واژه پزشکی از راه دور یا telemedicine به چه معناست؟

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور به چه معناست ؟

به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فراهم آوردن مراقبت سلامت و خدمات و حمایت از بیمار یا امداد شونده در زمانی که فاصله جغرافیایی بین دو گروه فراهم کننده و گیرنده خدمات پزشکی وجود داشته باشد گفته می‌شودمهم ترین موارد استفاده از پزشکی از راه دور:

  • ارائه خدمات مشاوره ای تشخیص – درمان و غربالگری به مناطق دوردست و محروم
  • ارائه خدمت به بیماراندر منزل به خصوص افرادی که حرکت دادن آنها مشکل است
  • ارائه خدمت به زندانها
  • استفاده در مواقع اورژانس و بلایا
  • استفاده های آموزشی
  • کنترل و نظارت علائم حیاتی و سایر فاکتورهای با اهمیت بیماران از راه دور

 

کاربردهای پزشکی از راه دور در شاخه های مختلف پزشکی

بیماری های قلبی

بیماری های مغز و اعصاب

بیماری های پوست

بیماری های چشم

بیماری های گوش و حلق و بینی

بیماری های اعصاب و روان

رادیولوژی

آسیب شناسی و …

 

به چه دلیل باید از پزشکی از راه دور استفاده کرد ؟

  • راحتی

دلیل اصلی استفاده مردم از پزشکی از راه دور، راحتی آن است. این در واقع یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین برای پزشکان و بیماران است. هنگامی که مراقبت های بهداشتی خود را از طریق برنامه های کنفرانس ویدئویی یا راه اندازی وب کنفرانس دریافت می کنید، نیازی به صرف زمان اضافه یا پول برای سفر ندارید. شما به سادگی می توانید رایانه خود را روشن کنید و به راحتی در منزل خود در جلسه شرکت کنید. به این ترتیب، مجبور نیستید ساعت ها در اتاق انتظار منتظر بمانید.

  • افزایش سودآوری مراقبت های بهداشتی

این یکی از مزایای پزشکی تله مدیسن برای پزشکان است. با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده درتماس ها محاسبه شده و در میزان هزینه ای که باید پراخت شود اعمال می شود. علاوه بر این، بیماران بیشتری به خدمات مراقبتی سلامت از راه دور جذب می شوند و این میتواند تعداد مشتریان شما را گسترش دهد. در نتیجه، شما با پزشکی از راه دور پول بیشتری در خواهید آورد. پزشکان همچنین می توانند ساعات بیشتری را اضافه کاری انجم دهند، چرا که همواره می توانند بر روی رایانه های شخصی یا تلفن های همراه خود به بیماران رسیدگی کنند. تا زمانی که یک پزشک دارای برنامه ای مناسب برای ویدئو کنفرانس (Video Conference) یا وب کنفرانس (Web Conference) باشد، می تواند از هر نقطه از روی سیاره زمین کار کند.
 

  • مراقبت های بهداشتی بهتر

بسیاری از افراد به دلیل درگیری هایی که دارد انزجار دارند. پزشکی از راه دور، افراد را تشویق می کند که حتی در کوچک ترین ناراحتی ها و عوارض بهداشتی و سلامتی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند. با این خدمات، مردم بیشتر و مداوم با پزشکان خود در تماس هستند. وبه همین دلیل، روش و شیوه زندگی خود را بهبود می بخشند. افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند یا به خوردن غذا اعتیاد دارند، تشویق خواهند شد تا با شیوه زندگی سالمتر در ارتباط با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.

  • افزایش رو راستی و صداقت بیماران با پزشک

یکی از مزایای غیر منتظره ای که پزشکی از راه دور برای پزشکان و بیماران داشته، افزایش صداقت بیماران بوده است. تحقیقات نشان داده است که اگر مردم با محیطی که در آن قرار دارند آشناتر باشند، با پزشک خود صادقانه تر و راحت تر خواهند بود. Telemedicine به طور فیزیکی بیماران را از پزشک جدا می کند، و این به آن ها اعتماد به نفس بیشتری افزایش می دهد. همه اطلاعات و یا سوالاتی که ممکن است شرم آور به نظر برسند و موجب خجالت بیمار شوند
را می توان در یک برنامه ویدئو کنفرانس (Video Conference )یا وب کنفرانس (Web Conference) راحت تر پرسید.به این ترتیب،پزشک قادر است شرایط کامل بیمار را درک کند و برای حل مشکل بهتر است.
 

