مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی

کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی شوند و نام تخصصی خود را دارند. تأثیر هوش مصنوعی را اکنون می توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید.

امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده تر شدن فرایند تصمیم گیری، استفاده از سیستم های اطلاعاتی به خصوص سیستم های هوش مصنوعی در تصمیم گیری، اهمیت بیشتری یافته است. هوش مصنوعی گسترش دانش در حوزه پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و مدیریت کلینیک – به عبارتی حیات انسان – توجه متخصصین را به  استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در امور پزشکی جلب نموده است. به همین دلیل، استفاده از انواع مختلف سیستم های هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونه ای که امروزه تأثیر انواع سیستم های هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مزایای هوش مصنوعی(AI) برای مراقبت های بهداشتی در سالهای اخیر به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است تا آنجا که می گویند امکانی برای کمک و دستیاری هوش مصنوعی برای پزشکان در آینده وجود دارد.همچنین بحث ها و هم پژوهش های فعلی مبتنی بر هوش مصنوعی نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند به چندین روش در مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد:

  • هوش مصنوعی می تواند ویژگی ها را از حجم زیادی از داده های مراقبت های بهداشتی بیاموزد و سپس از تفسیر های به دست آمده برای کمک به تمرینات بالینی در طراحی درمان یا ارزیابی ریسک استفاده کند.
  • سیستم هوش مصنوعی می تواند اطلاعات مفیدی را از جمعیت زیادی از بیماران استخراج کند تا به استنباط زمان واقعی هشدار خطر سلامتی و پیش بینی نتیجه سلامتی کمک کند.
  • هوش مصنوعی می تواند کارهای تکراری، مانند تجزیه و تحلیل آزمایشات، اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ورود اطلاعات را انجام دهد.
  • سیستم های هوش مصنوعی می توانند به کاهش خطاهای تشخیصی و درمانی کمک کنند که در عمل بالینی انسان اجتناب ناپذیر است.
  • هوش مصنوعی می تواند با ارائه اطلاعات پزشکی به روز از ژورنال ها، کتاب های درسی و روش های بالینی، به پزشکان کمک کند تا از مراقبت صحیح بیمار مطلع شوند.
  • هوش مصنوعی می تواند سوابق پزشکی را مدیریت کرده و عملکرد هر یک از موسسات و کل سیستم مراقبت های بهداشتی را تجزیه و تحلیل کند.
  • هوش مصنوعی می تواند به تولید داروی دقیق و داروهای جدید مبتنی بر پردازش سریع جهش ها و پیوند با بیماری کمک کند.
  • هوش مصنوعی می تواند مشاوره دیجیتال و خدمات نظارت بر سلامتی را -در حد “پرستار دیجیتال” یا “ربات های بهداشتی” ارائه دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مثال های دیگر هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت:

+ ربات هایی که به کودکان مبتلا به اتیسم نحوه ی تشخیص احساسات افراد را آموزش می دهند.

+ عینک هایی با قابلیت ردیابی چشم که به افرادی که توانایی صحبت کردن و راه رفتن ندارند، امکان تایپ با چشم را می دهند.

+ تشخیص دقیق تر آریتمی های قلبی از روی الکتروکاردیوگرام نسبت به متخصص

+ استفاده از هوش مصنوعی در تصویر برداری جهت انجام نمونه برداری مجازی از تومور (بدون نیاز به نمونه برداری واقعی)

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هوش مصنوعی (AI) برای اهداف درمانی و تحقیقاتی مختلفی از جمله تشخیص بیماری، مدیریت بیماری‌های مزمن، ارائه خدمات درمانی و کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری هوش مصنوعی پتانسیل مراقبت از بیمار، فرآیندهای اداری سازمان‌های داروسازی و توانایی تشخیص بیماری را بهتر از انسان دارد. برنامه‌های بهداشتی هوش مصنوعی (AI) شرایطی را فراهم می‌کنند تا مردم بتوانند علائم بیماری خود را ارزیابی کرده و در صورت امکان از خود مراقبت کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهند.  بیمارستان‌ها به دنبال راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود رضایت بیماران و برآوردن نیازهای پرسنلی و نیروی کار هستند.

 

همچنین بخوانید:

مراقبت از سلامت از راه دور در سال 2022

آینده سلامت از راه دور، آیا آمده است که بماند؟

پیوند فناوری و حوزه مراقبت از سلامت از راه دور

بالا