فواید ویزیت آنلاین یا غیر حضوری پزشکی چیست؟

از عمر ایده ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور زمان زیادی نمی‌گذرد؛ با این وجود در سال‌های اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته است.پیش از این، مردم غالباً شکایت می‌کردند که پزشکی  از فناوری‌های زمان خود عقب مانده است و سوالاتی در ذهن آنها پیرامون این مسئله نقش می‌بست مانند اینکه: چرا همه نمی‌توانند به پزشک خود ایمیل بزنند؟ چرا هر وقت سؤالی دارند، مجبور هستند شخصاً به پزشک مراجعه کنید؟ چرا انتقال مدارک پزشکی بسیار دشوار است؟ در همین حین پزشکی از راه دور وارد عرصه شد و ارائه خدمات متنوع از ویزیت ویدئویی (ویزیت آنلاین) گرفته تا نوبت دهی اینترنتی برای ویزیت آنلاین یا حضوری، پاسخی به تمام این سوالات بود.

 

مزایای استفاده از خدمات پزشکی از راه دور

بدون شک مزایای استفاده از این نوع خدمات باعث گسترش روز افزون و استقبال از آن شده است. مزایایی که با پیشرفت تکنولوژی هر روز بدان افزوده می‌شود.برخی از فواید پزشکی از راه دور به صورت اجمالی عبارتند از:

دسترسی گسترده به مراقبت‌های پزشکی

نمی‌توان این نکته را کتمان کرد که در اغلب کشورها با کمبود پزشک و تخت بیمارستان روبرو هستیم. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فاقد کادر پزشکی مجرب در تمامی بخش‌ها هستند. ارائه خدمات پزشکی از راه دور این امکان را فراهم کرده تا بدون پر شدن اتاق انتظار یا در انتظار ماندن چندین ماهه برای یک نوبت، افراد در سریع‌ترین زمان ممکن از مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شوند. امکان استفاده از این خدمات حتی در نقاط دور افتاده و محروم نیز باعث دسترسی بیشتر مردم به خدمات پزشکی شده است.

 

صرفه‌جویی در زمان و افزایش رضایت بیمار

خدمات از راه دور پزشکی با زمان انتظار کوتاه‌تر و دسترسی راحت‌تر، رضایت بیمار را بالاتر می‌برد. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده که هر مراجعه به پزشک ۱۲۱ دقیقه از وقت بیمار را می‌گیرد و فقط ۲۰ دقیقه از آن زمان صرف ویزیت می‌شود. با ارائه  این خدمات، زمان انتظار کوتاه‌تر می‌شود. همچنین، علاوه بر افزایش رضایت بیمار، در زمانی که برای رفت و آمد و انتظار صرف می‌شد نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

کاهش میزان پذیرش بیمار در بیمارستان‌ها

با پزشکی از راه دور بستری کردن بی‌مورد و بعد شروع فرآیند تشخیص بیماری کمتر خواهد شد. در واقع ابتدا مرحله تشخیص اولویت می‌یابد. پذیرش کمتر در بیمارستان و آزاد شدن تخت‌ها به بیماران با مشکلات حاد مانند عفونت یا بیماری‌های مزمن کمک می‌کند تا سریع‌تر روند درمان خود را آغاز کنند. همچنین به پزشکان اجازه می‌دهد تا با بیماران بیشتری در تماس باشند و فرصت کافی برای ارزیابی علائم در حال ظهور و تشخیص مشکلات اولیه را قبل از نیاز به درمان جدی پزشکی فراهم می‌کند.

 

کاهش هزینه‌های درمان برای بیمار

بیماران پول و وقت زیادی را صرف جستجوی خدمات درمانی می‌کنند؛ با ویزیت از راه دور، پزشک از طریق تلفن، لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیجیتالی دیگر بیمار را ویزیت می‌کند. تصور کنید که با این کار هزینه‌های مسافرت برای درمان در شهری دیگر، پارکینگ و مرخصی گرفتن، بسیار کمتر می‌شود. علاوه بر هزینه نقدی، هزینه‌های روحی و روانی فرد نیز کم می‌شود.

در بعضی از مناطق روستایی، بیماران برای رسیدن به اولین مرکز درمانی در یک شهر دیگر باید شبانه سفر کنند یا حتی فرد در شهرهای بزرگ درگیر ترافیک و مسائلی از این قبیل می‌شود که در کنار بحث صرف پول برای این کار می‌تواند استرس‌زا باشد. اینگونه خدمات این هزینه‌ها را هم به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

 

افزایش درآمد برای پزشکان

با کاهش زمان برای انتظار و مسائل حاشیه‌ای پزشک می‌‌تواند بیماران بیشتری را ویزیت کند و از ساعات کار شناور برای این امر استفاده کند. علاوه بر این، با دسترسی به یک پلتفرم برای تماس ویدئویی و تماس صوتی پزشکان در هر مکانی نیز قادر به ویزیت بیماران خود هستند. به همین دلیل شاهد کاهش محدودیت زمانی و مکانی برای کادر درمانی و افزایش درآمد کادر پزشکی و بهداشتی از طریق ارائه خدمات از راه دور هستیم.

سخن پایانی اینکه در کنار مزایای ذکر شده، بیماران قادرند تا برای تشخیص و شروع روند درمان، نظرات پزشکان مختلف را از سراسر کشور یا حتی جهان بدانند، امکانی که تنها در بیمارستان‌های بسیار معتبر و با کادر درمانی متخصص در همه زمینه‌ها امکان پذیر خواهد بود.هیچ فردی نیز به دلیل مسافت یا محرومیت منطقه سکونت بی‌بهره از خدمات تشخیص و درمانی نخواهد بود و با هزینه کمتر می‌تواند پیگیر وضعیت سلامت خود باشد.

 

منبع: gadgetnews

 

 

همچنین بخوانید:

پیوند فناوری و حوزه مراقبت از سلامت از راه دور

کاربردهای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR در پزشکی از راه دور

مروری بر مدیکر

بالا