پزشکی از راه دور بهترین گزینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پاندمی کرونا

این روزها اتاق‌های انتظار شلوغ مطب‌ها و بیمارانی که در مسیر رسیدن به اتاق‌ معاینه از کنار یکدیگر عبور می کنند، به یک عامل خطر برای سلامتی بیماران تبدیل شده است. شیوع و همه گیری COVID-19 کشورها را به تدوین سیاست‌های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی سوق داده است. طرح فاصله گذاری اجتماعی برای به حداقل رساندن انتشار ویروس توسط افراد آلوده مطرح شد‌. در واقع در دورانی که فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از انتقال و شیوع COVID-19 شکل گرفته، پزشکی امروز بیش از هر زمان دیگری به سمت استفاده از فناوری‌هایی مانند پزشکی از راه دور (تله مدیسن) و ویزیت مجازی می‌رود؛ درست در همین زمان است که اهمیت حیاتی نرم‌افزارهای پرونده الکترونیک سلامت و ابزارهایی مانند پورتال بیمار مشخص می‌شود.

 

پزشکی از راه دور و حفظ ایمنی بیماران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی

بیماران که به دلیل مشکلات جسمی آسیب پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا دارند، شدیدا نیازمند روشی هستند که به کمک آن بتوانند خدمات پزشکی را در منزل دریافت کنند.

ممکن است بیمار به دلایل زیادی از جمله پایین بودن سطح ایمنی بدن و یا به خاطر پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، امکان رفتن به مطب را نداشته باشد؛ در هر صورت فناوری جدید با برگزاری جلسات ویزیت آنلاین برای بیمار، بیماران را از مراجعه‌ حضوری به مطب بی‌نیاز کرده و در عین حال آسایش را برای بیماران به ارمغان آورده است.

دکتر رهول شارما در مصاحبه‌ای بیان کرد: “در بحرانی مانند COVID-19 هدف ما خدمت رسانی به مردم و در عین حال کاهش خطر ابتلا به بیماری است و پزشکی از راه دور یک ابزار مناسب برای انجام این کار است.”

دکتر شارما هم‌چنین در ادامه خاطر نشان می‌کند که پزشکی از راه دور می‌تواند بیمارانی را که مشکوک به COVID-19 هستند از مراجعه به اورژانس و احتمالاً آلوده کردن دیگران بازدارد و از این طریق در جلوگیری از شیوع بیماری نیز نقش مهمی ایفا کند.

 

تسهیل بازپرداخت هزینه‌های درمانی با تله مدیسین

پزشکان و سایر کارکنان سازمان‌های پزشکی ممکن است در مورد بازدهی مالی فناوری پزشکی از راه دور اطمینان نداشته باشند زیرا تمام پروسه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد وپرداخت‌ها از درگاه‌های اینترنتی انجام می‌گیرد.

اما لازم است بدانید تحقیقات نشان داده پزشکی از راه دور در سال ۲۰۲۰ باعث افزایش درآمد مراکز درمانی شده است. بر اساس گزارش اخیر سازمان پزشکی mHealth Intelligence، با استفاده از فناوری پزشکی از راه دور، بیماران در ماه به طور متوسط ۲۰ دقیقه بیش از گذشته از خدمات درمانی استفاده می‌کنند که این خود نشان دهنده تمایل و احساس راحتی بیماران با این فناوری است.

هم‌چنین سازمان‌های بهداشتی، در راستای تشویق مراکز درمانی به استفاده از پزشکی از راه دور در دوران فاصله گذاری اجتماعی قوانین جدیدی را نیز تصویب کرده‌اند، به عنوان مثال در گذشته هنگام ارائه خدمات پزشکی از راه دور به بیماران، پزشک و تیم مراقبت موظف بودند در یک ساختمان و در کنار یکدیگر مستقر باشند؛ اما اکنون، نظارت عمومی بیمار توسط یکی از اعضا قابل قبول است و پزشک و همکارانش می‌توانند از مکان‌های مختلف به خدمت رسانی به بیماران بپردازند.

