تاریخچه سلامت دیجیتال

سلامت یکی از نیازهای اساسی انسان است و تأمین خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت، ایمن، اثربخش و تا حد امکان مقرون‌به‌صرفه، یکی از وظایف اصلی دولت‏‌ها محسوب می‌شود. گرچه دولت‏‌ها معمولاً بزرگ‌ترین بازیگران نظام‌‏های سلامت دنیا را تشکیل می‏‌دهند، اما تنها بازیگر آن نیستند. به‌ویژه در سال‏‌های اخیر، در اغلب کشورها حجم گردش مالی حوزه سلامت به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

واژه e-Health ابتدا در دهه ۹۰ میلادى کلمه اى عمومى بود و به تمام مسائل مشترک میان کامپیوتر و پزشکى اطلاق مى‌شد. این کلمه در ابتدا بیشتر به وسیله بخش صنعت و تجارت مورد استفاده واقع مى شد و کاربرد علمى آن بسیار کم بود. در آن زمان تمام خدماتى که اینترنت براى سلامت جامعه مى توانست ارائه دهد در این حوزه قرار مى گرفت. به عنوان مثال شرکت Intel از e-Health به عنوان تلاشى مشترک از سوى مسئولان بهداشت جهانى و فناورى یاد مى کند، اما با گسترش نفوذ اینترنت در جوامع و افزایش گرایش کاربران به استفاده از اینترنت، سلامت دیجیتال نیز دچار تحولى عظیم شد و از کاربردى عمومى خارج شده و تبدیل به یک زیرشاخه از بهداشت عمومى شد. پس از آن کاربران و متخصصان فراوانى به استفاده از e-Health روى آوردند و سلامت الکترونیکى به واژه اى علمى و آکادمیک تبدیل شد اما در ابتدا گروهى از دانشمندان و متخصصین با ورود این واژه به لغات علمى و دانشگاهى مخالف بودند و آن را واژه اى صرفاً تجارى مى دانستند اما براثر توسعه دامنه کاربرد مجوز ورود صادر شد به گونه‌اى که امروزه در بانک اطلاعات پزشکى دنیا (medline) صدها مقاله علمى مرتبط با حوزه سلامت الکترونیکى مى‌توان یافت

روندهای اصلی بخش سلامت

خدمات دیجیتال از مهم‌ترین عوامل تحول در صنعت بهداشت و درمان در عصر دیجیتال می‌باشد و برای ارائه بهبود مستمر، این صنعت نیاز به تحول دارد. سیستم بهداشت و درمان در آینده متفاوت خواهد بود و با تمرکز بر مصرف‌کنندگان، به شهروندان اجازه می‏‌دهد که مسئولیت مدیریت سلامت خود و خانواده را بر عهده گیرند. با استفاده از فناوری‏‌های دیجیتال، دو تحول در این صنعت اتفاق افتاده است:

  • تحول در محل درمان (از بیمارستان‏‌ها به نزدیک خانه‌‏ها)
  • تحول در نوع درمان (از بیماری و درمان به پیشگیری و مدیریت)

در آینده بهینه‌‏ترین روش درمان، درمان سرپایی خواهد بود. خانه‏‌ها محل مهم و جدید درمان خواهند بود و درمان مجازی دسترسی به درمان را در مناطق روستایی گسترش خواهد داد. این موضوع، ساختاری جدید را برای سیستم بهداشت و درمان فراهم می‌آورد و نیازمند تمرکز کمتر برساخت امکانات جدید مانند تخت‏‌ها و تمرکز بیشتر بر روی خدماتی است که دسترسی و کیفیت درمان بهبودیافته‌‏ای را با کاهش هزینه‌‏ها فراهم می‏‌کند. بهداشت و درمان متمرکز بر بیمار تأکید بیشتری بر دستیابی، استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بهبود بهره‌‏وری (با کاهش نیاز به نیروی کار متخصص)، افزایش کارایی و کاهش هزینه‏‌ها خواهد داشت. در جهان سالانه در حدود ۵/۷ تریلیون دلار بر روی بهداشت و درمان هزینه می‌‏شود و این فرصت جدید ماندگاری برای بازیگران و تازه‌واردهایی است که با موفقیت، خدمات دیجیتالی تحولی در مقیاس را ایجاد کرده‌‏اند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در مطالعه‌‏ای که با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و شرکت مشاوره‏ای اکسنچر انجام‌شده، چهار زمینه دیجیتال درمان هوشمند، درمان در همه‌‏جا، درمان توانمند شده و سازمان‏‌های هوشمند بهداشت و درمان، شناسایی‌شده اند که برای تحول دیجیتال این صنعت در دهه آینده اهمیت ویژه‏‌ای خواهند داشت.

  • درمان هوشمند: با استفاده از درمان دقیق، رباتیک و پرینت درمانی، نتایج درمان بیماران را علی‌رغم کاهش هزینه‏‌ها، بهبود می‏‌بخشد.
  • درمان در همه‌‏جا: از طریق پیشرفت‏‌های خانه‏‌های متصل و درمان مجازی، درمان به خانه‏‌ها نزدیک‌تر شده و دسترسی را گسترش داده است (بخصوص در اقتصادهای پیشرفته و بالغ).
  • درمان توانمند شده: از طریق ایجاد خدمات بر لحظه، شهروندان نقشی عالی در مدیریت تندرستی و سلامت خود ایفا نمایند.
  • شرکت‏‌های هوشمند بهداشت و درمان: با استفاده از راه‏‌حل‏‌های برخاسته از داده، کارایی نیروی کار و شرکت‏‌ها را افزایش یافته و سلامت بیماران را به‌صورت اثربخش و در لحظه نظارت می‌کنند.

فناوری‏‌های دیجیتال از بهداشت و درمان مبتنی بر ارزش پشتیبانی کرده و به آن شتاب می‏‌بخشد. هوشمندی جدی در سخت‏‌افزار و دیگر اشیاء جهان فیزیکی و دیجیتال را به هم متصل کرده است. بیمارستان‏‌ها و مطب پزشکان با یک کلیک و اسکرول در دسترس هستند. مؤلفه‏‌های سخت‏‌افزار متصل همراه با سنسورها و ابزارهای هوشمند کمک می‏‌کند تا به مصرف‌‏کنندگان آنچه می‏‌خواهند ارائه شود و به نتایج سلامت بهتری با هزینه‌‏های کمتر دست یابند و درنتیجه تجربه بهتر و راحتی برای آنان ایجاد نماید.

بهداشت و درمان مدرن در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. این پیشرفت‌‏ها با هزینه‌‏های معناداری همراه بوده است و رشد این هزینه‌‏ها از تولید ناخالص ملی بیشتر بوده است. انتظار می‌‏رود این روند در آینده شتاب پیدا کند. ذینفعان این صنعت با کشمکش و فشارهای زیادی مواجه‏‌اند. هزینه‌‏های بهداشت و درمان، مسن‏تر شدن جمعیت، افزایش شیوع بیماری‏‌های مزمن، هزینه‏‌های ناپایدار بهداشت و درمان، منابع دارای مهارت اندک و افزایش اثرات مصرف‌‏کنندگان توانمند شده از جمله این فشارها هستند.

 

منبع: shamizanjani و irantelemed

 

همچنین بخوانید:

اهداف دیجیتال سازی مدارک پزشکی

3 راه برای مقیاس و بهینه سازی برنامه های Telehealth

نقش تله ویزیت در آزمایش‌های بالینی

بالا