اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

اینترنت اشیا به بیماران کمک می‌کند تا سطح تعامل خود با پزشکان را به خصوص در موارد اورژانس و از راه دور افزایش دهند؛ در نتیجه خطرهای احتمالی ناشی از تأخیر در ارائه خدمات پزشکی و یا عدم دسترسی به پزشک می تواند به حداقل برسد. اما مسیر پیشرفت اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان بدون موانع و مشکلات نخواهد بود. تعداد زیاد دستگاه‌هایی که به یکدیگر متصل شده‌اند و نیز حجم بالایی از داده‌ها که توسط آن¬ها جمع‌آوری می‌شوند می‌تواند برای بخش IT بیمارستان چالش بزرگی را ایجاد کند. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از تمامی این داده‌ها محافظت کرد؛ خصوصا زمانی که اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف تبادل می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در ادامه نمونه‌هایی از کارکردهای اینترنت اشیا برای سلامت و درمان را مرور می‌کنیم:

  • روال اجرایی امور در بخش اورژانس، به واسطه اینترنت اشیا بهبود چشمگیری داشته است. به شکلی که امکان ردیابی بیمار در بخش‌های مختلف، آگاهی از تعداد تخت‌ها و اتاق‌های خالی و به کارگیری تجهیزات بصورت بهینه وجود دارد.
  • مدیریت انبار و تامین به هنگام موجودی اقلام دارویی می تواند از طریق سیستم‌های مبتنی بر IoT با سرعت و بازدهی بالا انجام شود.
  • تنظیم خودکار دما و نور بخش‌های مختلف بیمارستان، یکپارچه‌سازی تجهیزات پزشکی به شکلی که دستگاه‌ها پس از بررسی شرایط بیمار به طور خودکار اقداماتی را انجام می‌دهند و نیز تخت‌های هوشمندی که وضعیت حیاتی بیمار را رصد کرده و در شرایط اورژانسی به پرستاران هشدار می‌دهند، همگی از کارکردهای اینترنت اشیاء در حوزه سلامت هستند.
  • از سایر اقداماتی که در حوزه خدمات بیمارستانی انجام شده، ردیابی نوزادان تازه متولد شده بواسطه دستبندهای هوشمند است که مانع از ربوده شدن یا گم شدن نوزادان می‌شود.

 

آینده اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان

اکنون با ورود قطعات و تراشه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا به داخل اعضای بدن انسان، در حال کسب تجارب جدیدی در عرصه پزشکی هستیم. در آینده تراشه‌های هوشمند مبتنی بر IoT که در بدن انسان کاشته می‌شوند قادر خواهند بود بیماری‌ها را شناسایی کنند، درد را تسکین دهند یا حتی سیگنال‌های صادر شده از مغز را رمزگشایی کرده و سپس آنها را به دیگر اعضای بدن مخابره کنند. با بکارگیری این تکنولوژی، امکان درمان افراد معلول فراهم خواهد شد. در ادامه به سه گرایش عمده برای پیشرفت‌های آتی IoT در حوزه سلامت اشاره می‌کنیم:

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حضور دیجیتالی پزشک با استفاده از اینترنت اشیا (تله مدیسین)

در خیلی از اوقات پیش می آید ، که پزشک به مرخصی رفته و به هر دلیلی نمی تواند در یک موقعیت حساس که حضور پزشک الزامی است ، به بیمارستان مراجعه نماید . در این هنگام با استفاده از اینترنت اشیا ، پزشک می تواند به راحتی از راه دور وضعیت بیمار خود را تله ویزیت نموده و دستورات لازم مراقبتی بیمار را ، به سایر همکاران خود در بیمارستان ارائه دهد .

همچنین در مناطق محروم کشور ، خیلی از داوطلبان پزشکی قادر نیستند ، که به صورت حضوری در کلاس ها و دوره های آموزش پزشکی در بیمارستان های بزرگ شرکت کنند . در  این هنگام با استفاده از ابزار های ارتباطی اینترنت اشیا ، امکان برگزاری دوره های آموزشی پزشکی از راه دور برای داوطلبان فراهم خواهد شد .

 

کاشت تراشه‌های ارتباطی:

تهجیزات پزشکی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا قادر خواهند بود با تراشه‌های کاشته شده در داخل بدن ارتباط مستقیم برقرار کنند. امروزه دستگاه‌های تنظیم‌کننده ضربان قلب تا حدودی این توانایی را دارند اما با ورود اینترنت اشیا به این حوزه شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه مدیریت ارتباطات عصبی بدن انسان خواهیم بود.

 

IoT به جنگ آلزایمر می‌رود:

ثبت افکار و خاطرات افراد در کامپیوتر از دست‌آوردهای بعدی اینترنت اشیا خواهد بود. بدین ترتیب افراد می‌توانند در هر زمانی افکار و خاطرات خود را بازخوانی کنند.

 

فراتر از حوزه پزشکی

این حوزه پیرامون ورود انواع تکنولوژی‌ها به داخل بدن انسان بحث می‌کند که این کار تا حدودی بر روی حیوانات انجام شده است. مانند تراشه‌های ردیابی که در بدن سگ‌ها و گربه‌ها قرار داده می‌شوند. یکی از ایده‌های مطرح شده در این زمینه قرار دادن چیپ‌های کیف پول دیجیتالی در بدن افراد است که کلیه اطلاعات مربوط به هویت شخص، کارت‌های اعتباری و … را در خود خواهند داشت.

 

منبع: business.irancell

 

همچنین بخوانید:

اینترنت اشیا در پزشکی | کاربردها و چالش ها

مزیت‌ اپلیکیشن های ویزیت آنلاین در حوزه سلامت

کرونا پیشران رونق پایش بیمار از راه دور در جهان

بالا