برترین ردیاب سلامت مناسب خود را بشناسید!

ردیابی اطلاعاتی مانند تعداد گام، ضربان قلب و تحرک اخیرا بسیار مورد توجه بوده است. تعداد دستگاه‌های موجود در بازار بسیار زیاد است و انتخاب یک ردیاب مناسب می‌تواند دشوار باشد. دستگاه مناسب شما باید بر اساس نیاز شما خریداری شود. ردیاب خواب، ضربان سنج و یا گام شمار، یا هر دستگاه دیگر مناسب با نیاز شما در بازار عرضه شده است. در این مقاله به معرفی دستگاه‌های موجود در چند دسته بندی می‌پردازیم.

 

دسته‌ی نخست: برترین ردیاب‌های سلامت

 

Fitbit Charge 2

 

این دستگاه برای افرادی که به طور مداوم هر چند نامنظم می‌دوند مناسب است. این دستگاه تخت با طراحی جدید نسبت به نمونه‌های پیشین عرضه شده است.

در این نمونه نمایشگر OLED چهار برابر بزرگتر از نمونه‌های پیشین است. دستگاه همه نیازهای کاربر را برای ردیابی روزانه‌ی اطلاعات فراهم می‌کند. اتصال به GPS و تلفن همراه امکان ردیابی و ثبت مسیر پیموده شده توسط کاربر را فراهم می‌نماید. دستگاه امکانی هم برای دریافت هشدار روی تلفن همراه داراست.

از امکانات جدید دستبند Cardi Fitness Level‌ است که مروری سریع از وضعیت بدنی کاربر را با استفاده از نمره‌ی Cardi Fitness  ویژه کاربر فراهم می‌کند. Fitbit ادعا می‌کند این دستگاه مناسب برای استفاده‌ی روزانه‌ به قصد حفظ سلامت بدن خد را با ورزش است. دستگاه از برنامه‌های کاربردی متنوعی برای این منظور پشتیبانی می‌کند.

 

رتبه دوم در برترین ردیابهای سلامت Garmin VivosportGarmin Vivosport

 

این ردیاب سلامت در کنار کلیه‌ی امکانات دستگاه Fitbit Charge ضد آب نیز هست. GPS روی خود دستگاه سوار شده است. به نوعی این دستبند نمونه‌ی بهبود یافته‌ی دستگاه‌های پیشین شرکت است و نخستین نمونه‌ی شرکت با صفحه‌ی نمایش رنگی است.

با ابعاد ۲۱ در ۱۰.۹ میلیمتری و وزن ۲۷ گرمی دستگاه، کاربر حضور دستبند را آزاردهنده نخواهد یافت. دستگاه کلیه‌ی امکانات ردیابی ۲۴ ساعته‌ی گام، انرژی،‌ مسافت، ضربان قلب و خواب را داراست. GPS اندازه‌گیری‌های مسافت و زمان را دقیق‌تر کرده و امکان ثبت مسیر طی شده توسط کاربر را نیز فراهم می‌کند. در هنگام شنا و در آب نیز دستگاه علائم را ثبت می‌کند. این دستبند را می‌توان بهترین دستبند Garmin دانست.

 

دسته‌ی دوم: ردیابی با برترین طراحی

 

Garmin Vivomove HR

 

اگر به دنبال یک ساعت مچی با طراحی مناسب و شیک و کارایی یک ردیاب سلامت هستید، Vivomove HR مناسب شماست. این ساعت هوشمند و ردیاب سلامت با ردیابی فعالیت، ضربان قلب، صفحه‌ی نمایش OLED در ابعاد ۹.۶ در ۱۹.۲ میلیمتر و اعلام‌های مناسب یک مچبند مناسب است.

صفحه‌ی نمایش دستگاه با حرکت سریع دست و یا ضربه به ان روشن می‌شود. دستگاه ضربان قلب را دنبال می‌نماید، خواب( شامل دوره‌ی کلی خواب، و دوره‌ی حرکات در حین خواب) را پیگیری می‌کند و مسافت، مصرف انرژی، تعداد طبقاتی که بالا رفتید و دوره‌ی فعالیت شدید را می‌سنجد.

