کاربرد های فناوری بلاکچین (Blockchain) در حوزه پزشکی و سلامت

در این مقاله کاربرد های فناوری بلاکچین (Blockchain) در صنعت پزشکی و درمان مورد بررسی قرار می گیرد و با مطالعه آن خواننده به کاربرد های فناوری بلاکچین و تاثیرات عظیم آن در این صنعت پی می برد. ویژگی های بلاکچین مانند امنیت بالا و غیر قابل هک بودن و محافظت در برابر تقلب از جمله ویژگی های مورد نیاز برای سیستم های سنتی پزشکی و درمان می باشد.

از جمله برتری های فناوری بلاکچین (Blockchain) نسبت به سیستم های سنتی پزشکی و درمان این است که بیمار را در مرکز سیستم قرار می دهد و بیمار خود مالک اطلاعات و سوابق پزشکی اش می باشد و باز  این بیمار است که تشخیص می دهد سوابق خود را در اختیار چه کسی قرار دهد. امروزه در گوشه و کنار جهان پلتفرم ها و شرکت هایی هستند که کم کم استفاده از فناوری بلاکچین را در پزشکی و درمان شروع کرده اند که چند مورد از آنها در متن مقاله معرفی می شوند. یکی از معضلاتی که هم اکنون جهان پزشکی با آن مواجه است تقلب می باشد و این مشکل سالانه هزینه های زیادی بر جای می گذارد و بودجه زیادی را طلب می کند که بلاکچین به راحتی می تواند این مشکل را حل کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همانگونه که بلاک چین‌‌ به ارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهد که منبع مورد اعتمادی برای ثبت تراکنش‌های مالی باشد، این امکان را نیز برای حوزه بهداشت و درمان فراهم می‌آورد تا منبع مورد اعتمادی برای ثبت داده‌های پزشکی باشد

بلاک چین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطلاعات و مستندات را از طریق کریپتوگرافی ثبت می‌کنند. به همین دلیل تقریبا غیر ممکن است کسی بتواند بدون اجازه‌ی اعضای سیستم، در اطلاعات اختلال به وجود آورد یا آن‌ها را تحریف کند. در نتیجه، تغییر‌ناپذیری یکی از ویژگی‌هایی است که فناوری بلاک چین را برای ثبت اطلاعات پزشکی به یک پایگاه اطلاعاتی مطمئن و فسادناپذیر تبدیل کرده است.

به علاوه ساختار فرد به فرد (peer-to-peer)، بلاک چین این امکان را فراهم می‌آورد تا هنگام به روزرسانی، تمامی کپی‌های ثبت شده سوابق بیمار با مدارک بیمار دیگر به دنبال هم قرار گیرند، اگرچه این اطلاعات در کامپیوترهای مختلفی ثبت می‌شوند. در واقع، هر شبکه (node) یک کپی از کل بلاک چین را در خود دارد و این شبکه‌ها مدام با هم در ارتباط هستند تا مطمئن شوند که اطلاعات به روز شده و صحیح است. به همین دلیل است که غیر‌متمرکزسازی و توزیع داده‌ها ویژگی‌های مهمی هستند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 جالب است بدانید با اینکه فناوری بلاک چین‌ توزیع شده‌ است، اما همیشه غیرمتمرکز نیستند (از حیث کنترل). غیر‌متمرکز‌سازی یک مسئله‌ی صفر و یک نیست. با توجه به این مسئله که نودهای شبکه‌ چگونه توزیع شده‌اند و ساختار کلی آنها به چه صورت است، سیستم‌های توزیع‌شده می‌توانند در سطوح متفاوتی از غیرمتمرکز‌سازی قرار گیرند. برخلاف حوزه‌ی ارز‌دیجیتال، بلاک چین‌‌ها در حوزه‌های بهداشت و در مان می‌توانند به صورت خصوصی باشند. در بلاک چین‌های عمومی هر فردی می‌تواند وارد بلاک چین شود و در گسترش آن کمک کند،ولی در بلاک چین‌های خصوصی، افراد نیاز به اجازه دارند، این بخش‌ها توسط شبکه‌های کوچک‌تری مدیریت می‌شوند.

گرچه فناوری بلاکچین به بیماران و مراکز پزشکی خدمات زیادی را ارائه می‌کند، اما هنوز موانعی در برابر آن وجود دارد تا  در نهایت استفاده از آن در حوزه‌ی بهداشت و درمان به مقبولیت بالا برسد.

  • انطباق

برای مثال در آمریکا، شرکت‌های حوزه‌ی بهداشت و درمان که علاقه‌مند به اجرای سیستم بلاک چین هستند می‌بایست از قوانین اطلاعاتی فعلی، مانند قوانین HIPAA، پیروی کنند. به طور کلی،طرح HIPAA موازینی را برای ذخیره‌ی اطلاعات، به اشتراک‌گذاری و محافظت از آنها در حوزه‌ی بهداشت و درمان شامل می‌شود. شرکت‌های آمریکایی برای اینکه کاملا همسو با قوانین باشند، می‌بایست بلاک‌چین‌های مشخصی را برای ثبت اطلاعات ایجاد کرده و ویژگی‌های امنیتی بالا و دسترسی‌های محدودی را در نظر گیرند.

  • هزینه‌های اولیه و سرعت

هزینه‌های اولیه برای فراهم‌کنندگان این تکنولوژی بسیار بالا خواهد بود،. این امر باعث می‌شود تا از مقبولیت بیشتر این سیستم جلوگیری شود. به علاوه، سیستم‌های توزیع شده از لحاظ تبادلات و انتقال اطلاعات در هر ثانیه، بسیار کندتر از سیستم‌های متمرکز هستند. یک بلاک چین بزرگ با شبکه‌های بسیار، در مقایسه با یک سیستم متمرکز احتمالا نیاز به زمان بیشتری برای انتقال و یکپارچه‌سازی اطلاعات دارد. این ویژگی به خصوص برای پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم نگران‌کننده است، چرا که این پایگاه باید اطلاعات میلیون‌ها بیمار را ذخیره و دنبال کند. این مشکل برای فایل‌های تصویری با حجم بالا، مثل پرتونگاری‌های یا اسکن‌ها ام‌آر‌آی، بدتر هم خواهد بود.

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با متاورس در بخش بهداشت و درمان

 

بالا