  • دسترسی به پزشکان بیشتر برای بیمار

افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند معمولاً به متخصصان کمتر دسترسی دارند. این به این دلیل است که خدمات بهداشتی در شهرها، شهرستان ها و دیگر مراکز شهری متمرکز هستند. Telemedicine اجازه می دهد تا افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند به حرفه های لازم برای شرایط مختلف دسترسی داشته باشند. بدون خدمات از راه دور (Distance Service)، چنین افرادی مجبور خواهند شد تا فاصله زیادی را برای دیدن یک پزشک بپیمایند. اگر نیاز داشته باشند که در زمینه های خاصی که متخصص در آن کم است، وضعیت حتی بدتر خواهد شد.

Telemedicine همچنین، میزان مراجعه به پزشکان را بهبود داده است. موقعیت جغرافیایی پزشک شما در هنگام مراجعه شما محدودیتی برای او ایجاد نمی کند. به سادگی، به این معنی است که شما از دور افتاده ترین مناطق روستایی می توانید به بهترین پزشکان جهان دسترسی پیدا کنید.

 

انواع پزشکی از راه دور از نظر فناوری

  • سیستم های پزشکی از راه دور زمان واقعی (سنکرون)

در پزشکی از راه دور سنکرون، اطلاعات پزشکی بیمار به طور آنلاین و هم زمان با وقوع انتقال می یابد (به عنوان مثال به تجهیزات پزشکی ویدئو کنفرانس وصل می شود). این روش اجازه می دهد که نظر متخصص به صورت فوری و با کمترین فاصله زمانی با تغییر شرایط بیمار پیگیری و اجرا شود.

  • سیستم های پزشکی از راه دور ذخیره
    و ارسال (آسنکرون)

در تله مدیسن یا پزشکی از راه دور به صورت ذخیره و ارسال، اطلاعات پزشکی بیمار دریافت و در جایی ذخیره می شود. این معمولاً برای استفاده غیراضطراری یا در شرایطی است که حضور پزشک در زمان انتقال اطلاعات لازم نیست.

 

موانع نصب سیستم های پزشکی از راه دور چیست ؟

  • هزینه های نصب اولیه

برای راه اندازی یک سامانه پزشکی از راه دور باید تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرد که شامل دستگاه های مخصوص است که در اتاقی که بیمار در آن حضور دارد باید قرار داده شود تا بیمار بتواند توسط آن با پزشک معالج مربوطه ارتباط برقرار کند .در نتیجه برای فراهم آوردن این دستگاه ها و تجهیزات باید هزینه بالایی پرداخت شود .

  • عدم همکاری بیمه ها در پرداخت حق ویزیت از راه دور پزشکان

در حال حاضر شرکت های بیمه , تنها زمانی متقبل پرداخت حق بیمه بیمه شدگان خودشان میشوند که فرد بیمه شده شخصا و به صورت حضوری به پزشک معالج مراجعه کند در نتیجه این مشکل وجود دارد که در صورت استفاده از پزشکی از راه دور , بیمه , هیچ تعهداتی را نسبت به پرداخت حق ویزیت فرد بیمه شده قبول نمیکنند .

  • عدم تمایل مردم به خصوص در مورد بعضی از تخصص های خاص

مردم گاهی اوقات و در مورد برخی از تخصص های خاص هنوز نمیتوانند آن را از راه دور با پزشک معالج خود در میان بگذارند و نیاز دارند تا به صورت حضوری با پزشک خود در ارتباط باشند .

  • مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات

یکی دیگر از موانع نصب سیستم های پزشکی از راه دور , مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات است که مربوط به سرعت اینترنت است و چون پزشک معالج و بیمار با استفاده از ویدیو کنفرانس با هم در ارتباط هستند در نتیجه باید سرعت اینترنت مطلوبی فراهم شود و علاوه بر سرعت اینترنت بالا , نیاز به پایداری اینترنت نیز هست تا هیچ ایرادی در ارتباط بین پزشک و بیمار صورت نپذیرد .

  • مشکلات قانونی و امنیتی

در واقع هنوز هیچ قانونی مبنی بر استفاده از پزشکی از راه دور وجود ندارد که تعیین کند طی چه شرایطی میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند و چون هیچ قانونی وجود ندارد از لحاظ امنیتی نیز آسیب پذیر خواهد بود چرا که ممکن است یک هکر در زمان ارتباط بین پزشک و بیمار , به صحبت های آنان گوش دهد و حریم خصوصی بیمار مورد حمله و تعرض قرار گیرد .

 

منبع: codenevisan

 

همچنین بخوانید:

هوش مصنوعی در رادیولوژی

سلامت دیجیتال؛ آینده استارتاپ های حوزه سلامت

انواع پزشکی از راه دور مزایای آن برای بیماران و پزشکان

بالا