این دستگاه ضد آب همچنین پیام‌های دریافتی تلفن همراه را نمایش می‌دهد و کاربر می‌تواند پاسخ سریعی برای پیام ارسال نماید. هنگام نمایش اطلاعات سلامت عقربه‌های ساعت کنار رفته و مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.

 

رتبه دوم طراحی در ردیابهای سلامت Nokia (Withings) Steel HRNokia (Withings) Steel HR

 

دومین ساعت خوش ساخت و شیک ردیابی کننده‌ی سلامت Nokia (Withings) Steel HR است. ساعت با ترکیب ویژگی‌های مثبت Activity Range‌، ویژگی ردیابی ضربان قلب و صفحه‌ی نمایش دیجیتالی جهت نمایش اعلان‌های تلفن همراه ساخته شده است.

دستگاه کلیدی ندارد و به طور خودکار اطلاعات را ثبت و به برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه ارسال می‌نماید. اطلاعات زنده‌ی ضربان قلب روی صفحه‌ی نمایش ساعت مشاهده می‌شود اما اطلاعاتی در مورد زمان هر یک از فازهای ضربان قلب را روی برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه خواهید یافت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ردیابی سلامت یعنی زمان استراحت قلب نیز با این ساعت قابل ردیابی است.

این دستگاه ضدآب در هنگام شنا قابل استفاده است. در حقیقت دستگاه تقریبا با هر رنج از نیازهای کاربران سازگار است.

 

دسته‌ی سوم: ردیاب ویژه دوندگان

 

The Forerunner 935

 

این ساعت ویژه ورزشکاران مسابقات چندگانه طراحی شده است. دستگاه ردیاب معمول روزانه‌ی ضربان قلب، GPS و GLONASS را پشتیبانی می‌کند. همچنین این پوشیدنی با یک فشارسنج، ارتفاع‌سنج و قطب نما گزینه‌ی مناسبی برای ورزشکاران المپیک مسابقات چندگانه است.

اما نقطه‌ی قوت این ساعت در ارائه‌ی تحیلی از فعالیت‌های کاربر است. ساعت اطلاعات جلسات ورزشی پیشین را تحلیل کرده و تخمینی از فعالیت فرد ارائه می‌دهد. با این تخمین کاربر می‌تواند فعالیت خود را کنترل کند تا در هر جلسه به خود فشاری وارد نیاورد. دستگاه معیارهای خاصی برای شنا، دوچرخه سواری و دو استفاده می‌کند.

 

دسته‌ی چهارم: ردیاب مناسب فضای باز

 

Garmin Fenix 5

 

سه ساعت Garmin برای استفاده در سفرهای سخت طراحی شده‌اند. تقریبا کلیه‌ی نیازهای افراد برای هر اندازه وسلیقه در این سه دستگاه گنجانیده شده است. این ساعت‌ها ویژگی های متفاوتی از ردیاب‌ها ی سلامت تا مسیریاب را در خود گنجانیده‌اند.

Fenix 5 برای افراد علاقمند به چندین نوع ورزش و برای ردیابی هر پارمتری مناسب است. این ساعت برای دوچرخه‌سواران، شناگران، اسکی بازان و اسکی در فواصل زیاد، کوهنوردان ، وعلاقمندان به ورزش‌های مشابه در باشگاه‌ها استفاده می‌شود.

افزون بر ردیابی ضربان قلب روی مچ، ارتفاع سنجی، فشارسنجی و … نیز در دستگاه گنجانیده شده است.

 

دسته‌ی پنجم: برترین ساعت‌های دارای ردیاب سلامت

 

Fitbit Versa

 

این ساعت، دومین ساعت هوشمند Fitbit‌ است و ویژگی‌های مشابه بسیاری با Fitbit Ionic دارد. تفاوت در اندازه‌ی کوچک‌تر ساعت و پکیده‌تر شده اجزای داخلی ساعت است که در مجموع ظاهر آن را بهبود بخشیده است.اولویت نخست طراحی این ساعت ردیابی سلامت است. ساعت ردیابی در لحظه را برای ۲۰ نوع فعالیت از جمله شنا انجام می‌دهد.

