پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک و ارتباط آن با نرم‌افزارهای EHR

فناوری پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک با کمک نرم‌افزارهای EHR، خدمات گسترده‌ای را به جامعه پزشکی و بیماران ارائه می‌دهند.پیش از بحران کرونا، از فناوری پزشکی از راه دور عمدتا برای تسهیل کار پزشکان در مطب‌ استفاده می‌شد، این نرم‌افزارها در وقت و هزینه کارکنان و مدیران مطب صرفه‌جویی کرده و آسایش و راحتی بیماران را نیز فراهم می‌کردند.

 

پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک در بحران کرونا

بتی رابینوویتز پزشک ارشد مرکز درمانی NextGen در کالیفرنیا می‌گوید: پیش از اعلام همه گیری ویروس نو ظهور کرونا (COVID-19) در ۱۱ مارس توسط سازمان بهداشت جهانی، پزشکی از راه دور تنها یک گزینه‌ بود که برخی پزشکان برای تسهیل روند کار خود از آن استفاده می‌کردند.

امروزه اما فناوری سلامت الکترونیک به ابزاری ضروری در حوزه درمان تبدیل شده است؛ در عصر حاضر همه مراکز درمانی و مطب‌ها به دنبال نرم افزارهای EHR با قابلیت ارائه ویزیت مجازی و انجام امور حوزه تله مدیسین هستند‌‌. اکنون در بحبوحه همه گیری کرونا، فناوری پزشکی از راه دور با کمک EHR ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماران بدحال را بدون نیاز به مراجعه به مطب، به مراکز مجهز درمانی ارجاع دهند.

شاید بتوان گفت بهترین زمان برای استفاده از ویزیت‌های مجازی و پزشکی از راه دور وضعیت کنونی است؛ درست در وضعیت پاندمی کرونا، پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک امکانی را فراهم کرده که پزشکان بتوانند بیماران را بدون در خطر قرار گرفتن خود، کارکنان مطب و حتی بیمار، ویزیت کنند که امری بسیار ارزشمند است.

 

حمایت دولت‌ها از پروژه سلامت الکترونیک

در زمان وقوع بحران‌های جهانی مانند کرونا، سلامت الکترونیک ابزاری فوق العاده ارزشمند است که باید پشتیبانی‌های لازم از آن‌ به عمل آید تا پزشکان بتوانند به خوبی از خدمات این فناوری‌ها بهره‌مند شوند.

خوشبختانه امروزه حتی وزارتخانه‌های بهداشت در بسیاری از کشورها قوانین جدیدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و پزشکی از راه دور را به رسمیت شناخته‌اند. در حقیقت در شرایط کنونی پاندمی کرونا، دولت‌ها بیش از هر زمان دیگری مطب‌ها و مراکز درمانی را به انجام ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور تشویق می‌کنند.

درست است که در دراز مدت یک مطب نمی‌تواند تنها با ارائه خدمات پزشکی از راه دور و ویزیت مجازی تمام نیازهای مالی خود را تامین کند، اما دولت‌ها در حال حمایت مالی از پروژه سلامت الکترونیک هستند و تسهیلاتی را برای مطب‌هایی که از فناوری پزشکی از راه دور استفاده می‌کنند در نظر گرفته‌اند.

 

اهمیت و ضرورت استفاده از تله مدیسین

در این زمان خاص و با توجه به نیاز فوری و ویژه به خدمات سلامت الکترونیک انتظار می‌رود تمامی نرم افزارهای مدیریت مطب و پرونده الکترونیک سلامت از ویزیت‌های مجازی و پزشکی از راه دور پشتیبانی کنند و در غیر این صورت، نیاز است مدیران مطب‌ها و مراکز درمانی بلافاصله به بخش خدمات پس از فروش EHR خود مراجعه کرده و هرچه سریع‌تر اقدام به راه‌اندازی قابلیت ویزیت مجازی نمایند.

البته اکثر EHR ها قابلیت ارائه خدمات ویزیت مجازی و پزشکی از راه دور را دارند، اما باز هم بهتر است مدیران مطب‌ها از جدیدترین نسخه‌های EHR استفاده کنند؛ زیرا نسخه‌های قدیمی هرکدام معایبی دارند که شرکت‌ها با به روز رسانی نرم‌افزار خود اقدام به رفع آن‌ها می‌کنند.

در نهایت، بحران ویروس کرونا به نوعی بهترین زمان برای استفاده از فناوری پزشکی از راه دور است؛ این فناوری‌ها قادرند به پزشکان در شناسایی بیماران در معرض خطر COVID-19 کمک کنند؛ پزشکان هم‌چنین می‌توانند از طریق خدمات پزشکی از راه دور، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا را به این بیماران آموزش دهند.

شاید بتوان گفت تمام تلاشی که در سال‌های اخیر برای اجرا و راه اندازی سلامت الکترونیک انجام شد با آسان و ایمن کردن مراقبت از بیماران در بحران کنونی کرونا به ثمر نشست و همه گیری ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری ضرورت استفاده از این فناوری‌ها را به همگان اثبات کرد.

 

منبع:rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

تاثیر تله مدیسن بر بهبود تجربه و رضایت بیمار

تجهیزات درمانی IOT و مراقبت های پزشکی

چگونه ویزیت آنلاین خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای کیفیت بهتر ویزیت از راه دور پزشکان

بالا