هفت ترند سلامت دیجیتال که در سال 2021 در جهان گسترده خواهند شد

سلامت دیجیتال به بهبود چشم‌گیر خدمات مراقبتی و بهداشتی در عرصه جهانی کمک زیادی کرده است،  اما تا سال‎‌های اخیر سرمایه‎‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال جز اولویت‎‌های سازمان بهداشت جهانی نبوده است. اما به واسطه همه‎‌گیری ویروس کووید ۱۹ امروزه پزشکان و مدیران بیشتری در این حوزه فعال هستند.

در حقیقت، ویروس کووید ۱۹ فرصتی جدید برای بازنگری در افکار و اعمال ما در حوزه مراقبت‎‌های پزشکی و بهداشتی از راه دور را به وجود آورده است. طبق گفته نخست وزیر اسبق انگلیس وینستون چرچیل، “هرگز به فرصت‎‌هایی که در حین شرایط بحرانی به وجود می‌آیند، اجازه از بین رفتن ندهید. ” در ادامه به برخی از بهترین ترندهای سلامت الکترونیک که در سال ۲۰۲۱ بر حوزه سلامت دیجیتال جهانی مسلط می‎‌شوند، اشاره می‎‌کنیم:

 

- بهبود و گسترش وضعیت پزشکی از راه دور است.

از آنجایی که به واسطه همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ حضور فیزیکی در اماکن مختلف کاهش پیدا کرده است، امروزه نیز پزشکی از راه دور به روشی برای ویزیت و معاینه بیماران تبدیل شده است. استفاده از این روش نشانگر فرصت‎‌های جدیدی همچون ویزیت بیمار از راه دور یا ارائه خدمات مشاوره از راه دور بوده است. هرچند که امروزه برخی از پزشکان و بیماران تمایل شدیدی به استفاده از این روش برای چکاپ و بررسی سلامت خود پیدا کرده‌اند.

اما  برخی از کارشناسان و مدیران موفق حوزه پزشکی معتقد هستند، این مسیر ابتدای مسیر پزشکی از راه دور است. آنها می‌گویند در آینده استفاده از این روش بسیار معمول خواهد شد و در آن پیشرفت‎‌های فوقالعاده‎‌ای مشاهده خواهیم کرد. کارشناسان گوشزد کرده‎‌اند علاوه بر ارائه خدمات مشاوره و ویزیت پزشکی از راه دور امروزه شاهد افزایش استفاده از دستگاه‎‌های پزشکی در خانه نظیر دستگاه‎‌های نظارت از راه دور روی بیماران سرطانی و غیره نیز خواهیم بود.

 

-استفاده از  واقعیت مجازی( Virtual reality ) در حوزه بهداشت و درمان است.

براساس پیش‎‌بینی‎‌های انجام گرفته در بازار جهانی سلامت دیجیتال تا سال ۲۰۲۶  فناوری VR رشدی حدود ۴.۲ میلیارد دلار خواهد داشت. متخصصان، علت این امر را  استفاده از این روش به منظور از بین بردن استفاده از  بعضی داروها یا جراحی‎‌ها دانسته‌اند. در حال حاضر، از فناوری VR برای درمان دردهای مزمن، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‎‌شود.

 

- رشد پورتال‎‌های بهداشتی دیجیتال در سطح جهانی و گسترش استفاده از داده‎‌های بزرگ در این صنعت است.

در حال حاضر، کشورهای بزرگ بر بهبود و ایجاد پرونده‌های الکترونیکی بهداشتی جامع و قابل  دسترس بیماران خود در سطح کشور کار می‎‌کنند. به عنوان مثال، همه شهروندان و ساکنان کشور سوئد از یک شماره شناسایی شخصی برخوردارند که به PIN سوئدی معروف است.

آنها از این PIN به منظور ارائه سابقه پزشکی و بهداشتی خود استفاده می‎‌کنند. بد نیست بدانید، در زمان همه‎‌گیری ویروس کووید ۱۹ کشور سوئد کلیه سابقه مراقبت‎‌های ویژه پزشکی خود را در دفتر مخصوصی به صورت آنلاین گردآوری می‎‌کرده است.

Annemieke Ålenius، مدیر آژانس سلامت الکترونیک سوئد گفته است: “این روش برای ما امکان مدیریت بهتر شرایط بحرانی کووید ۱۹ را فراهم کرد. ما با استفاده از این PIN گزارش‎‌های مورد نیاز را به مردم برای مدیریت بهتر بحران ارائه دادیم. به این طریق آنها توانستند از کلیه نسخه‎‌های الکترونیکی برای  پیگیری موجودی داروها بهره ببرند.”

به طور کلی، این سیستم فواید فراوانی نظیر قابلیت دسترسی بهتر به سیستم یک پارچه ای از پرونده‎‌های بیمار من جمله میزان داروهای مصرفی آنها، مراقبت‎‌های پزشکی و بررسی دقیق وضعیت او ارائه کرد.

 

- مشاهده قدرت هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال در جامعه است.

هوش مصنوعی نقش گسترده‌ای در حوزه تحول سلامت دیجیتال و مراقبت‎‌های پزشکی و بهداشتی خواهد داشت. در حال حاضر، اکثر بیمارانی که با مشکلاتی نظیر زوال عقل دست و پنجه نرم می‎‌کنند، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تحت درمان قرار گرفته و سعی در دستیابی به سلامت خود دارند. آینده هوش مصنوعی در حوزه‎‌های مختلفی نظیر ژنومیک، کشف دارو و تصویربرداری پزشکی تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، در آینده می‎‌توان از این فناوری برای درمان سلول‎‌های سرطانی بهره برد. در واقع، هوش مصنوعی درحوزه پزشکی به دستیابی بهتر به برنامه‎‌های درمانی مناسب با سبک زندگی بیماران کمک به سزایی کرده است.