کلیه‌ی اطلاعات قابل پیگیری و نمایش روی نمایشگر لمسی LCD با وضوح ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل می‌باشد. این ساعت هوشمند و ردیاب سلامت اما فاقد GPS است که نبود آن بیشتر برای دوندگان حرفه‌ای محسوس خواهد بود. همین عامل از قیمت دستگاه نیزخواهد کاست.

حافظه داخلی ساعت برای پخش موسیقی، نمایش هشدارهای تلفن هوشمند و Fitbit pay استفاده می‌شود. آرشیو برنامه‌های کاربردی شامل Starva، Accuweather، Flipboard، Starbucks و برنامه‌های دیگر است.

 

ساعت هوشمند دارای ردیاب سلامت

 

Vivoactive3

 

Vivoactive3 یک ساعت همه فن حریف است. این ساعت با طراحی جدید نسبت به ساعت های پیشین Garmin در اندازه و طرح کوچک‌تر و ظریف‌تری ارائه می‌شود.

این ساعت نخستین ساعت Garmin‌ با پشتیبانی Garmin Pay برای پرداخت از طریق ویزاکارت، مسترکارت و کارت‌های اعتباری بانک‌های اصلی ایالات متحده است.

تعداد پانزده پروفایل ورزشی در ساعت پیش‌بینی شده که با ترکیب آن می‌توان پروفایل‌های شخصی‌سازی کاربر را ساخت. ساعت قابلیت ردیابی تشویش و فعالیت ‌های سنگین را نیز داراست.

 

دسته‌ی ششم: ردیاب‌های ارزان قیمت

 

Xiaomi Mi Band 2

 

با ترکیت ویژگی‌های مثبت ردیاب‌های پیشین، شرکت چینی ردیاب جدید خود را عرضه داشته است. این ردیاب یک نمایشگر OLED دارد که وجود آن به معنای بی‌نیاز شدن کاربر از حمل تلفن همراه است.

بدنه‌ی اصلی برای شارژ شدن از مچ‌بند جدا می‌شود اما بیمی از افتادن بدنه پس از جا خوردن درون مچ‌بند وجود ندارد. دستگاه تعداد قدم‌ها، فاصله، انرژی مصرفی، گردش خون، ضربان قلب و خواب را ردیابی می‌کند. دستگاه می‌تواند کاربر را از خواب بیدار کند. باتری دستگاه به راحتی ۲۰ روز کار می‌کند.

 

Misfit Shine 2

 

این دستگاه از کم ضحامت‌ترین پوشیدنی‌های موجود است و تنها ۸ میلیمتر ضخامت دارد. طراحی ظریف، نبود سیم و عدم نیاز به شارژ این دستگاه را به یکی از کم دردسرترین ردیاب‌های سلامت نیز تبدیل کرده است.

ردیاب بسیار کوچک و سبک بوده و قابل استفاده در هر مکان و موقعیتی است. به این معنا کاربر در طول شب نیز می‌تواند از آن استفاده نماید. ردیابی طول خواب و فازهای مختلف خواب با این مچ‌بند امکان‌پذیر است. تنظیم زنگ هشدار به شکل لرزاننده نیز ممکن است. داده‌های مچ‌بند با Apple Health و تعداد دیگری برنامه ی کابردی همگام می‌شود.

 

دسته‌ی هفتم: ردیاب ابتکاری

 

Skulpt Chisel

 

در وحله‌ی نخست استفاده از دستگاه Skulpt Chisel دور از ذهن می‌رسد. این ردیاب سلامت پارامترهای معمول مانند تعداد گام یا مسافت طی شده را اندازه نمی‌گیرد. آن‌چه با این پوشیدنی مورد سنجش قرار می‌گیرد کیفیت عضلات و درصد چربی بدن است.

