اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت حاوی چیست؟

بیش از یک دهه پیش، پرونده الکترونیکی سلامت (EHR) به عنوان کلید افزایش کیفیت مراقبت و درمان شناخته شد و امروزه ، ارائه دهندگان از داده های پرونده بیمار، برای بهبود مدیریت مراقبت و درمان در سلامت جامعه استفاده می کنند. استفاده از این داده ها جهت مراقبت های بالینی و شناسایی بیماران کمک شایانی می کند. همچنین ثابت شده است که EHR می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها موجب کاهش بستری شدن بیماران پرخطر شود.

سیستم های EHR برای ذخیره سازی دقیق داده ها و ضبط وضعیت بیمار در طول زمان طراحی شده اند. این نیاز با ردیابی پرونده پزشکی قبلی بیمار و اطمینان از صحت آن ها به مراقبت بهتر کمک می کند. همچنین این امر می تواند خطر تکثیر داده ها را کاهش دهد زیرا تنها یک پرونده قابل تغییر وجود دارد ، این پرونده به روزتر است و خطر گم شدن اطلاعات کاغذی را از بین می برد. با جستجوی اطلاعات دیجیتالی در یک پرونده واحد ، کیفیت مراقبت و درمان به دلیل افزایش دقت و سرعت در تشخیص پزشکان افزایش می یابد.

پرونده الکترونیکی سلامت (EHR)  که آن زمان پرونده الکترونیکی پزشکی (EMR) یا پرونده رایانه ای بیمار (CPR) نامیده می شد، اولین بار در سال 1991 با عنوان “پرونده بیمار مبتنی بر رایانه، یک فناوری ضروری برای مراقبت های بهداشتی معرفی شد.

EHR در مورد کیفیت، ایمنی و کارایی است. یک ابزار عالی برای پزشکان است، اما نمی تواند این ویزگی را در انزوا تضمین کند و باید به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار گیرد.

پرونده الکترونیکی سلامت (EHR) مجموعه ای متشکل از اطلاعات جمعیت شناختی، درمانی، بهداشتی و مراقبتی الکترونیکی بیماران و عموم مردم است که در قالب دیجیتال ذخیره می شوند. اطلاعات این پرونده را می توان به طور طبقه بندی شده به اشتراک گذاشت. پرونده الکترونیکی سلامت به متخصصان بهداشت و درمان مختلف این امکان را می دهد که این اطلاعات را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر تبادل کنند. به عنوان مثال، پزشک عمومی شما می تواند خلاصه ترخیص بیمارستان، گزارش های مربوط به متخصصان و نتایج آزمایش اخیر را با دسترسی ساده به EHR خود به صورت آنلاین بخواند. پرونده از طریق شبکه های متصل ، سیستم های اطلاعاتی گسترده سازمانی یا سایر شبکه ها و مبادلات اطلاعاتی به اشتراک گذاشته می شود. EHR ها ممکن است طیف وسیعی از داده ها ، از جمله جمعیت شناسی، تاریخچه پزشکی، داروها و آلرژی ها، وضعیت واکسیناسیون، نتایج آزمایشگاه، تصاویر رادیولوژی، علائم حیاتی، آمار شخصی مانند سن و وزن و اطلاعات صورت حساب و … را شامل شوند.

 

 

 

ویژگی‌های فنی

قالب دیجیتال، استفاده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های امن را قادر می‌سازد.

  • پیگیری مراقبت‌ها (به عنوان مثال نسخه) و نتایج (به عنوان مثال فشار خون)
  • انجام هشدار و یادآوری
  • ارسال و دریافت دستورهای، گزارش‌ها، و نتایج
  • کاهش زمان پردازش صدور صورت حساب و ایجاد سیستم صدور صورت حساب دقیق تر
  • تبادل اطلاعات بهداشتی
  • چارچوب فنی و اجتماعی که حرکت الکترونیکی این اطلاعات بین سازمان را ممکن می‌سازد.

استفاده از یک EMR برای خواندن و نوشتن رکورد بیمار نه تنها از طریق یک ایستگاه کاری ممکن است، اما، بسته به نوع سیستم و تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی، ممکن است از طریق دستگاه‌های تلفن که قادر به خواندن دست خط، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همراه نیز ممکن است قادر به دسترسی باشدپرونده الکترونیک پزشکی ممکن است شامل دسترسی به سوابق سلامت شخصی (PHR) که باعث می‌شود یادداشت‌های فردی از EMR به آسانی قابل مشاهده باشد و برای مصرف‌کنندگان قابل دسترسی است.

برخی از سیستم‌های EMR به‌طور خودکار رویدادهای بالینی را با تجزیه و تحلیل داده‌های بیمار از طریق پرونده‌های الکترونیکی سلامت برای پیش‌بینی، شناسایی و به ویژه جلوگیری از عوارض جانبی نشان می‌دهند. این می‌تواند شامل ترخیص / دستور انتقال، سفارش‌های داروخانه، نتایج رادیولوژی، نتایج آزمایشگاهی و هر گونه اطلاعات دیگر از خدمات جانبی یا یادداشت‌ها ارائه دهد. این نوع از نظارت بر رویداد با استفاده از تبادل اطلاعات بهداشت عمومی لوئیزیانا، یک ارتباط بین اطلاعات سلامت عمومی گسترده ایالتی و پرونده‌های پزشکی الکترونیکی اجرا شده‌است. وضعیت سلامت عمومی گسترده‌ای با سوابق پزشکی الکترونیکی. این سیستم به ارائه دهندگان خدمات پزشکی زمانی که یک بیمار مبتلا به ایدز در بیش از دوازده ماه مراقبت دریافت نکرده باشد، هشدار می‌دهد. این سیستم تا حد زیادی فرصت‌های حیاتی از دست رفته را کاهش می‌دهد.

 

مزایای پرونده سلامت الكترونیك

*سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت: پرونده سلامت الكترونیك، سبب افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران، بهبود دسترسی مناطق دور افتاده و روستایی به مراقبت‌های سلامت می‌شود.

*صرفه جویی در زمان :پرونده الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی‌مورد، سبب صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل درمانی و پزشكی، می‌شود.

*کاهش خطاهای پزشکی و صرفه جویی در هزینه: پرونده الکترونیکی سلامت، باعث کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش‌ها و تصاویر تشخیصی، کاهش آزمایش‌ها و نسخه‌های تکراری و بدنبال آن كاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.

*موثر در درمان بیماران: بهبود نتایج درمان، افزایش مشارکت بیمار در مراقبت بیمار از خودش در منزل از دیگر ویژگی‌های پرونده سلامت الكترونیك است.

 *سهولت انجام فعالیت‌های  آموزشی  و پژوهشی: گفته می‌شود كه پرونده سلامت الكترونیك، سهولت در انجام پژوهش‌های حوزه سلامت را هم سبب خواهد شد.

*مدیریت و نظارت: بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت، بهبود مدیریت بیماری‌های مسری،بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی از دیگر ویژگی‌های پرونده سلامت الكترونیك است.

 

منبع:انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با پاتولوژی دیجیتال

آشنایی با کارت هوشمند سلامت

آشنایی با نسخه‌نویسی الکترونیکی و مزایای آن

بالا