جایگاه علم و تکنولوژی در پزشکی

هر ایده جالب و قدرتمندی بیهوده است اگر به کارش نگیری!

قرن ۲۱ را قرن تکنولوژی، تحول و پیشرفت روز افزون علم می نامیم. قرن high tech (فرا تکنولوژی) . تو عصری زندگی میکنیم که هر روز باید منتظر ایده و اختراعی نو باشیم. عصری که در دل خود نسل خلاقی را پرورش داده است. نسلی که خالق ابزارهای شگفت آور هستند. وارد دنیای اختراعات که می شویم با خود می اندیشیم که مهمترین اختراع بشر چیست؟ و یا مهمترین اختراع قرن ۲۱ چیست؟ اما چون نمیتوان بین میلیونها اختراع یکی را گزینش کرد، میگوییم که مهمترین اختراع بشر ” روش اختراع کردن” است. و همچنین مهمترین اختراع قرن ۲۱ یا قرن رشد تکنولوژی، هم”چگونگی یادگیری و تغییر” است. در این عصر باید روش یادگیری را به گونه ای ترویج کرد که هر کس برای خودش اختراع کند.

در هر زمینه ای از دانش، که سرک بکشیم رد پای تحول را شاهدیم. چه در صنعت، چه در کشاورزی ، چه در زمینه نانو، ناسا و …! اما آیا تکنولوژی در پزشکی هم رد پایی جا گذاشته است؟ چقدر توانسته در درمان بیماریها موثر واقع شود؟

تکنولوژی تا چه اندازه در روند درمان بیماران مفید بوده است؟

طب سنتی یا طب مدرن؟

چند دهه قبل انسانها با روش طب سنتی درمان را پیش میگرفتند و و از نحوه درمان هم کاملا راضی بودند. در واقع با روش طب سنتی بیشتر برای جلوگیری از امراض استفاده می کردند. اما در دنیای امروزی و با پیدایش و ترویج علم، شیوه درمان هم تغییر کرد. در حقیقت نوع بیماریها زیادتر و عجیب تر شد و در نهایت روش درمان آنها هم خواه ناخواه دگرگون شد. ۹۰ درصد درمانها با پرتو درمانی و یا از طریق داروهای شیمیایی صورت میگیرد که این خود بسیار برای بدن زیان بار است. در زمان دور به ندرت افراد به سرطات مبتلا میشدند. چون که از هوای پاک و غذای سالم و ارگانیک استفاده میکردند. اما حالا چه؟ افراد به راحتی و سادگیه سرماخوردگی به سرطان مبتلا میشوند. البته هنوز هم هستند تعداد افرادی که پایبند همان طب قدیم اند و زندگی و بدن سالمی دارند. اما نکته صحبتم اینجاست که چرا ورود تکنولوژی به زندگی امروزی بشر، بیشتر بجای اینکه مشگل گشا باشد، مشکل آفرین شده است. در واقع ضررش بیشتر از منفعتش است.

 

بالا