دستگاه قابلیت پیگیری ۲۴ عضله مجزا را دارد. استفاده از آن ساده است. همچنین برای دنبال کردن روند پیشرفت مفید می‌باشد. ورزشکاران حرفه‌ای و مربیان این دستگاه را جذاب خواهند یافت.

دنبال کردن وضعیت جسمی با این دستگاه روند پیشرفت ورزشکار را تعیین می‌کند. کاربر از میزان کاهش چربی بدنی آگاه خواهد شد. وی در می‌یابد که کدام عضله نیازمند توجه بیشتر است. به این صورت برنامه‌ریزی تمرین‌های ورزشی امکان‌پذیر خواهد شد.

 

دسته‌ی هشتم: فشار سنج و فشار خون

 

Omron 10 و اندازه‌گیری فشار خون

 

این دستگاه فاقد طراحی ظریف و زیبایی چشمگیر است. با این وجود دقت بالا و قیمت اندک در قیاس با سایر فشارسنج‌های هوشمند دستگاه را به گزینه‌ی مناسبی تبدیل کرده است. 

 

دسته‌ی نهم: تشخیص تشویش

 

Vivosmart 3

 

این دستگاه بسیاری از اندازه‌گیری‌های یک ردیاب معمولی را انجام می‌دهد. سنجش مداوم ضربان قلب، با استفاده از فناوری Garmin، اندازه‌گیری تعداد گام‌های طی شده، طبقاتی که از آن بالا رفتید، مصرف انرژی، پیگیری خواب و … با این دستگاه امکان پذیر است.

افزون بر این امکانات دستگاه امکان پیگیری تشویش و فعالیت‌های داخل باشگاه مانند تعداد ست‌های حرکت ورزشی را فراهم کرده است. در حالت سکون مچ‌بند تغییرات ضربان قلب را مورد سنجش قرار می‌دهد. این سنجش مبنای تعیین سطح تشویش در کاربر است. برای خروج از مرحله‌ی تشویش به کاربر تمرین‌های تنفسی نیز توصیه می‌شود.

 

دسته‌ی دهم: مربی هوشمند

 

Moov Now

 

هدف این ردیاب ارائه‌ی سبک زندگی سالم به کاربر است. مهم‌ترین ویژگی دستگاه نمایش زنده‌ی اطلاعات در مورد نحوه‌ی انجام ورزش‌ها است. به عبارتی دستگاه پیشنهادهای مربی‌گونه به کاربر ارائه می‌دهد. این مچ‌بند داده‌های حرکت در سه بعد فضا را اندازه‌گیری و تحلیل می‌نماید. این اندازه‌گیری برای آگاه سازی کاربر از میزان پیشرفت خود در حین ورزش و پس از اتمام فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه‌ی نخست Moov تنها برای کار در حین ورزش طراحی شده بود. نمونه‌ی جدید یا Moov Now برای استفاده در طول روز نیز مناسب است. اینک دستگاه میزان فعالیت روزمره و زمان فعالیت را نیز اندازه‌گیری می‌کند. Moov Now خواب کاربر را نیز پیگیری می‌نماید.

 

دسته‌ی نهایی: ردیاب خواب

 

Beddit 3

 

این ردیاب تخت خواب را به یک وسیله‌ی هوشمند برای پیگیری خواب تبدیل می‌کند. استفاده از بلوتوث ۴ و Apple iBeacon اندازه‌گیری خودکار پارامترهای خواب را برای دستگاه‌های IOS به خوبی انجام می‌دهد.

این ردیاب با نیروسنجی فوق‌العاده ظریف بدون نیاز به پوشیدنی روی بدن کاربر میزان فعالیت کاربر در طول شب را می‌سنجد. قرار دادن ردیاب در زیر ملافه‌ی تخت کافیست. پس از آن پیگیری داده‌های خواب با برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه یا از طریق برنامه‌ی آنلاین Beddit ‌انجام می‌شود.

دستگاه زمان خواب، الگوی خواب، ضربان قلب در حال استراحت، و زمان خروپف را برای کاربر اندازه می‌گیرد.

بالا