سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت

سلامت الکترونیک یک عمل بهداشتی نسبتاً جدید است که توسط پروسه‌های الکترونیکی و ارتباطات پشتیبانی می‌شود که حداقل به سال ۱۹۹۹ برمیگردد در یک مطالعه در سال ۲۰۰۵، ۵۱ تعریف منحصر به فرد از این عنوان بدست آمد. بعضی از پژوهشگران معتقدند که با فناوری اطلاعات سلامت که تعریف گسترده‌ای از فرایندهای الکترونیکی / دیجیتال در سلامت است قابل تعویض استدر حالی که برخی معتقدند معنای دقیقتری از عمل مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از اینترنت دارد. همچنین این موضوع می‌تواند شامل برنامه‌های بهداشتی و لینک‌های مربوط به mHealth باشد که به عنوان بهداشت و سلامت شناخته شده‌انداز سال ۲۰۱۱، شناخت روزافزون نیاز به امنیت بهتر و مقررات سایبری نیاز به این منابع تخصصی برای ایجاد راهکارهای ایمن سلامت الکترونیکی را پررنگ تر کرده‌است تا اینکه که بتواند به این تهدیدات رو به رشد برسد.

سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است. هدف از این تعریف، ایجاد یك محیط پویا براى استفاده هرچه بیشتر از رایانه و اینترنت در حوزه سلامت جامعه است.

همچنین پرونده الكترونیك سلامت، مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن) تا پس از مرگ است كه به‌صورت مداوم و با گذشت زمان به شكل الكترونیك ذخیره می‌شود و درصورت نیاز، بدون محدودیت مكانی یا زمانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز (مانندپزشك معالج) قرار خواهد گرفت. در ادامه به برخی از مزایای پرونده الکترونیک سلامت و سلامت الکترونیکی میپردازیم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای پرونده الكترونیك سلامت 

سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت: پرونده سلامت الكترونیك، سبب افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران، بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت‌های سلامت می‌شود.

 

صرفه جویی در زمان :پرونده الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی‌مورد، سبب صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل درمانی و پزشكی، می‌شود.

 

کاهش خطاهای پزشکی و صرفه جویی در هزینه: پرونده الکترونیکی سلامت، باعث کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصاویر تشخیصی، کاهش آزمایش‌ها و نسخه‌های تکراری و بدنبال آن كاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

 

موثر در درمان بیماران: بهبود نتایج درمان، افزایش مشارکت بیمار در مراقبت بیمار از خودش در منزل از دیگر ویژگی‌های پرونده سلامت الكترونیك است.

 

 سهولت انجام فعالیت‌های  آموزشی  و پژوهشی: گفته می‌شود كه پرونده سلامت الكترونیك، سهولت در انجام پژوهش‌های حوزه سلامت را هم سبب خواهد شد.

 

مدیریت و نظارت: بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت، بهبود مدیریت بیماری‌های مسری،بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی از دیگر ویژگی‌های پرونده سلامت الكترونیك است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برخی مزایا و ویژگی‌های دیگر پرونده الکترونیک سلامت  

از دیگر ویژگی‌های پرونده سلامت الكترونیك، ارائه خدمات نوین الكترونیكی به مردم و ایجاد ابزار مناسب برای مدیران شبكه‌های بهداشتی و درمانی، ایجاد بستر اطلاعاتی مناسب برای تجمیع داده‌های خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، نظارت بر كیفیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت و نهایتا در حوزه درمان و ایجاد داشبوردهای گزارشگیری در سطوح اعلام شده است.

پرونده الكترونیك سلامت، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات بیماران است. همین سهولت دسترسی خطر نقض حقوق بیمار در خصوص محرمانگی اطلاعات را افزایش می‌دهد. پرونده سلامت الكترونیك، علاوه بر اینكه سبب کاهش هزینه و زمان می‌شود، فشارهای روانی بیماران را هم کاهش می‌دهد.

 

سلامت الکترونیک...

