کنترل تزریق دارو به کمک تلفن هوشمند

شرکت Medtronic اخیراً توانسته است تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای سیستم تحویل داروی خود با نام سینکرومد۲ (SynchroMed II) دریافت کند. دستگاه سینکرومد۲ زیر پوست قرار می‌گیرد و برای تزریق دارو در نظر گرفته شده است. این سیستم تحویل دارو با یک اپلیکیشن قابل نصب در گوشی‌های هوشمند به نام myPTM  همگام‌سازی شده است و قابلیت کنترل سیستم از طریق دستگاه‌های تلفن همراه وجود دارد. این محصول بیماران را قادر می‌سازد تا داروی تسکین درد خود (مانند مورفین) را در دقیقاً در زمانی که بدن آن‌ها به آن نیاز دارد، به‌صورت خودکار تزریق کنند. پزشک معالج بیمار می‌تواند دز مشخصی را به صورت روزانه برای بیمار تعیین کند تا دستگاه میزان داروی بیشتری از این دز مشخص در بدن بیمار تزریق نکند و یا یک برنامه زمان‌بندی مشخص از تزریق دارو را به اپلیکیشن و دستگاه بدهد. این امر پایبندی بیماران به برنامه مصرف دارو و اثربخشی داروها را تا حد زیادی افزایش داده است.

 

تمام سوابق مصرف دارو در این اپلیکیشن ثبت می‌شود و توسط پزشک نیز دیده و کنترل می‌شود. در صورتی که پزشک در مصرف دارو اعمال محدودیت کند، بیمار دیگر نمی‌تواند با استفاده از این دستگاه دارو را به خود تزریق کند. تا کنون بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سراسر جهان پمپ هوشمند سینکرومد۲ را در بدن خود نصب کرده‌اند. بیش از ۶۰ مرکز درمانی در دنیا از این محصول برای بیماران خود استفاده کرده‌اند و تا کنون ۹۱% قابلیت اطمینان این پمپ هوشمند تزریق دارو طی ۶ سال پیش گزارش شده است.

 

 

فواید استفاده از محصول:

قابلیت برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر دوز دارویی این امکان را فراهم می‌آورد تا طبق برنامه تعیین شده، داروی آرامش‌بخش در طول روز به مرور وارد بدن بیمار شود و درد مزمن را در طول روز تسکین بخشد. تثبیت دقیق دوز دارویی پزشکان را قادر می‌سازد تا با تجویز کمترین دوز برای بیمار به بهترین نتایج درمانی برسند.

 

ایمنی: اپلیکیشن هوشمند تلفن با استفاده از اطلاعات و صفحه هشدارها، از طریق برنامه ریزی سیستم پزشکان را هدایت می‌کند. سازگار با MRI کامل بدن در ۱٫۵ تا ۳ تسلا در شرایط بحرانی. هشدارهای بحرانی دقیق برای مواردی چون پایان دوره سرویس،  خاموش شدن موتور پمپ، محفظه خالی پمپ، تنظیم فاصله لوله، و… در نظر گرفته شده است.

 

کاربرد آسان: درمان در شرایط بحرانی و داده‌های ذخیره شده بیمار، امکان انعطاف‌پذیری و یا درمان در شرایط دیگر را فراهم می‌آورد. امکان ذخیره برخی داروها تا ۱۸۰ روز مصرف بیمار. برنامه‌ریز بالینی مرتبط با دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی، بصری‌سازی داده‌ها و راهنمای گردش کار پویا. سیستم ارتباط دهنده به‌صورت بی‌سیم درون پمپ قرار داده شده است و تا فاصله سه‌متر امکان دریافت اطلاعات از طریق ارتباط بی‌سیم وجود دارد.

ذکر منبع: SynchroMed II

بالا