علاوه بر این، شرکتهای داروسازی و بیوتکنولوژی از الگوریتم‎‌های machine learning به منظور کاهش چرخه تولید دارو بهره می‌برند. در ماه‎‌های اخیر محققان و پژوهشگران آمریکایی با استفاده از هوش مصنوعی به شناسایی و تشخیص بیماران کووید ۱۹ صرفا براساس نوع سرفه آنها دست یافته‎‌اند.

 

- حوزه سلامت دیجیتال ارائه راه‎‌حل برای کلیه کشورهای جهان است.

همه‎‌گیری ویروس کووید ۱۹ به کلیه کشورهای جهان این مسئله را یادآوری کرد که کشورهای جهان باید در کنار یکدیگر راه‌حل مناسبی برای مقابله و عبور از این چالش ارائه دهند. جولیا هاگن مدیر تنظیم مقررات و سیاست‎‌ها در مرکز نوآوری بهداشت آلمان گفته است: “این موقعیت یادآور خوبی برای کشورهای اروپایی بود تا ما بتوانیم در کنار یکدیگر به ایجاد یک اکوسیستم اروپایی از سلامت دیجیتال بپردازیم.” به همین خاطر، کلیه کشورهای دنیا باید کشورهایی نظیر سوئد و آلمان را سرلوحه‎‌ای برای خود در حوزه سلامت دیجیتال قرار دهند.

 

- استفاده از برنامه‎‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل، لباس‎‌ها و نظارت بر خود به عنوان راه‎‌حلی در حوزه سلامت دیجیتال است.

پاتریک ساندستروم، رئیس بهداشت دیجیتال در انجمن مقامات محلی سوئد اظهار داشته که نظارت بر خود در بین بیمارانی که به بیماری‎‌های مزمن مبتلا هستند، حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

امروزه استفاده از برنامه‌های خود مراقبتی و خود نظارتی به اشکال مختلفی نظیر لباس، بازی، برنامه گوشی هوشمند و غیره در بازار موجود است. طبق پیش‎‌بینی‎‌ها این صنعت در سال ۲۰۲۳ به رشدی بیش از ۲۷ میلیون دلار خواهد رسید.

ابزارهایی نظیر سنسورهای ارزیابی‎‌کننده تپش قلب، برنامه‎‌های بررسی میزان سطح قندخون و اکسیمترهایی که  به بررسی میزان اکسیژن موجود در خون افراد می‎‌پردازند، و یا لباس‎‌های پوشیدنی که به بیماران قدرت جابه‎‌جایی می‌دهند، در گروه این قبیل ابزارهای خود مراقبتی بهداشتی قرار دارند. و در این حین، مدیران و رهبران رده بالای آلمانی قول داده‌اند این ابزارهای درمانی جدید را تحت پوشش بیمه کشورشان قرار دهند.

این مسئله خود به تنهایی می‎‌تواند یک نکته تاثیرگذار و مثبت برای کشورهای دیگر دنیا باشد. شما به عنوان کشوری که خواهان پیشرفت در حوزه سلامت دیجیتال هستید، می‎‌توانید از این مسائل الگوبرداری کنید.

 

- راه‎‌اندازی مراکز بهداشت دیجیتال و اکوسیستم‌های مرتبط به حوزه سلامت دیجیتال است.

پاول بیتوس، مدیر عامل و بنیانگذار H2 Health Hub گفته است: “نوآوری و رشد در مکان‎‌های حیاتی و قابل دسترس برای بازیگران اصلی نظیر سرمایه‌گذاران و شرکا سریعتر رخ می‎‌دهد.”  او در ادامه می‎‌گوید: “در مکان‎‌هایی نظیر مراکز بهداشت دیجیتال امکان ایجاد روابط و ارتباطات نیز به منظور پیشرفت وجود دارد.”

او گفته است: “در برخی از كشورها هیچگونه پروسه مشخصی درباره نحوه خرید، پیاده‌سازی و ارزیابی فناوری‎‌های بهداشت و سلامت دیجیتال در مقیاس وسیع وجود ندارد. به همین منظور، فقط متخصصان واقعی می‎‌توانند به موفقیت در نحوه راه‌اندازی این سیستم‎‌های دیجیتال با تأثیرگذاری خوب در جامعه دست یابند.”

برای مثال در این زمینه می‎‌توان به دو کشور آلمان و سوئد که به دلیل راه‌اندازی مراکز بهداشت و سلامت دیجیتال توانستند نتایج بسیار خوبی را برای کشور خود به همراه آوردند، اشاره کرد. مراکزی نظیر مرکز بهداشت و سلامت دیجیتال نورنبرگ/  ارلانگن آلمان به بیش از ۵۰۰ شرکت فناوری پزشکی، ۶۵ بیمارستان، ۸۰ موسسه تحقیقاتی و دانشگاهی برای نوآوری و مدیریت بهتر در حوزه سلامت دیجیتال دست یافته است. این آمار نشانگر توجه کشورهای پیشرفته بسیاری به صنعت سلامت دیجیتال است.

 

منبع: the-business-school

 

همچنین بخوانید:

 

بالا