با فناوری های جدید از سلامت خود محافظت کنید(بخش دوم)

سلامت دیجیتال لزوما استفاده از دستگاه‌های جدید نیست. سلامت دیجیتال نوعی تحول در تفکر اعضای جامعه در مورد بیماری است. هدایتگران این تحول بیمارانی هستند که در مورد سلامت خود پرس و جو می‌کنند و پیش از مراجعه به پزشک با پیگیری علائم حیاتی خود را آماده می‌سازند. برای آشنایی با امکاناتی که ردیاب‌ها و فناوری‌های سلامت دیجیتال در اختیار ما قرار می‌دهند این مقاله را دنبال کنید.

اسکلت بیرونی از دستگاه های تقویت کننده ی سلامت جسمانی

اسکلت‌های بیرونی ساختارهای فلزی رباتیکی که هستند که با فراهم کردن امکان حرکت و بلند کردن اجسام سنگین، به کاربران احساس قدرت می‌دهند. این اسکلت‌ها همچنین انجام کارهای بدنی را برای کارگران سهولت می‌بخشد و با پشتیبانی از بدن در هنگام کار به حفظ سلامت کاربر کمک می‌کند.

اسکلت‌های رباتیک به متخصصان اجازه می‌دهد جراحی‌های طولانی را با خستگی کمتری به پایان رسانند. افراد دارای ناتوانی‌های حرکتی از جمله بیماران فلج به کمک این ادوات قادر به حرکت روی دو پای خود خواهند بود. Adam Gorlitsky فردی است که پس از ده سال به کمک یک اسکلت بیرونی در یک مسابقه‌ی دو شرکت کرد. شرکت فورد از اسکلت بیرونی برای حمایت از سلامت فیزیکی کارگران در خط تولید بهره می‌برد. در حقیقت اسکلت‌های بیرونی به تدریج وارد محیط‌های کاری می‌شوند. از جمله‌ی این محیط‌ها می‌توان به کارخانه‌ها، انبارها، بخش پرستاری بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری از افراد سالمند اشاره کرد.

آیا تا کنون به ظاهر یک Tricorder برای تشخیص بیماری فکر کرده اید؟دستگا‌ه‌های تشخیص قابل حمل

در نگاه اول یک دستگاه قابل حمل تشخیص بیماری به فیلم‌های علمی تخیلی تعلق دارد. دستگاهی که با نزدیک شدن به بدن بیمار فهرستی از کلیه‌ی امراض جسمی ارائه دهد را Tricorder می‌نامند. در حال حاضر این دستگاه همچنان به عرصه‌ی فیلم و تخیل تعلق دارد. اما ساخت گوشی‌های هوشمند پزشکی، و حسگرهای چند منظوره علم پزشکی را به این رویا نزدیک ساخته است. در حقیقت مسابقه‌ی Qualcomm Tricorder XPRIZE با هدف ساخت دستگاهی کوچک و قابل حمل برای تشخیص بیماری برپا شد.

برای آشنایی بیشتر با چند دستگاه به مقاله معرفی دستگاه‌های تشخیص قابل حمل مراجعه نمایید. یکی از دستگاه‌های این مقاله Viatom Checkme نام دارد. به گفته ی پزشک آینده نگر Bertalan Mesko این دستگاه نزدیک‌ترین نمونه‌ی موجود به Tricorder است. Viatom Checkme به عنوان یک ردیاب سلامت عمل می‌کند. در عین حال قادر به ثبت نوار قلب، اکسیژن اشباع خون و تعداد گام‌های کاربر در روز بوده و به عنوان دماسنج، فشارسنج، ردیاب خواب و ساعت هشدار نیز کار می‌کند.

دستگاه های تشخیص قابل حمل در آینده می‌توانند کوچک‌تر و منعطف‌تر باشند. برچسب‌های سلامت می‌تواند علائم حیاتی بیمار را به سرعت تشخیص دهند. در حال حاضر برچسب‌های تشخیص‌دهنده‌ی افزایش گلوکز خون در اختیار پژوهشگران است. این برچسب‌ها در صورت لزوم دارو را بوسیله‌ی میکروسوزن‌هایی خاص، که از پیش در پوست نفود کرده، به داخل بدن تزریق می‌کند.

