برنامه های موبایل برای حمایت از خود مدیریتی بیماری فشار خون

فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی محسوب می شود و نیاز به تلاش های بیماران برای مدیریت خود دارد. رشد جهانی در استفاده از تلفن های همراه و تبلت ها با افزایش استفاده از برنامه های بهداشتی همراه است. بسیاری از این برنامه ها از خود مدیریتی بیماری فشار خون حمایت می کنند و بنابراین، آنها دارای مزایای بالقوه کاهش فشار خون می باشند. با این وجود ، در حال حاضر کمبود شواهدی برای اثربخشی، قابلیت استفاده و رضایت بیماران از استفاده آنها وجود دارد.

فشار خون بالا، که در آن فشار خون (BP) در شریان ها افزایش می یابد، یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در بزرگسالان است. هنگامی که فشار خون سیستولیک (SBP) و فشار خون دیاستولیک (DBP) بالاتر از 140/90 mmHg هستند، بیماران میتوانند فشار خون بالا را تشخیص دهند. فشار خون بالا به عنوان یک عامل خطر عمده برای بسیاری از بیماری ها، مانند نارسایی کلیه، بیماری قلبی و سکته مغزی شناخته شده است. علیرغم اثر کاهش BP در کاهش خطر بیماری های کلیوی و قلب و عروق، اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا کمبود BP را کنترل می کنند. بنابراین، مهم است که بیماران را در کنترل BP که بسیار مهم است،تشویق کنیم.

خود مدیریتی یک عنصر مهم در مدیریت مراقبت های مزمن است. خود مدیریتی نیاز به نقش فعال بیماران در مدیریت علائم، درمان، اثرات روحی-اجتماعی و فیزیکی و تغییر شیوه زندگی دارد. دستیابی به سطح مطلوب رفتارهای خودمختاری دشوار است و نیاز به تلاش قابل توجهی از بیماران دارد. فناوری سلامت تلفن همراه (mHealth)، که به عنوان استفاده از دستگاه های تلفن همراه برای ارائه مراقبت های بهداشتی تعریف شده است، توانایی تسهیل و بهینه سازی خودمراقبتی بیماران را دارد. این را می توان با ادغام مراقبت های بهداشتی با زندگی روزمره با ارائه و جمع آوری اطلاعات و خدمات بهداشتی در حالت راحت، در دسترس و تعاملی انجام داد. استفاده از نسل جدید این دستگاه های تلفن همراه، از جمله تلفن همراه و تبلت ها، در سال های اخیر به سرعت در حال افزایش است و برآورد شده است که تا سال 2018 تلفن های همراه با یک سوم جمعیت جهانی مورد استفاده قرار می گیرند. تلفن های همراه به یک پلت فرم مهم برای ارائه سلامت به بیماران از طریق برنامه های سلامتی تبدیل شده اند. رشد سریع در استفاده از این دستگاه ها با افزایش گسترده در برنامه های بهداشت و سلامت مرتبط است و بیش از 100،000 از این موارد توسط میلیون ها نفر از مردم استفاده می شود. بسیاری از برنامه های بهداشتی برای حمایت از افراد مبتلا به فشاری خون بالا در حین خودمراقبتی با ارائه فعالیت های خود نظارت، یادآوری، اطلاعات متناسب و بازخورد هدف قرار می گیرند.

با توجه به مزایای بالقوه برنامه ها برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا و افزایش استفاده از این برنامه ها هستند، به طور کامل در مظالعات ما قرار گرفته اند، اما ترکیب مطالعات در مورد اثربخشی آنها در این جمعیت انجام نشده است. این بررسی سیستماتیک شواهد موجود در مورد اثربخشی برنامه ها در کاهش BP و همچنین قابلیت استفاده از آنها و رضایت بیماران را  نشان می دهد.

جمعیت افراد مبتلا به فشار خون بالا (18 سال و بالاتر) و متخصصان مراقبت های بهداشتی (HCP) از افراد مبتلا به فشار خون بالا در زمینه خودمراقبتی در هر نوع مراقبتی، بدون محدودیت در مورد جنسیت، سن یا ویژگی های اجتماعی و دموگرافی، حمایت می کنند. مطالعات در مورد افراد مبتلا به بیماری مزمن شامل فشار خون بالا به عنوان یکی از معیارهای ورود به مطالعه نیز گنجانده شده است.

این اقدامات توسط یک تلفن همراه یا یک تبلت است که اطلاعات را جمع آوری می کند، بازخوردی را فراهم می کند، با HCP ارتباط برقرار می کند یا فشار خون بالا را اطلاع می دهد. این وظایف عبارتند از خود نظارتی بر BP و سایر بیومتریک، غذا خوردن و نوشیدن سالم، داشتن فعالیت جسمانی، حفظ وزن متناسب، مصرف دارو مناسب و مدیریت استرس و مقابله با آن . این برنامه همچنین باید از طریق مجموعه ای از رابط ها (مثلا یک رابط کاربر بصری) تعاملات بین کاربر و دستگاه را فعال کند.