در این میان خصوصیاتى که سلامت الکترونیک به همراه دارد،همچون حافظه، سرعت در پردازش و تحلیل و توانایى انجام حجم زیادى از عملیات موجب خواهد شد که مدیریت خدمات بهداشتى و درمانى با استفاده از رایانه بتواند پیشرفت هاى قابل ملاحظه اى در راه توسعه و پیشرفت بردارد. براى تصمیم گیرى در عرصه ارائه خدمات سلامت اصل نخست جمع آورى اطلاعات مناسب است. در زمان هاى گذشته در اثر یک مورد بیمارى جدید زمان زیادى را به خود اختصاص مى داد، اما امروزه به عنوان اقدامى فورى در بخش سلامت الکترونیک، قابل انجام است. بنابراین انتخاب بهترین روش مداخله براى مبارزه با آن اعم از واكسیناسیون، درمان یا توانبخشى در كوتاه ترین زمان، امكان پذیر شده است بنابراین بیمارى هاى جدید، قبل از اینكه بتوانند صدمات جانى و مالى زیادى بر جوامع بگذارند، قابل مهار و كنترل خواهند بود. یكى از دلایل افزایش كارآیى، كاهش هزینه ها در فضاى الکترونیک است. براى تشخیص یك بیمارى در یك فرد، مداخلات تشخیصى و درمانى متعددى پیشنهاد مى شود كه گاهى از اوقات تكرارى نیز است.

به دلیل در دسترس قرار گرفتن اطلاعات و دانش پایه و مورد نیاز پزشکى و بهداشتى از سوى شبکه هاى اطلاعاتى براى همگان، راه هاى جدیدى به سوى درمان بیمار محور در جامعه اطلاعاتى ایجاد مى شود. مردم جوامعى که اطلاعات صحیح و کافى را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، کمتر دچار بیمارى شده و در صورت ابتلا به بیمارى نیز مى دانند که در چه زمانى به چه متخصصى رجوع کنند. بدین ترتیب از مراجعه هاى مکرر آن ها به مراکز غیرمرتبط جلوگیرى به عمل آمده و در نتیجه شاهد ترافیک هاى بیهوده در محیط هاى بهداشتى نخواهیم بود، افزون بر این افراد بیمار مى توانند آموزش هاى مورد نیاز خود را در مورد برخورد با بیمارى و عوارض آن از طریق شبکه هاى اطلاع رسانى دریافت کنند.

امروزه تشكیل شبكه هاى بیماران دیابتى، سرطانى و... از بهترین روش ها براى به اشتراك گذاشتن اطلاعات و تجربیات توسط مبتلایان است. این نوع ارتباط باعث مى شود مبتلایان بیمارى هاى لاعلاج نیز خود را تنها احساس نكرده وبا كمك گروه هاى همسان خود با مشكلات مبارزه نمایند.

سلامت الکترونیکى الگوهاى نوین ارتباطى میان پزشک و بیمار؛ پزشک و پزشک را ایجاد خواهد کرد و چالش ها، تهدیدها، تحولات ونیز فرصت هاى جدیدى از جنبه اخلاق را به وجود مى آورد. از جمله این چالش ها بحث اخلاق پزشکى در درمان هاى online، محرمانه ماندن اطلاعات بیماران، محرمانه نگه داشتن مهارت هاى تخصصى پزشکان و نیز رضایت پزشک و بیمار در درمان است.

به هر حال از طریق برقرارى ارتباطات الكترونیك مناسب، مى توان در ابتداى مواجهه با بیمار، با ارائه علایم و نشانه هاى بیمارى به گروهى از متخصصین ، یك بار تصمیم مناسب و لازم را براى وى اتخاذ كرد و بعد از انجام آزمایشات نیز با ثبت نتایج آنها در یك شبكه ارتباطى رایانه اى، ضمن پیشگیرى از تكرار آزمایشات و هزینه هاى بى مورد، بیمار از حمل كوله بارى از عكس و نتایج آزمایش از یك كلینیك به كلینیك دیگر آسوده مى شود. در این محیط، اتخاذ تصمیم در زمینه پیشنهاد آزمایش نیز دقیق تر صورت مى گیرد.

 

همچنین بخوانید:

اینترنت اشیاء خدمات بهداشتی و درمانی را بهبود می بخشد.

استفاده از ویدئو کنفرانس در پزشکی از راه دور

کاربرد سیستم‌های هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های پزشکی: مزایا و چالش‌ها

بالا