دانستنی های لازم در مورد ویزیت آنلاین و پزشک خانواده

ویزیت آنلاین، فرایند مشاوره ای است که مراجع و مشاور به جای ارتباط حضوری و رو در رو با یکدیگر، از راه های جایگزین برای برقرای ارتباط استفاده می کنند و فرایند مشاوره و درمان به صورت غیر حضوری انجام می شود.درمان الکترونیک، درمان از راه دور، وب تراپی و درمان اینترنتی از جمله نام های دیگر ویزیت آنلاین و غیر حضوری است.

برای بسیاری از مردم مراجعه حضوری به دکتر به دلایلی امکان پذیر نمی باشد و بر همین اساس آنها راه جایگزین را برای رفع و رجوع مشکل خود انتخاب می کنند. در حالت کلی سوای از فواید ویزیت آنلاین و پزشک خانواده تعداد کسانی که از این امکانات بهره می برند نه تنها کم نیستند، بلکه روز به روز بر تعداد آنها به واسطه ی مزیت های گوناگونی که دارد افزوده می شود. به طور معمول افرادی که از آن بهره میگیرند دارای مشکلاتی هستند که در ذیل به آنها اشاره شده است.

 به طور معمول کسانی که دارای فرزند خردسال هستند و نمی توانند او را تنها بگذارند، به نوعی از مراجعه حضوری به پزشک خانواده محروم می شوند. در برخی مواقع نیز به دلیل کمبود وقت و پر بودن تایم کاری در طول هفته امکان مراجعه حضوری میسر نمی باشد. مشکلات مربوط به رفت و آمد نیز از این قبیل مشکلات است. در پاره ای از اوقات فرد نیاز به مشاوره فوری از دکتر معتمد خود دارد و دسترسی به آن به هر دلیل ممکن امکان پذیر نمی باشد، بهترین راهکار ویزیت آنلاین است که در تمامی ساعات شبانه روز به صورت آنلاین فعال می باشند. محدودیت حرکتی و دوری مسافت از دلایل دیگری است که فرد را به سمت و سوی ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده می کشاند. البته برخی دیگر هستند که توانایی تکلم ندارند و از طرفی می توانند از طریق متن با دکتر ارتباط برقرار کنند که این گزینه جواب گوی آنان است. نهایت امر کسانی هستند که به دلایل شخصی روش آنلاین را انتخاب می کنند.

 

دارو

 

چرا به جای مشاوره سنتی و حضوری ویزیت آنلاین  دریافت کنیم؟

کابردهای مشاوره حضوری بر هیچکس پوشیده نیست ولی واقعیت این است که در بسیاری از مواقع امکان دریافت مشاوره حضوری برای همگان امکانپذیر نیست.

از طرفی ممکن است فرد به مشاور با تجربه و متخصصی در محل زندگی خودش دسترسی نداشته باشد و یا اینکه فردی مشتاق دریافت مشاوره از یک روانشناس به خصوصی باشد که آن روانشناس فاصله ی مکانی زیادی با درمانجو داشته باشد داشته باشد که در چنین مواردی مشاور آنلاین می تواند روش جایگزین بسیار مناسبی به جای مشاوره حضوری باشد.

 

دلایل انتخاب ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده

یکی از دلایلی که افراد را به سمت و سوی ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده سوق می دهد دسترسی راحت به پزشک معالج خود است که به دلیل دوری مسافت، ساعات کاری طولانی، تمایل شخصی و یا حتی بیماری مزمن و عدم توان حرکتی این نوع از مشاوره و ویزیت را ترجیح می دهد. در برخی مواقع افراد به دلیل حفظ حریم خصوصی خود نمی توانند به صورت حضوری مشکل خود را برطرف کنند و بر همین اساس ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده را انتخاب می کنند.


ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده چه کمکی به افراد می کند؟

پزشکان خانواده به مانند حضور در مطب و شاید بهتر از آن در فضای مجازی به بیماران کمک می کنند تا مشکلات درمانی خود را مطرح کنند و به نتیجه مناسب برسند. امروزه برای حل بسیاری از مسائل به دلایلی همچون دوری مسافت و عدم توان مراجعه حضوری و ... ویزیت آنلاین  را انتخاب می کنند. این روش به افراد کمک میکند که به صورت کاملا انعطاف پذیر از مزیت های آن استفاده لازم را ببرند و به صورت ملموس و به دور از هرگونه حاشیه و کمبود وقت از مشاوره پزشکان بهره ی لازم را ببرند. با توجه به اینکه افراد در انتخاب زمان مشاوره محدودیت زیادی ندارند و می توانند بر اساس تایم کاری و مشغله ای که دارند وقت آن را تعیین کنند، این ویژگی کمک می کند که کارایی و بازدهی مشاوره به حداکثر برسد و در زمان کاربر نیز صرفه جویی شود. وب سایت مرکز نوبت دهی اینترنتی سریع ترین راه برای ویزیت آنلاین  است.

 

اصول ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده

رعایت اصول اخلاقی در ویزیت آنلاین  و پزشک خانواده یکی از مهمترین مسائلی است که برای بیمار مطرح است. هر چه قدر رعایت اصول اخلاقی بیشتر مورد توجه باشد میزان بازدهی مرکز بالاتر خواهد رفت. اصول مشاوره دارای یک قاعده ی کلی است که باید در تمامی زمینه ها مورد توجه قرار بگیرد که شامل موارد زیر می باشد. یکی از این موارد احترام به سلامت روانی افراد است. مورد بعدی احترام به شخصیت و حفظ حریم آزادی آنان است. عدالت و انصاف از دیگر گزینه هایی است که باید مورد توجه ویزیت آنلاین  باشد. رعایت اصل صلاحیت و کفایت، اصل مربوط به روابط حرفه ای، مسئولیت پذیری پزشکان و کاربرانی که اقدام به تعیین وقت نموده اند و نهایتا اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی افراد. بسیاری از افراد به دلایلی که از آن به عنوان نقض حریم خصوصی خود می دانند از مراجعه حضوری به پزشکان امتناع می کنند که در روش آنلاین این موضوع مد نظر قرار گرفته شده است.

 

منبع:انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

هر آنچه در مورد پزشک آنلاین باید بدانیم

آشنایی با نکاتی برای افزایش سطح کیفیت ویزیت از راه دور برای بیماران و پزشکان

اشاره ای به مزایای تله مدیسین و مراقبت از سلامت از راه دور در مناطق روستایی

بالا