مروری بر رایانش ابری در حوزه پزشکی

در سال‌های اخیر، رایانش ابری با سرعت قابل توجهی به حوزه‌ی پزشکی نیز وارد شده‌ است. منابع نامحدود ارائه شده توسط رایانش ابری و انعطاف‌پذیری ذاتی این فناوری، موجب شده تا از این فناوری برای توسعه و ارائه‌ی خدمات درمانی استفاده شود. علاوه‌بر این، از قدرت پردازش ابری در مطالعات پزشکی در زمینه‌هایی نظیر ژنتیک و پزشکی مولکولی نیز استفاده می‌شود.

فن آوری اطلاعات سلامت در طول سال ها از راه حل های اداری کوچک در واحدها تا توسعه راه حل های بزرگتر در سطوح سازمانی و از سیستم های مستقلی که راه حل های محدود و محلی را فراهم می کردند تا موارد پیچیده و متصل به همی که راه حل های جامع و یکپارچه را ارائه می دهند، تکامل یافته است. پیچیدگی در فن آوری اطلاعات سلامت  نیز از سیستم های منفعل و واکنشی در حال حاضر به تعامل بیشتر و سیستم های فعال و هشداردهنده و تمرکز  بیشتر بر کیفیت مراقبت تبدیل شده است. همچنین فن آوری اطلاعات سلامت، از پیشرفت های تکنولوژیک مانند سیستم های پایگاه داده، افزونگی کامل برای سیستم های ماموریت بحرانی و همچنین سیستم های رایانش ابری یا Cloud Computing  که اخیراً در حال ظهور هستند به منظور ارائه راه حل های کارآمد و مطمئن برای حمایت از خدمات بهداشتی درمانی سود برده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همین طور منابع نامحدود و انعطاف‌پذیری ذاتی این فناوری، سبب شده تا از آن برای ارائه‌ی خدمات درمانی استفاده شود. از جمله خدماتی که در این حوزه به کمک رایانش ابری توسعه‌ پیدا کرده است نظیر: درمان از راه دور، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران، در زمینه‌ی تحقیقات بالینی نیز امکان ذخیره‌سازی منظم اطلاعات بیماران فراهم شده و پژوهشگران می‌توانند از نقاط مختلف در فضای ابری ذخیره شده، تحقیقات خود را به انجام برسانند.
بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به دلیل هزینه بر بودن ذخیره‌سازی اطلاعات بیماران چه به‌صورت آرشیوهای فیزیکی قدیمی و چه به‌صورت الکترونیکی و در سرورهای داخلی، در حال روی آوردن به ذخیره‌سازی ابری اطلاعات بیماران هستند. در واقع آسان‌سازی انجام کارهای گروهی نیز یکی از مزایای رایانش ابری در حوزه‌ی پزشکی است. به‌لطف رایانش ابری، نه تنها اشتراک گذاری اطلاعات بیماران فوق‌العاده آسان خواهد شد، بلکه نیاز به برگزاری جلسات رو در رو نیز از بین خواهد رفت.
به صورت کلی با ایجاد پلتفرم‌های ابری پزشکی در مقیاس جهانی بیماران ساکن در مناطق فاقد دسترسی به امکانات پزشکی، می‌توانند از خدمات پزشکی راه دور استفاده کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

از جمله خدماتی که به کمک رایانش ابری توسعه‌ی بیشتری پیدا کرده است، می‌توان به درمان از راه دور اشاره کرد. همچنین به‌لطف رایانش ابری، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران از گذشته نیز ساده‌تر شده‌است. در زمینه‌ی تحقیقات بالینی نیز، با کمک رایانش ابری، امکان دریافت و ذخیره‌سازی منظم اطلاعات بیماران فراهم شده و پژوهشگران می‌توانند با دسترسی به داده‌هایی که از نقاط مختلف در فضای ابری ذخیره شده، تحقیقات خود را به انجام برسانند.

همینطور سیستم های اطلاعات بیمارستانی (Hospital Information System)، سیستم های ذخیرە اطلاعات بیمار نظیر پروندۀ سلامت الکترونیک (Electronic Health Record) ، سیستم  های اطلاعات دارویی سیستم  های درمانی و جراحی، سیستم  های پیگیری درمان، سیستم های درمان از راه دور (Telemedicine)، سیستم  های راهبری پرستار ربات  های جراح، سیستم های پذیرش بیمار و بسیاری روش  های دیگر، از جمله تأثیرات فناوری در حوزۀ بهداشت و درمان هستند و هدف مشترک همگی، تسهیل در بهره وری از اطلاعات سلامت و درمان است.

رایانش ابری به عنوان یک فناوری جدید؛ با زیرساخت اینترنتی و راهکارهای جدید، مزایای قابل توجهی را در ارائه خدمات پزشکی به صـورت الکترونیکی به همراه داشته است. ظهور پدیدۀ رایانش ابری تغییری اساسـی در مسـیر سرویس  های نوآورانه، توسعه  یافته، مقیاس  بندی شده و به روز شدۀ فناوری اطلاعات را موجب شده است.با پیشرفت سریع فناوری های پردازشی و ذخیره سازی و نیز موفقیت اینترنت، منابع رایانشی ارزان تر، قوی تر و در دسترس تر از قبل شده اند و سازمان های دولتی برای ارائه خدمات و برآورده ساختن نیازهای زیرمجموعه خود، شروع به استفاده از معماری، بسترها و برنامه های رایانش ابری کرده  اند. این روزها استفاده از مجازی سازی(Virtualization)، بهره گیری از رایانش ابری Cloud Computingو جایگزین کردن بسترهای سنتی با فناوری  های نوین از موضوعات مورد بحث محافل فناوری اطلاعات است.

 

منبع:drlink

 

همچنین بخوانید:

مروری بر سلامت همراه

مروری بر فناوری اطلاعات سلامت

آشنایی با اکوسیستم سلامت

بالا