قرص های رباتیک به کمک آسان سازی درمان دیابت می آیند

در حال حاضر، یکی از اصلی ترین راه های مقابله با نوع پیشرفته بیماری دیابت، تزریق داروی انسولین به بیمار بوده که البته معمولا با پروسه ای دردناک همراه است. اکنون یک کمپانی داروساز سوئیسی به نام Novartis، ایده جدیدی به نام قرص های رباتیک داشته و توسط آنها، می خواهد مقدار انسولین مورد نیاز بیمار را به بدن او، به شکلی جدید تزریق کرده و برساند.

در این پروسه لازم است تا بیمار، قرص های رباتیک را همانند یک قرص یا کپسول معمولی ببلعد؛ جالب اینکه ظاهر آنها نیز هیچ تفاوتی با نمونه قرص های رایج ندارد. آنچه بیمار بلعیده اما در اصل یک ربات بسیار کوچک است که صرفا ظاهری شبیه به قرص داشته و می تواند انسولین مورد نیاز شخص را از طریق سوزن هایی بسیار باریک، به بدن تزریق نماید. جالب تر اینکه همین سوزن های بسیار باریک نیز از قند ساخته شده اند و سپس به دیوار معده جذب خواهند شد.

بر اساس اظهارات کمپانی Novartis، به نظر می رسد که قرص های رباتیک مورد بحث بتوانند وظایف دیگری را نیز به جز رساندن انسولین به بدن انجام داده و همین پروسه را برای سایر بیماری ها نیز که نیاز به تزریق دارند، تکرار نمایند؛ بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و مولتیپل اسکلروزیس [MS].

اکنون، کمپانی داروساز مذکور تلاش می کند تا در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، تحقیقات در خصوص عملی بودن این شیوه برای استفاده ای گسترده را مورد بررسی قرار داده و همچنین اینکه از این روش، برای تزریق چه داروهای دیگری در جریان خون می توان بهره گرفت. هنوز مشخص نیست قرص های رباتیک مخصوص دیابت چه زمانی به دست بیماران خواهند رسید اما در هر صورت تحقیقاتی که در حال حاضر بر روی این قرص یا بهتر است بگوییم ربات ها در حال انجام است، خبر از پیشرفت های جالبی در علم پزشکی می دهد.

 

منبع: ubergizmo

 

بالا