انفورماتیک پزشکی و نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

انفورماتیک پزشکی را حوزه کاربردی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پزشکی می‌توان تعریف کرد و به تولید و خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکی اطلاق می‌شود . جهت توسعه این صنعت در داخل کشور نیازمند برنامه ریزی بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای سر راه و نقاط قوت وضعف خود هستیم .

صــنعت انفورماتیک بصورت عام دارای ویژگی‌هایی است که کشــورهای دنیا را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش کرده‌است. صنعت انفورماتیک پزشـکی شـامل سه بخش نرم‌افزار و ســـخت افزار و خدمات درحوزه پزشـکی است. دراین میان قسمت نرم‌افزار جایگاه ویژه‌ای جهت سرمایه گذاری دارد. همچنین حوزه‌هایی از انفورماتیک پزشکی چون کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، خدمات پزشکی از راه دور به دلیل در مرحله تحقیق بودن، زمینه خوبی برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در ارائه محصول در آن بخش خواهند بود .

با توجــه به نقش دولت‌ها در راســتای توســعه دو بخش کاربردی و تولید در حوزه انفورماتیک موظف به ایجاد موارد زیر بنایی هسـتند. بنابراین شناخت جامع از زیر ساخت‌های این بخش در بدو برنامه ریزی به شکل حیاتی لازم و ضروری می‌باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

این زیر ساخت‌ها عبارتند از :

  • زیرساخت امنیتی
  • زیرساخت تجاری
  • زیرساخت حقوق
  • زیرساخت اجتماعی و فرهنگی
  • زیرساخت استانداردسازی
  • زیرساخت فنی

تجهیزات پزشکی در کنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیک پزشکی را تأمین خواهد کرد. پیدایش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا کارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود .

 

1 -سیستم‌های اطلاعات مدیریتی بیمارستانی:

این سیســتم‌ها نوعی از سیســتم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)  هستند.

 

۲سیستم‌های اطلاعات بالینی و مراقبت پزشکی:

این سیستم‌ها دارای پایگاه داده‌هایی هستند که انواع اطلاعات بیمار به صورت چند رسانه‌ای شامل موارد مختلفی از جمله: پارامترهای حیاتی اشخاص، تصاویر پزشکی و… که به این وسیله قدرت تشخیص و درمان پزشـک را با وجـود ابزارهای قدرتمــند پردازش و بهــبود می‌بخشند .

 

۳سیستم‌های اطلاعاتی بهداشتی :

مجموعه اجزای به هم پیوسته‌ای که برای جمع آوری و تحلیل داده‌ها و تدوین اطلاعات به کار می‌رود .

 

۴واقعیت مجازی :

این بحث کلیه مفاهیم مادی اطراف ما را در بر می‌گیرد و قابلیت آن را دارد که قسمت زیادی از تعاملات دنیای مادی را شبیه سازی کند. واقعیت مجازی در پزشکی هم کابردهای گسترده‌ای دارد به عنوان مثال شبیه سازی آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی، قابلیت انجام هر گونه آزمایشات و تحقیقات پزشکی را فراهم خواهد ساخت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

داروخانه های دیجیتالی
روند فعلی تجویز و تهیه دارو از جمله مسائلی است که می تواند در برخی موارد منجر به مشکلاتی از قبیل یافتن داروخانه مناسب افزایش ترافیک شهری جستجوی داروی خاص یا کمیاب سو استفاده از خدمات بیمه اتلاف وقت و پرداخت نقدی مبلغ شود. در این مقاله سیستمی بر پایه فناوری اطلاعات برای تهیه مکانیزه دارو ارائه داده شده است که پزشک نسخه را به سیستم ارسال نموده و سیستم نسخه را به نزدیک ترین داروخانه به محل بیمار شخص ارسال میکند و سپس داروخانه نسخه را آماده کرده و به محل سکونت بیمار می فرستد.

 

همچنین بخوانید:

وقت خود را با نشستن در اتاق اورژانس هدر ندهید!

پیاده‌سازی تحول دیجیتال در دنیای سلامت

اکنون زمان گسترش مراقبت های پزشکی آنلاین است

بالا