در نتیجه این قانون ارائه دهندگان خدمات درمانی قادر به خدمت رسانی به بیماران بیشتری در دوران قرنطینه خواهند بود. کادر درمان نیز می‌توانند به کمک این فناوری‌ها وقت بیشتری را برای بیماران صرف کنند.

 

نقش موثر پزشکی از راه دور در کاهش استرس و اضطراب بیماران

مطمئناً همه بیماران در دوران قرنطینه، نیاز به مراقبت‌های جسمی پیدا نخواهند کرد اما بهداشت روان بیماران نیز باید مورد توجه قرار گیرد. البته ارائه خدمات روانشناختی در دوران فاصله گذاری اجتماعی و زمانی که افراد از ملاقات یکدیگر منع می‌شوند؛ بسیار چالش‌ برانگیز نیز هست زیرا استرس‌ها و احساسات منفی مشکلاتی هستند که به سادگی از بین نمی‌روند و قرنطینه، خود باعث تشدید این احساسات می‌شود.

در همین راستا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کردد که “شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ ممکن است برای افراد استرس آور باشد، ترس و اضطراب ناشی از بیماری می‌تواند طاقت فرسا باشد و احساسات شدیدی را در بزرگسالان و کودکان ایجاد کند.” این مرکز در ادامه با یادداشتی امیدوارکننده ادامه داد: “کنار آمدن با استرس باعث قدرتمندتر شدن شما، کسانی که دوستشان دارید و در نهایت همه جامعه می‌شود.”

پایش بیماران در منزل با استفاده از یک سیستم تله مدیسین به روز، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی را قادر می‌سازد تا بتوانند به بیمارانی که نیاز شدیدی به مشاوره و سایر مراقبت‌های بهداشت روان دارند، کمک کنند. درست است که فاصله گذاری اجتماعی برای محافظت از ما در برابر ویروس کرونا طراحی شده است اما باید به این نکته هم توجه داشت که این طرح می‌تواند اثرات جانبی نیز به همراه  داشته و منجر به بروز احساسات منفی در افراد شود.

این سازمان اشاره می‌کند “فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند احساس انزوای شدیدی را به فرد القا کند به خصوص در افرادی که تنها زندگی می‌کنند یا بیمارانی که به دلیل قرنطینه از داشتن ملاقات کننده محرومند بنابراین پزشکی از راه دور می‌تواند به بیماران کمک کند تا در دوران فاصله گذاری اجتماعی در جلسات مشاوره روانشناختی شرکت کنند، بیماران هم‌چنین می‌توانند در صورت اضطراب شدید یا سایر مشکلات ذهنی با متخصص روانشناسی در تماس باشند.

 

پزشکی از راه دور و کاهش بار کاری کادر درمان در پاندمی کرونا

خوشبختانه بسیاری از افراد با رایانه یا تلفن هوشمند خود به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند بنابراین در این دوره با وجود فاصله گذاری اجتماعی می‌توانند از طریق پزشکی از راه دور از خدمات مراقبتی و درمانی بهره‌مند شده و با مراجعه به پرتال خود وضعیت سلامتی خود را پیگیری کنند.

طی یک بحران پزشکی مانند همه گیری ویروس کرونا، کادر پزشکی به دلیل افزایش تعداد مراجعان، بار کاری سنگین‌تری خواهند داشت؛ در این دوره و با توجه به محدود بودن زمان، استفاده از فناوری‌های روز پزشکی مانند تله مدیسن، ویزیت مجازی و … بسیار کمک کننده بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است‌. در نهایت، پزشکی از راه دور با برآورده کردن نیاز بیماران به خدمات درمانی به صورت غیر حضوری، مزایای زیادی برای بیماران و کادر درمان به همراه داشته و از شیوع بیشتر بیماری نیز جلوگیری می‌کند.

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت : مزایای استفاده از آن و چالش های موجود

آشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستانی

سلامت دیجیتال چیست؟

بالا