چاپ زیستی

در حال حاضر رشد اعضای مصنوعی شاخه‌ای دیرین در پزشکی محسوب نمی شود و تولید بافت زنده همچنان در مرحله‌ی آزمایشی است. با این وجود پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت پذیرفته است.

پژوهشگران Spanish Universidad Carlos III de Madrid با همکاری BioDan Group یک چاپگر سه بعدی زیستی عرضه داشته‌اند. این چاپگر قادر به چاپ بافت پوست زنده است. James Yoo و پژوهشگران همکار وی در Wake Forest School of Medicine نیز به فناوری پوست مصنوعی دست یافته‌اند. حتی یک گروه ایتالیایی با استفاده از پوست مصنوعی توانست بیماری پوستی کودکی را درمان کند.

Organovo یک شرکت چاپ زیستی واقع در سن‌دیگو در ایالات متحده است. این شرکت افزون بر اشتغال به چاپ زیستی به ساخت اعضای بدن نیز علاقمند است. در سال ۲۰۱۴ شرکت قادر به چاپ بافت زیستی کبد شد. در حال حاضر شرکت تنها چند سال با چاپ کبد مناسب انتقال عضو فاصله دارد. این کبدهای مصنوعی افزون بر پیوند عضو، برای انجام آزمایش‌های دارویی می‌توانند جایگزین کبد حیوانات شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون چاپ زیستی به این فهرست مراجعه نمایید.

تقویت دید و لنز چشم

با وجود اینکه عینک گوگل از چرخه‌ی تولید خارج شده است، و با وجود اعلام رسمی شرکت اینتل جهت توقف طرح عینک هوشمند اینتل، به دلیل ترس موجود پیرامون امنیت کاربران و حفظ حریم شخصی، رویای تقویت دید به کمک هوش مصنوعی کاملا کنار گذاشته نشده است.

شرکت گوگل با همکاری شرکت Novartis در سال ۲۰۱۴ امتیاز یک لنز تماسی هوشمند را به صورت قانونی به ثبت رسانید. این لنز تماسی اطلاعاتی از دنیای دیجیتال نمایش را می‌دهد. همچنین میزان گلوکز خون را با سنجش اشک چشم اطلاع می‌دهد. فناوری مشابهی نیز در کره‌ی جنوبی به شکل یک پژوهش دانشگاهی گزارش شده است. هر چند ترسی که سبب توقف طرح اینتل شد همچنان پابرجاست، باید استفاده از فناوری‌های دیجیتال از جمله‌ی لنز چشم برای تشخیص بیماری و افزایش سطح کیفیت زندگی فردی را جالب توجه دانست.

آشنایی با فناوری‌ های کمکی کنترل بیماری دیابت

با گوشی‌ های کوچک چند زبانه شوید

با گذشت زمان امکانات مکالمه‌ی هوشمند به ابزارهای متداولی تبدیل می‌شود و موانع مربوط به زبان کمرنگ‌تر می‌گردد. در اکتبر ۲۰۱۷ شرکت گوگل یک گوشی کوچک ویژه را معرفی نمود. این گوشی با اتصال به یک تلفن همراه Pixel قادر به ترجمه‌ی جملات به ۴۰ زبان بود. مترجم مایکروسافت در Skype قادر به ترجمه‌ی جملات ۸ زبان دنیا به یکدیگر در مکالمه‌های صوتی و تصویری است. این مترجم متن را به ۵۰ زبان ترجمه می‌کند و به این شکل مکالمات بین‌المللی و کنگره‌های چند زبانه را ممکن می‌سازد.

در بسیاری موارد پیشرفت‌ها در ابتدا به تصور بشری تعلق داشته است. اما بسیاری از تصورات ما با تلاش مهندسین به واقعیت تبدیل شده است. دور از انتظار نیست که کلیه‌ی دستگاه‌های ذکر شده نیز روزی با توانایی چندین برابر عرضه گردد.

بالا