 

معیارهای خروج

مطالعاتی که تنها راجب فشار خون بالا، جلوگیری از فشار خون بالا و یا فشارخون بالا در دوران بارداری بودند معیار قرار نگرفتند

1-آنها بررسی هایی را که توسط یک دستیار دیجیتال شخصی، رایانه رومیزی، لپ تاپ، نوت بوک دیده می شود، مورد بررسی قرار دادند

2-آنها بررسی هایی را که توسط یک تلفن همراه یا رایانه لوحی سنتی دیده می شود بررسی کردند و اجازه ندادند که شرکت کنندگان بتوانند از برنامه فروشگاه نرم افزار را دانلود یا استفاده کنند.

3-آنها فقط از پیام های پیام کوتاه استفاده می کنند، از جمله پیام کوتاه متنی، پیام های چندرسانه ای (MMS)، وب سایت ها، تماس ها، ایمیل ها یا برنامه های مبتنی بر وب است.

4-یک دستگاه تلفن همراه برای انتقال اطلاعات ارائه شده توسط دستگاه نظارت بر فشار خون برای ارائه دهندگان مراقبت یا پزشکان استفاده شد، اما در آن هیچ ارتباطی با کاربر وجود نداشت.

5-آنها تنها توسعه فن آوری یک سیستم تلفن همراه را توصیف می کنند.

 

انتخاب مطالعه

نرم افزار مدیریت مرجع (Endnote) برای جمع آوری نتایج از پایگاه داده ها و بررسی مقالات استفاده شد. دو داور TA) و SA ) به صورت مستقل عناوین را براساس معیارهای واجد شرایط اسکن کرده و در مرحله دوم خلاصه عناوین انتخاب شده را مورد بررسی قرار دادند. کوهن کاپا برای تعیین توافق بین داوران برای هر مرحله انتخاب عناوین و خلاصه ها جداگانه محاسبه شد.

عنوان ها در خلاصه از مرحله دوم، 2 امتیاز را دریافت کردند اگر معیارها را برآورده میکردند، صفر و اگر در نقطه زمانی که شک وجود دارد، 1 دریافت کردند. اگر مجموع نمرات نظرسنجی برای یک عنوان 2 یا بیشتر باشد، مطالعه برای مرحله بعدی گنجانده شده است. در غیر این صورت، از مطالعه خارج میشد. دو نفر به طور جداگانه مقاله های کامل را مرور کردند زمانی که کل نمرات انتزاعی 2 امتیاز یا بیشتر بود، هر گونه اختلاف نظر یابحث با محققان دیگر (LdW و MSH )حل شد.

 

استخراج اطلاعات و ارزیابی کیفیت

دو داور به طور مستقل (TA و SA  )داده ها را استخراج و کیفیت این مطالعات را ارزیابی کردند. هر گونه اختلاف در بحث با محققان دیگر (LdW و  (MSH حل و فصل شد تا توافق به دست آمد.

داده ها با استفاده از یک فرم استاندارد شده استخراج شد که توسط داوران مورد آزمایش قرار گرفت. برای ارزیابی کارآزمایی های تصادفی کنترل شده (RCTs)، ابزار Collaboration Cochrane Tool of Bias Tool مورد استفاده قرار گرفت [20]. مطالعات کمی غیر ارزیابی شده با استفاده از 3 ابزار ارائه شده توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH)، مارس 2014 نسخه: 1 برای مطالعات مشاهده، 1 برای مطالعات کنترل شده و 1 برای مطالعات پیش از پس آزمون بدون گروه کنترل. برنامه مهارت های ارزیابی کیفی (CASP) برای ارزیابی کیفی مطالعات کیفی مورد استفاده قرار گرفت.

 

نتایج

در مجموع 21 مطالعه و مجموعا 3112 شرکت کننده در این بررسی مورد توجه قرار گرفتند. از 14 مطالعه که اثربخشی برنامه ها در کاهش فشار خون را ارزیابی کردند، 10 (71.4٪) مطالعات (6 RCT و 4 مطالعه غیر تصادفی) گزارش دادند که با استفاده از این برنامه ها به کاهش قابل توجه فشار خون منجر شد و به نظر می رسید که فرد تحت بررسی در گذشته دارای فشار ون بالا بوده و در خودمراقبتی کاهش چشم گیری داشته است. از این 10 مورد، تنها 2 (20٪) RCTs و 3 (30٪) مطالعات غیر تصادفی، دارای خطر کم و متوسط ​​در تعارض بودند. نتایج این بررسی غیرقابل اطمینان است که کدام گزینه ها از ویژگی های بالا در کاهش فشار خون به دلیل تغییرات در کیفیت مطالعات بیشتر موثر خواهد بود، اما داده ها نشان می دهد که برنامه های کاربردی جامع تر، احتمالا بیشتر موثر خواهند بود. در تمام مطالعاتی که قابلیت استفاده از برنامه ها و پذیرش کاربران را ارزیابی کردند، همه برنامه ها به نظر می رسید پذیرفته شده و برای استفاده آسان است.

 

نتیجه گیری

اکثر مطالعات گزارش دادند که برنامه ها ممکن است در کاهش فشار خون موثر باشند و توسط کاربران پذیرفته شوند. با این حال، این یافته ها باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا بیشتر مطالعات در معرض تعارض زیاد قرار گرفته اند. برای ارزیابی اثر واقعی استفاده از برنامه ها در کاهش فشار خون و شناسایی موثرترین ترکیبات عملکردی برای کاهش فشار خون، مطالعات بیشتری و گسترده ای در سطح وسیعی مورد نیاز است.

 

منبع: PubMed

 

 

بالا