چطور می‌توانیم بصورت غیر حضوری از خدمات درمانی استفاده کنیم؟

دسترسی داشتن به انواع و اقسام خدمات درمانی، از جمله پزشک و متخصص کار بلد امری بسیار مهم و ضروری است. امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی، کارها و ایده‌هایی که قبلا در حد یک تصور بودند، رنگ و بوی واقعیت پیدا کرده‌اند.امروزه خدمات درمانی بصورت غیر حضوری در سرتاسر دنیا انجام می‌گیرد و به امری طبیعی تبدیل شده است. در ایران نیز این نوع درمان بصورت غیر حضوری در توانیتو مدت‌ها است که انجام می‌گیرد و ما تصمیم داریم در این مقاله، این نوع از خدمات را برای شما توصیف کنیم.

دسترسی از راه دور به پزشکان و متخصصان حرفه‌ای و دارای مجوز، درمان و مراقبت‌های بهداشتی را متحول می‌کند. زیرا این پزشکان در این زمینه بصورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند تا در فناوری مجازی درمان و همچنین شرایط اضطرار بتوانند جوابگو باشند.به دلایل بسیار زیادی که ممکن است هر روزه اتفاق بیفتد، پزشکان را ترغیب کرده است که گاهی اوقات ویزیت‌ها و مراجعات بیماران را بصورت غیر حضوری، یا از طریق تلفن و گپ تصویری انجام دهند.در بسیاری از موارد، توجه به سلامت بیمار، اولویت اول هر پزشکی قرار می‌گیرد. مخصوصا در اوضاع و احوال امروزی که همه جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

بسیاری از دولت‌ها و مراکز درمانی به این نتیجه رسیده‌اند که رفت و آمد مردم را به درمانگاه‌ها و مراکزخدماتی از این قبیل کم کرده تا از این طریق آلودگی به ویروس را به حداقل برسانند. در این زمینه کارهای مختلفی صورت گرفته است که یکی از مهمترین آن‌ها، خدمات درمانی غیر حضوری (تله ویزیت) است.همانطور که می‌دانید در ایران نیز این گونه خدمات جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و بسیاری از مردم از آن به عنوان خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

از طرفی دیگر این قبیل خدمات پزشکی برای افراد مختلف در شهرها و روستاهای دور افتاده و با امکانات کمتر بسیار حایز اهمیت است، زیرا این افراد معمولا از نبود پزشک متخصص و همچنین کمبود خدمات درمانی رنج می‌برد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در نتیجه مطالبی که گفته شد، مراجعات غیر حضوری در مورد خدمات درمانی چندین مزیت را برای شما ایجاد می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به :

 

  • پیگیری قرار ملاقات

با وجود اوضاع و احوال ایجاد شده توسط ویروس کرونا، احتمالا در گرفتن نوبت و قرار ملاقات با پزشک مورد نظرتان با مشکلات زیادی روبرو هستید.استفاده از خدمات درمانی غیر حضوری ، از طریق ویزیت، مراقبت‌های اولیه و همچنین مراقبت‌های فوری علاوه بر اینکه می‌تواند مفید باشد، به شما در نوبت دهی و ویزیت‌های بعدی کمک می‌کند تا رنج و سختی کمتری را متحمل شوید.در صورت نیاز به داروهایتان، پزشک معالج می‌تواند یک نسخه را مستقیما به داروخانه ارسال کند تا تهیه دارو برای شما راحت تر شود.

 

  • مشاوره و آموزش

در امر آموزش و پرورش نیز در حال حاضر مشکلات زیادی سر راه دانش آموزان قرار گرفته و ممکن است در امر بهداشت و مشاوره‌هایی از این قبیل دانش آموزان به مشکلاتی بربخورند، که خدمات غیر حضوری برای آن نیز راه حلی اندیشیده است.

