بررسی کامل و جامع اینترنت اشیا در پزشکی

اینترنت اشیا در پزشکی چیست ؟ و چه کاربرد هایی دارد ؟ این ها سوالاتی است که با گسترش شبکه های اینترنتی و کامپیوتری و همچنین افزایش کاربرد اینترنت اشیا در زمینه های گوناگون ، ممکن است در ذهن مخاطبان ایجاد شود . در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل و تخصصی کاربرد اینترنت اشیا را در زمینه های پزشکی و سلامت مورد نقد و بررسی قرار دهیم . و به شما عزیزان نشان دهیم تا چگونه می توان با بهره گیری از این امکان در کشور ، میتوان هزینه های درمانی را حد بسیار زیادی کاهش داد و به طور دقیق تر و به روز تری خدمات پزشکی و درمانی را به هموطنان ارائه کنیم .

در ابتدا با یک مثال ساده موضوع کلی بحث را به طور مختصر توضیح می دهیم تا شما را با کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی آشنا کنیم . سپس به طور دقیق تری به بررسی و تحلیل این امر خواهیم پرداخت .

چندی پیش فردی در آمریکا ، به طور ناگهانی غش کرد و بر روی زمین افتاد . سپس علائم حیاتی خود را از دست داده و به سمت مرگ پیش می رفت . در این هنگام ساعت اپل (Apple watch) سریعا به طور کاملا اتوماتیک با پلیس تماس گرفته و با رسیدن نیروهای امدادی باعث نجات وی شد . این ساعت پس از متوجه شدن کاهش ناگهانی ارتفاع در اثر سقوط و همچنین چک کردن علائم حیاتی مانند نبض فرد ، متوجه این موضوع شده بود .نمونه بالا یک مثال بسیار ساده و کوچک از کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی است . حال بیایید با هم به بررسی تخخصی و علمی آن بپردازیم .

اینترنت اشیا پزشکی ، عبارت است از مجموعه ای از لوازم و وسایل پزشکی که از طریق شبکه بین المللی اینترنت به شبکه سیستم های داخلی سلامت و پزشکان متصل می شوند. از طریق IOMT ، داده های سلامت فرد در یک پایگاه داده بر روی اینترنت مانند  Amazon Web Services ذخیره شده و در اختیار سازمان و یا افراد مربوطه مانند پزشکان ، پرستاران و یا سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد .

البته باید توجه داشت که موارد استفاده از اینترنت اشیا در سلامت فقط شامل لباس های هوشمند پزشکی و یا قطعات سنجش سلامت نیست و حتی کارت های هوشمند جایگزین دفترچه بیمه را نیز میتوان جزو این دسته به حساب آورد . برای نمونه در تصویر زیر شما یک فرد مبتلا به دیابت را مشاهده می کنید که نتایج تمامی آزمایش ها و سوابق آن در کارت بهداشت وی ذخیره شده است.

 

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

استفاده از اینترنت اشیا (iot) میتواند مزایای بسیاری را برای پزشکان ، بیماران و به طور کلی عموم جامعه ایجاد کند . چرا که دقت اندازه گیری و سرعت عمل سیستم های هوشمند و رایانه ها هزاران بار بیشتر از انسان هاست . با به کار گیری تکنولوژی در پزشکی می توان تا حد زیادی به کاهش هزینه های درمان و آمار مرگ و میر کمک کرد. موارد زیر از جمله محاسن iot در پزشکی است.

 

افزایش سرعت درمان

همان طور که در مثال ساعت اپل مشاهده کردید ، در کوتاه ترین زمان ممکن علائم حیاتی بیمار تشخیص داده شد و نیروهای امدادی از این امر مطلع شدند . علاوه بر این در موارد دیگر نیز پزشکان میتوانند از راه دور بیمارانی را که از بیمارستان مرخص شده اند را برای مدت کوتاهی به طور آنلاین تحت نظر داشته باشند تا به بهبودی کامل برسند.

 

افزایش دقت سنجش          

همانطور که می دانید دقت وسایل الکترونیکی ۱۰۰ ها برابر بیش تر از انسان هاست . با به کار گیری تکنولوژی در صنعت پزشکی ، درمان و سلامت میتوان از خطاهای انسانی بسیاری جلوگیری کرد . خواه این امر مربوط به سنجش علائم و پارامتر های سلامت فرد باشد ، خواه مربوط به سوابق درمانی و نتایج آزمایشاتی باشد که در کارت سلامت او درج شده است

 

چالش های اینترنت اشیا در پزشکی

اما با تمام محاسنی که IOMT برای ما ایجاد کرده است ، چالش هایی نیز وجود دارد که از پیشرفت Iot در پزشکی جلوگیری می کند . و شاید حتی ارزش آن را کاهش دهد . تعصب پزشکان سنتی ، امنیت و عدم وجود پروتکل های یک پارچه تنها بخشی از این چالش ها هستند که به در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت .

 

تعصب پزشکان سنتی

شاید بتوان گفت که یکی از عمده مشکلاتی که بر سر راه اینترنت اشیا در پزشکی وجود دارد ، تعصب بسیاری از پزشکان به روش های سنتی و قدیمی است . “عدم فرهنگ سازی مناسب” ، “ترس از کار با تکنولوژی” و عوامل دیگر باعث شده است که پزشکان سنتی با IOMT مخالفت کرده و همچنان روش های کاغذی و سنتی را به روش های جدید ترجیه دهند .

 

عدم وجود پروتکل های یکپارچه

مشکل بعدی که وجود دارد این است که پروتکل و بستر یکپارچه و یکسانی در فضای اینترنت وجود ندارد که تمامی قطعات و سنسور های سنجش علائم سلامت به آن متصل شوند و به طور هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند . طبق آمار بیش از ۱۰۰ کمپانی در جهان وجود دارد که هرکدام با سیستم عامل و رابط کاربری متفاوتی این قطعات را تولید می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند . از این رو تا بر طرف شدن این مشکل شاید کمی در استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی مردد شویم .

 

امنیت و حریم خصوصی

مسئله بعدی حریم خصوصی بیماران ، اطلاعات و داده های شخصی آنان است . بسیاری از مردم جامعه به راحتی به سیستم های جدید اعتماد نخواهند کرد . تصور آنان این است که ممکن است با نفوذ به سیستم های ابری و سیستم های هوشمند ، اطلاعات و حریم شخصی آنان در معرض خطر قرار گیرند . بنابراین باید با فرهنگ سازی های صحیح این تلاش کرد تا اعتماد عمومی نسبت استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی جلب گردد .

 

منبع: febiot.com

 

همچنین بخوانید:

کاربردهای جالب اینترنت اشیا در حوزه درمان و سلامت چیست؟

تاثیر اینترنت اشیا و سلامت هوشمند بر یکدیگر

سلامت الکترونیک و فناوری اطلاعات پزشکی

بالا