تشخیص دقیق و به‌موقع بیماری با هوش مصنوعی

واتسون یک سیستم کامپیوتری پرسش و پاسخ است که توسط شرکت آی بی ام توسعه داده شده است. این سیستم قادر است به سؤالاتی پاسخ دهد که به زبان طبیعی از او پرسیده می شود.

واتسون، از زمانی که معرفی شد تا کنون توجه زیادی را به خود معطوف کرده است! برای اولین بار این سیستم پرسش و پاسخ در یک مسابقه ی تلویزیونی شرکت کرد و برنده شد. همچنین این سیستم دستور پخت غذاهای لذیذی را در اختیار کاربران قرار داده است. اما به نظر می‌رسد کاربردهای واتسون به همین جا محدود نشده و پای خود را فراتر از این مسائل سرگرم کننده گذاشته است. این بار واتسون جان یک شخص را نجات داده است!

طبق گزارشی که از دانشگاه توکیو دریافت شده است، با استفاده از هوش مصنوعی توانسته اند سرطان خون نادری را در یک زن ۶۰ ساله تشخیص دهند. این تشخیص در حالی صورت گرفت که پزشکان،‌ قادر به تشخیص دقیق بیماری نبودند! این سیستم کامپیوتری، فقط با صرف ۱۰ دقیقه زمان،‌توانست تغییرات ژنتیکی در بدن این بیمار را با ۲۰ میلیون مقاله درباره ی سرطان مقایسه کرده و یک تشخیص صحیح درباره ی این بیمار ارائه دهد! این تشخیص در نهایت منجر به درمان مؤثر و دقیق و نجات جان آن بیمار گردید!‌ طبق گزارش این دانشگاه، واتسون هم موفق شده است یک سرطان خون کم یاب دیگر را شناسایی کرده و بهبود بیمار کمک کند.

شاید زمان زیادی لازم باشد تا سیستم‌های هوش مصنوعی بتوانند به شکل عادی در بیمارستان ها برای تشخیص نوع بیماری به کار گرفته شوند. همچنین باید اشاره کرد که در چنین موقعیتی، باید به اندازه ی کافی داده برای مقایسه وجود داشته باشد. اما نمی‌توان از تشخیص دقیق و به‌موقع این سیستم‌ها، چشم‌پوشی کرد. بیماران زیادی را سراغ داریم که به خاطر سهل انگاری یا عدم تشخیص صحیح و به‌موقع پزشکان، جان خود را از دست داده اند. این امر، اهمیت و کارایی تکنولوژی هوش مصنوعی را در دنیای پزشکی نشان می دهد.

با استفاده از این تکنولوژی، پزشکان، برای تشخیص یک بیماری، دیگر نیازی به بررسی و به حافظه سپردن تمام تحقیقات انجام شده ندارند. یا حتی دیگر نیازی نیست که از پزشکان دیگر درباره ی نوع بیماری و تشخیص، نظرخواهی کنند. فقط کافی است داده‌های صحیح را به سیستم دهند و فرایند درمان را هر چه زودتر آغاز کنند!

بالا