ها را بهتر مدیریت كرد.

 

البته نباید ریسك‌ها و چالش‌های حاصل از استفاده IoTدر حوزه خدمات پزشكی را نادیده گرفت. برای مثال، به اشتراك گذاشتن نادرست و غیراصولی اطلاعات پزشكی بیمار می‌تواند به خدشه‌دار شدن اعتبار و آبرو و یا از بین رفتن فرصت‌های شغلی منجر شود. امنیت داده‌ها نیز یكی دیگر از چالش‌ها است كه احتمالا با افزایش اشتراك‌گذاری دیتا افزایش می‌یابد.

پزشکی هوشمند، با توجه به صنعت اینترنت اشیا از طیف گسترده ای از ابزار و وسایل بهره می برد. خدمات اینترنت اشیا در این زمینه به نیازها، مراقبت های پزشکی و سلامت می پردازد. آینده علوم پزشکی را پیشرفت در زمینه اینترنت اشیا و در نهایت پزشکی هوشمند رقم می زند، چنان که پزشکان امروز برای موفقیت در آینده به علم IT نیاز دارند.

 

چرا پزشکی هوشمند؟

امنیت و اطمینان از پارامتر های مهم در حوزه پزشکی و درمان می باشد. پزشکی هوشمند با فراهم آوردن فرصت ارتباطات بیشتر و راحت تر، کاهش خطای انسانی، ابزار و امکانات پیشرفته، مراقبت های پزشکی دقیق و در کل کیفیت بالای درمان، آرامش خاطر را برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

 

پزشکی هوشمند، همیشه و همه جا

 

  • در بیمارستان و کلینیک ها: همانطور که حدس می زنید بیمارستان ها و کلینیک ها بیشترین تقاضا را در این حوزه به خود اختصاص داده اند. اینترنت اشیا در پزشکی امکان افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها را به این مراکز می دهد. بادی آنالایزر، ام آر آی، دستگاه اشعه ایکس و سی تی اسکن تنها تعداد معدودی از این گونه ابزار در مراکز بهداشت است. کمپانی های فیلیپس، زیمنس، GE این فناوری را برای تشخیص بیماری ها به شکل پیشرفته، پیگیری و به روز رسانی شده  به بازار عرضه می کنند.

 

  • در خانه ها:فناوری ارتباطات پزشکی(Tele medicine) خدمات پزشکی را فرا تر از دیوار های بیمارستان برای بیماران فراهم می کند. افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند( بیماری های قلبی، دیابت، میگرن) از مراجعه دائمی به پزشک خودداری می کنند. دستگاه هایی مانند RTM مخفف Remote patient monitoring که خدماتی مانند: اندازه گیری میزان گلوکز خون و ارسال آن به پزشک، انجام می دهند. خدمتکار مجازی برای مراقبت های پزشکی از سالمندان فعالیت هایی از قبیل برقراری ارتباط با سالمند، یادآوری برای مصرف داروها و امکان برقراری ارتباط از راه دور با افراد خانواده و پزشک فراهم می کند.

 

  • روی بدن: پیشرفت در تکنولوژی Bio sensor امکان پوشیدن ابزار هوشمند را به منظور بررسی سلامت افراد فراهم می کند. این روش به صورت جاسازی این سنسورها باعث اطمینان خاطر بیماران از روند درمان و بهبود آن ها می شود. در لباس ، به صورت چسباندن و به صورت کاشت.

 

مزایای پزشکی هوشمند

  • دسترسی: یکی از مهم ترین فواید پزشکی هوشمند ارتباط بیمار و پزشک در کم ترین زمان است. یک متخصص قلب به جای هزینه مطب و استخدام منشی و پرستار می تواند وضعیت سلامت و قلب بیمار خود را بر روی موبایل هوشمند رصد کند. همچنین پزشکان می توانند نتایج آزمایشات و تصاویر پزشکی را هر کجای دنیا به سرعت دریافت کنند. البته در این صورت خود بیمار هم از روند بیماری خود اطلاع بهتری دارد.
  • راندمان بیشتر: تجربه بیانگر این است که کاهش حساب شده هزینه ها چگونه راندمان را بالا می برد. اما این تنها فایده این فناوری نیست اتلاف وقت در مطب پزشکان و اورژانس یکی دیگر از معضلات بیماران است، که بیمارستان های هوشمند تا حدودی در حل این مشکل موفق بودند.

 

معایب پزشکی هوشمند

  • نبود استاندارد های مناسب در ساخت ابزار
  • هزینه بالای تجهیزات
  • ضرورت تامین امنیت و آسیب پذیری تجهیزات
  • امکان خطا در تنظیمات

 

 

بالا