 

  • مدیریت آزمایشات و داروهای مورد نیاز بیمار

برای مبتلایان به بیماری‌های مزمن که هر از چند گاهی باید آزمایشات خود را تجدید کنند و در راستای آن داروهای خود را دریافت کنند، وجود پزشک در هر شرایط امری غیر قابل انکار است. در این راستا این بیماران بصورت غیر حضوری می‌توانند نیازهای خود را در هر شرایطی به دست آورند.

 

  • خدمات بهداشتی رفتاری

بسیاری از خدمات بهداشت روان و مشاوره‌هایی از این قبیل مبتنی بر گفتگوهای رودررو است و بصورت معمول نیازی به مراقبت مستمر از طرف ارایه دهنده ندارد. از این رو اینگونه خدمات نیز بصورت غیر حضوری می‌تواند مفید فایده باشند.

 

  • غربالگری سلامت

در بحران کنونی، مراجعه به پزشک مجازی راهی هوشمندانه برای کاهش پتانسیل انتقال عفونت است. بسیاری از پزشکان و مراکز مراقبت‌های بهداشتی گزینه غربالگری از راه دور را مفید می‌دانند.

 

  • مراقبت‌های ویژه روستایی

با توجه به یکسان نبودن امکانات در سرتاسر کشور بخصوص مناطق روستایی، بهترین روش برای ارایه خدمات به این محل‌های دور از دسترس که پزشکان متخصص کمی وجود دارند، ارایه خدمات غیر حضوری است.این افراد به راحتی و از طریق ارتباط صوتی و تصویری می‌توانند به مراکز بهداشت و درمان که حتی صدها مایل از آن‌ها دورتر است ارتباط بگیرند. با این عملکرد شاید خود پزشک بصورت ظاهری در این روستاها حاضر نشود، اما از طریق مراجعات غیر حضوری می‌تواند علم و توان خود را در اختیار همه قرار دهد.

در طول این نوع مراجعات، پزشک از شما می‌خواهد علایم را توصیف کرده و در مورد نوع و اندازه آن‌ها توضیح دهید. بنابراین حتما اینگونه جزییات را در نظر بگیرید و توجه داشته باشید نکته‌ای را از قلم نیندازید.

  • به چه نکاتی باید توجه کنید
  • توصیه می‌کنیم قبل از ویزیت، حتما در مکانی نسبتا آرام، خصوصی و با نور مناسب قرار داشته باشید تا بتوانید آزادانه با پزشک صحبت کنید.
  • علایم و جزییات بیماری خود را بصورت جزیی در نظر داشته باشید تا در موقع لزوم بتوانید در مورد آن توضیحاتی ارائه دهید.
  • حتما با خود قلم و کاغذ داشته باشید تا زمانیکه پزشک نکته‌ای را ذکر می‌کند، شما بتوانید با نت برداری از آن بهره ببرید.
  • توجه داشته باشید که سیستم برقراری ارتباط شما مشکل خاصی نداشته باشد، تا در هنگام برقراری ارتباط با پزشک خود دچار مشکلاتی از این قبیل نشوید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نتیجه گیری

همان طور که ذکر شد دنیای امروزه، خوب یا بد با مشکلات و معضلات جدید و غیر قابل تصوری روبرو می‌شود. از آنجایی که در مسئله بهداشت و درمان، همه بار بهداشت و درمان بر روی دانشمندان و پزشکان متخصص در این امر است، پس توجه به راهکارها و رهنمودهای آن‌ها امری ضروری و غیر قابل انکار محسوب می‌شود.در رابطه با خدمات درمانی غیر حضوری باید بگوییم که این قبیل خدمات بهداشتی و درمانی یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از بیماری‌های خطرناک ویروسی است که توسط اکثر پزشکان این رشته توصیه شده است.پس لطفا تمامی سعی خود را بکار بگیرید تا با استفاده از این چنین خدمات، ابتدا به خود و بعد به کادر بهداشت و درمان کمک شایان توجهی کرده باشید.

 

منبع: tavanito

 

همچنین بخوانید:

ویزیت آنلاین (تله ویزیت) چیست؟

سلامت و پزشکی از راه دور

فواید ویزیت آنلاین یا غیر حضوری پزشکی چیست؟

بالا