پزشکی از راه دور و آنچه باید بدانیم

پزشکی از راه دور اصطلاحی است که استفاده از فناوری برای ارائه مراقبت های بالینی از راه دور را پوشش می دهد. این تضمین می کند که یک فرد در صورت نیاز مراقبت های بهداشتی دریافت می کند، به ویژه برای کسانی که دسترسی محدودی به مراقبت دارند.پزشکی از راه دور از فناوری الکترونیکی و مخابراتی برای تبادل اطلاعات پزشکی استفاده می کند، علیرغم اینکه فرد و پزشکش در یک اتاق نیستند.این می تواند به سادگی پیام های متنی مراقبت های پزشکی تا پیشرفته مانند جراحی های کنترل از راه دور باشد.

متخصصان برای چندین دهه از تله مدیسین در محیط های بالینی استفاده کرده اند و اولین مرجع آن در یک محیط بالینی در اواخر دهه 1950 تا 1960 در ادبیات پزشکی ثبت شده است.این مقاله به بررسی پزشکی از راه دور، کاربردهای آن، مزایای بالقوه و معایب می‌پردازد. همچنین به سوالات متداول در این مورد پاسخ می دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تله مدیسین چیست؟

پزشکی از راه دور به فرد این امکان را می دهد که در مورد موقعیت های غیر اورژانسی که نیازی به ویزیت در مطب ندارند، از پزشک خدمات تله ویزیت را دریافت کنند.در حال حاضر، 76 درصد از بیمارستان ها در ایالات متحده با مردم از راه دور ارتباط برقرار می کنند. آنها این کار را از طریق ویدئو کنفرانس یا فناوری های دیگر انجام می دهند.

یک فرد همچنین ممکن است از طریق یک پورتال امن خدمات پزشکی دریافت کند که در آن پزشک می تواند به پایگاه داده پرونده الکترونیکی پزشکی خود دسترسی داشته باشد.با این حال، شرکت‌های بیمه و پزشکان، پزشکی از راه دور را متمایز از خدمات در محل نمی‌دانند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع خدمات تله مدیسین

تله مدیسین انواع مختلفی دارد، از جمله:

-ارتباط ویدیویی در زمان واقعی

-نظارت از راه دور، که شامل گزارش، جمع‌آوری و ارزیابی داده‌های سلامت است، مانند:

   فشار خون

   آمار قلب

   سطوح اکسیژن

   اندازه گیری نرخ تنفس

-ذخیره و ارسال - ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی، مانند:

  اسکن CAT

  ام آر آی ها

  اشعه ایکس

  عکس‌ها، فیلم‌ها و داده‌های بیمار مبتنی بر متن

 

کاربردهای پزشکی از راه دور

بر اساس گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS)، در نتیجه همه‌گیری ، افزایش 63 برابری در استفاده از ویزیت‌های مدیکر از طریق بهداشت از راه دور از سال 2019 تا 2020 وجود داشته است. یک سوم این مراجعه به متخصصان بهداشت رفتاری است.پزشکان می توانند از تله مدیسین برای بسیاری اهداف دیگر استفاده کنند، از جمله:

-مراقبت های بهداشتی عمومی، مانند ویزیت های سلامتی و کنترل فشار خون

-پیگیری های غیر اورژانسی

-تله ویزیت سلامت روان

-تله ویزیت تغذیه

-نسخه برای داروها

-تمرین فیزیوتراپی

-مراقبت از راه دور

 

متخصصان همچنین از تله مدیسین در زمینه های مختلف پزشکی به طور متفاوتی استفاده می کنند، مانند:

تله سکته: متخصصان از تله مدیسین در بخش های اورژانس برای متخصصان مغز و اعصاب استفاده می کنند تا از راه دور با پزشکان اورژانس ارتباط برقرار کنند و نیاز به متخصصان مغز و اعصاب داخلی را کاهش دهند. این به مقابله با کمبود متخصص مغز و اعصاب در بسیاری از بیمارستان ها کمک می کند.

رادیولوژی از راه دور: پزشکان تصاویر و گزارش‌های آزمایش‌های حضوری یا پزشکی از راه دور را برای یک رادیولوژیست از راه دور ارسال می‌کنند، که سپس گزارش خود را برای پزشک یا دیگر متخصص مراقبت‌های بهداشتی ارسال می‌کند.

روانپزشکی از راه دور: تعامل مستقیم بین یک فرد و یک روانپزشک از طریق تماس تلفنی یا ویدئو کنفرانس.

 

مزایای پزشکی از راه دور

تله مدیسین فواید متعددی برای مردم و متخصصان پزشکی دارد از جمله:

 

-راحتی و آسایش

با پزشکی از راه دور، افراد می توانند در آسایش و خلوت خانه خود به مراقبت دسترسی داشته باشند. این امر نیاز به مسافرت، ترتیب مراقبت از کودک و ترک کار را کاهش می دهد.

 

-زمان انتظار را کاهش می‌دهد و به افراد اجازه می‌دهد تا مشاوره‌های خود را بر اساس برنامه‌های شلوغ خود ترتیب دهند.

  یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که پزشکی از راه دور افراد و خانواده‌هایشان را که در یک کلینیک پزشکی از راه دور جراحی مغز و اعصاب کودکان شرکت می‌کنند، نجات می‌دهد:

زمان سفر

هزینه

زمان دوری از کار

افزایش دسترسی به مراقبت از راه دور

پزشکی از راه دور کمک می کند تا مراقبت های بهداشتی در دسترس باشد، به ویژه برای افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند.

 

-پیشگیری از بیماری های مزمن

یک بررسی در سال 2021 نشان داد که پزشکی از راه دور به ارائه به موقع مراقبت های پیشگیرانه به افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. این به جلوگیری از حوادث حاد و پیشرفت این بیماری ها کمک می کند.

 

-انتقال بیماری ها را کنترل می کند

زمان‌بندی قرار ملاقات‌ها و ایجاد جریان‌های کاری کارآمدتر در کلینیک، قرار گرفتن افراد در معرض دیگران را که ممکن است بیمار باشند، کاهش می‌دهد. همچنین به جلوگیری و کاهش سرعت انتقال بیماری ها و سایر ویروس‌ها مانند آنفولانزا کمک می‌کند.

 

-ارزیابی های متنی

پزشکی از راه دور به متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند متخصصان کار و فیزیوتراپ کمک می کند تا فرد را در محیط طبیعی خود مشاهده کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ارزیابی‌های کامل‌تری از توانایی‌های فرد برای حرکت در اطراف و تعامل با محیط خود انجام دهند.

 

منبع: medicalnewstoday

 

همچنین بخوانید:

پزشکی از راه دور؛ تجربه یک درمان متفاوت

متاورس در مراقبت های بهداشتی ! عصر جدید در حال تحقق است

تله ادیولوژی چیست؟

بالا