نظام های سلامت الکترونیک

سازمان بهداشت جهانی در سال۲۰۰۳ ، سلامت الکترونیک را به عنوان “نفوذ فناوری اطلاعات وارتباطات به منظور اتصال ارایه دهندگان، بیماران و دولت ها؛به منظور آموزش و اطلاع رسانی به متخصصان خدمات بهداشت و درمان، مدیران و گیرندگان خدمات؛ به منظور برانگیختن نوآوری درارایه مراقبت و مدیریت سیستم بهداشتی و به منظور بهبود سیستم خدمات بهداشت و درمان است” تعریف می کند. در تعریف جامع تر سلامت الکترونیک شامل ارایه خدمات بهداشتی واطلاعات بهداشتی از طریق اینترنت و دیگر فناوری های تجارت الکترونیکی مرتبط است.

یکی از این موارد پرونده سلامت الکترونیک است .افزایش تخصص در مراقبت های بهداشتی و مهاجرت و سفر افراد(به هر دلیلی درمانی،کاری،سیاحتی و…) موجب افزایش تفکیک و فروپاشی مدارک و پرونده های بهداشتی سنتی شده است. پرونده الکترونیک سلامت در بر گیرنده ی اطلاعات مراقبت بهداشتی است که در طول حیات فرد به صورت الکترونیکی،باهدف پشتیبانی از مراقبت مستمر با کیفیت بهتر،آموزش و پژوهش ذخیره شده است. در واقع پرونده الکترونیک سلامت تمام عملکردهای یک پرونده سنتی را با کیفیت بهتر پوشش می دهد.

فعالترین کشورها در زمینه سلامت الکترونیکی در درجه نخست شامل کانادا، ایالات متحده آمریکا و انگلستان و در درجه دوم کشورهای اتریش، کوبا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا و چین میباشد.

همچنین بیشترین موضوعاتی که در بحث سلامت الکترونیکی در دنیا بر روی آنها سرمایه گذاری شده و برای پیشبرد آن برنامه ریزی شده است به ترتیب اولویت شامل موارد زیر میباشد:

در درجه اول پرونده الکترونیکی سلامت (EHR) و دوراپزشکی (Telemedicine)،

 در درجه دوم بحث آموزش و سیستم های نظارت بر بیماریها (DSS) و

 در درجه سوم نظام اطلاعات درمانگاهی (CIS) و استانداردهای تبادل اطلاعات

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

رونده الکترونیکی سلامت مهمترین و اساسی ترین بخش سلامت الکترونیکی بوده که تقریباً در اکثر کشورهای مطرح بر روی آن کار شده است.همچنین موضوعات سلامت الکترونیکی که بر روی آنها در جهان اقدامات کمی صورت گرفته است به ترتیب شامل نظام اطلاعات فوریتهای پزشکی، سیستم های ثبت (بیماریهای خاص)، اصول و قوانین، نسخه الکترونیکی، نظام اطلاعات بیمه ای، نظام اطلاعات آزمایشگاهی، کارت هوشمند سلامت و نظام اطلاعات دارویی می باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کارت هوشمند سلامت ، تاریخچه بیماری ها در جیب بیمار

امروزه پرونده سلامت بیماران در سیستم های رایانه ای ذخیره شده و به عنوان پرونده الکترونیک سلامت از آن یاد می شود که اطلاعات بهداشتی بیمار در تمام طول زندگی وی از زمان جنینی تا مرگ در آن ذخیره می شود.

کارت هوشمند سلامت به عنوان یکی از ابزارهای پرونده الکترونیکی سلامت شناخته می شود که نوعی کارت (Smart Card) به اندازه کارت اعتباری است و یک تراشه سیلیکونی در آن جای گرفته که حاوی اطلاعات شخصی و هویتی بیمار، تاریخچه پزشکی وی، داروهایی که اخیراً دریافت کرده، آلرژیها، واکسیناسیون، بیماری و سایر اطلاعات ضروری مورد نیاز تصمیمات پزشکی است . در حال حاضر استفاده از این کارت در کشورهای پیشرفته رایج شده و هر فردی یکی از این کارت ها را به همراه خود دارد .

در این کارت که در درمراکز اورژانس، بیمارستانها، مطبها، کلینیکها و داروخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، اطلاعات پزشکی، حیاتی و ضروری فرد نگهداری و ذخیره می شود تا در مواقع نیاز پزشکان بتوانند در اسرع وقت به اطلاعات هر بیمار دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنند. این کارتها به پزشکان و بیماران اجازه می دهند تا از مرحله کاغذ بازی عبور کرده و بسیار سریعتر به مراقبتهای اصلی بیمار می پردازند.

 

دوراپزشکی و ارتباط زنده و تصویری بیمار و پزشک

یکی از انواع خدمات سلامت الکترونیک دورا پزشکی است . تله مدیسین به دانش و ابزارهای ارتباطی گفته می‌شود که مراکز بهداشتی ـ درمانی و پزشک را به بیمار مرتبط می‌کند. در واقع تله مدیسین به کارگیری تکنولوژی الکترونیک و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از بیمارانی است که در نقاط دور از مرکز درمانی به سر می‌برند. برقراری شبکه تله مدیسین درمناطق وسیع و با تراکم جمعیتی کم و نیز در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر خصوصاً در هنگام حوادث غیر مترقبه بسیار ضروری خواهد بود . همچنین کنترل بیماریهای مزمن ، تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره و آموزش از دیگر مزایای این روشهاست.

معاینه از راه دور به کمک ارسال تصاویر رادیولوژی، ارسال سیگنال‌های حیاتی و گزارشهای متنی و صوتی شرح حال بیمار از یک سو و ارایه دستورات به صورت متن یا صوت و یا در مواردی خاص همچون جراحی از راه دور بصورت فرامین مکانیکی توسط پزشک، چرخه یک عملیات پزشکی از راه دور را تشکیل می‌دهد.

در این روش پزشک به وسیله دستگاه های مختلفی اطلاعات لحظه ای بیمار از قبیل علائم حیاتی، اطلاعات فشارخون، تست‌های تنفسی، اطلاعات نوار قلب ، صدای قلب، ریه، شکم و… را دریافت می کند و حتی از طریق تصاویر زنده می تواند رادیولوژی و ام.آر.آی، تصویر دهان و دندان گوش و تصویر بیماری‌های پوستی وی را مشاهده کند. در این روش ها تمام اجزای مرتبط با سلامت از قبیل بیمار با مرکز درمانی، مرکز درمانی با بیمارستان و نیز بیمارستان با بیمارستان تخصصی در ارتباط خواهد بود و حتی می توان قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان و در آمبولانس، شرایط جسمانی از جمله ضربان قلب را به اطلاع بیمارستان رساند .

 

همچنین بخوانید:

مزایا و فواید سلامت الکترونیک

استقرار بهینه سیستم پزشكی از راه دور

انفورماتیک پزشکی و نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

بالا