مجوز به قرصی که ورود خود به معده را اطلاع میدهد!

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA  به دو شرکت آمریکایی و ژاپنی مجوز داده است تا “سیستم دیجیتال ردیابی خوردن دارو” را در آمریکا ارائه کنند .

این سیستم در قرصی بکار گرفته شده که در بیماری‌های روانپزشکی استفاده می‌شود و آریپیپرازول (ابیلیفای) نام دارد. در داخل این قرص یک حسگر/فرستنده قرار دارد که از موادی ساخته شده که در دستگاه گوارش جذب می‌شوند. وقتی این قرص در تماس با ترشحات معده قرار می‌گیرد، حسگر فعال می‌شود و آغاز فرآیند هضم را بعلاوه برخی ویژگی‌های فیزیولوژیک مثل میزان فعالیت دارو ثبت می‌کند.

این اطلاعات به چسبی که بیمار روی پوستش چسبانده و از آنجا را به اپلیکیشنی در موبایل ارسال می‌شود. در صورت موافقت بیمار، این اطلاعات از اینترنت می‌تواند در اختیار افراد دیگر مثل نزدیکان و پزشکان و هر شخص دلخواه قرار گیرد .سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از آریپیپرازول  دیجیتال را فقط برای درمان اسکیزوفرنی و حملات ترکیبی افسردگی-شیدایی در اختلال دوقطبی نوع اول یا درمان کمکی در افسردگی صادر کرده است.

مصرف این قرص دیجیتال در روانپریشی (سایکوز) ناشی از دمانس ممنوع است. همچنین معمول نیست آیا استفاده از آن در کودکان بی‌ضرر است یا نه.

یکی از مشکلات درمان بیماری‌های روانپزشکی، خودداری بیمار از خوردن دارو است، اما تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند روشن نیست که آیا این قرص دیجیتال می‌تواند به این کمک کند که بیمار حتما دارویش را مصرف کند.علاوه بر این تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند مطلع شدن از شروع هضم قرص ممکن است بین نیم ساعت تا دو ساعت طول بکشد و گاهی ممکن است سیستم نتواند آن را ردیابی کند بنابراین، از این قرص برای ردیابی آنی نباید استفاده شود.

 

بالا