پیشرفت پزشکی در متاورس

آخرین باری که به مطب دکتر رفتید کی بود؟ آیا به الگوی سوالاتی که پزشکتان پرسیده بود توجه کرده اید؟

پزشکان محققان بیماری هستند، که سعی می کنند بیماری شما را از طریق پرسیدن چند سوال هدفمند در مورد شرایط بیماری تشخیص دهند تا آزمایشات پزشکی مربوطه را انتخاب کنند که منجر به تشخیص به موقع و دقیق می شود.

علاوه بر این، پزشکان برای درک آنچه در حال رخ دادن است، نیاز به بازرسی بصری و معاینه فیزیکی بیماران خود دارند.

اگر در خانه هستید و فقط از تجهیزات واقعیت مجازی خود برای ارتباط با پزشک خود استفاده می کنید، این اتفاق می افتد؟

استفاده اجتماعی از اینترنت در دو دهه گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. به عنوان مثال، از سال 2005 تا 2009 شرکت در سایت هاو شبکه های اجتماعی چهار برابر شد . استفاده از اینترنت اخیراً به حوزه جدیدی به نام متاورس تبدیل شده است.

کلمه Metaverse ترکیبی از Meta پیشوند یونانی به معنای پست، بعد یا فراتر و universe است که از نظر فنی به معنای جهان پسا واقعیت است، یک محیط چند کاربر دائمی و پایدار که واقعیت فیزیکی را با مجازی دیجیتال ادغام می کند. سه رکن اصلی فناوری متاورس عبارتند از هوش مصنوعی AI، واقعیت افزوده AR  و واقعیت مجازی VR

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

VR از تجهیزات تقویت شده و تخصصی چند حسی (بینایی، صدا، لمس، موقعیت) مانند کلاه ایمنی غوطه وری در فضای متاورس و هدست های VR برای ایجاد یک محیط مصنوعی مشابه دنیای فیزیکی استفاده می کند. واقعیت افزوده AR بر ادغام فضایی مواد با جهان های مجازی تمرکز دارد، به این معنی که عملکرد تعاملی محیط فیزیکی (اشیاء) با ورودی های دیجیتال و عناصر مجازی را تقویت می کند .

AR از گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌ها، عینک‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کند. پروفسور Chunxue Bai و همکارانش Metaverse در پزشکی را به عنوان اینترنت پزشکی اشیاء MIoT تعریف کردند که با استفاده از عینک AR ویا VR تسهیل می‌شود. اینترنت اشیا IoTسیستمی از دستگاه‌های دیجیتالی (اشیاء) بی‌سیم، مرتبط و متصل است که می‌توانند بدون نیاز به انسان به انسان ، از طریق یک شبکه ارتباط برقرار کنند (اطلاعات را جمع‌آوری، ارسال و ذخیره کنند).

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

واضح است که Metaverse به خوبی قادر است اشیاء فیزیکی و مجازی، از جمله فضاها و اشیاء مورد استفاده در فرآیندهای ارائه خدمات پزشکی را در زمان واقعی به هم متصل کند. MIoT قصد ندارد در وهله اول جایگزین ارائه خدمات پزشکی سنتی شود، بلکه قصد دارد آن را تقویت کند و همچنین مسیرهای جایگزینی را ایجاد کند که عملاً در غیاب یا شرایط نامناسب وسایل سنتی، عملکردهای فیزیکی را تا حد امکان کارآمد انجام دهد. اولاً، Metaverse کارایی و تجربه پزشکی از راه دور (ارائه مراقبت پزشکی از راه دور) را به بیماران و در میان پزشکان بهبود می بخشد. Metaverse حضور مجازی بیماران و پزشکان را در یک محیط بالینی مجازی مجهز به اشیاء حسی از راه دور در زمان واقعی امکان پذیر می کند. این تنظیمات به برخی از جنبه های معاینه فیزیکی مانند بازرسی از راه دور بدن، لمس، سمع و جمع آوری علائم حیاتی اجازه می دهد. Metaverse جراحان انسانی و ربات‌های جراح را قادر می‌سازد تا روش‌های پیچیده پزشکی را به صورت مجازی، با دقت و تجسم بسیار بالا انجام دهند.

قبل از تحقق کامل Metaverse در پزشکی، مسائل مربوط به اخلاق، اطمینان و مقبولیت، حریم خصوصی و امنیت، قابلیت همکاری، استانداردسازی و پاداش، ذخیره سازی داده ها، و کنترل و مالکیت باید مورد توجه قرار گیرد. رهبران مراقبت های بهداشتی باید سیاست های حاکم را تضمین کنند که شفافیت را در مدیریت اطلاعات، ایمنی و امنیت بیمار تضمین می کند

 

منبع: usern.tums.ac.ir و TeleVisit24

 

همچنین بخوانید:

كاربرد واقعیت مجازی در پزشكی

پزشکی در عصر متاورس

سلامت دیجیتال ، رضایت بیمار را بهبود می‌بخشد

بالا