تله مدیسین طیف وسیعی از خدمات پزشکی و بهداشتی را دربر می‌گیرد

ویزیت پزشک عمومی یا متخصص با بیمار از طریق ارتباطات سمعی و بصری و تبادل اطلاعات انجام می‌شود، تا مشکل تشخیص داده شود و طرح درمانی بیمار تعیین شود. این ارتباط می‌تواند بین یک درمانگاه دوردست و مطب یک پزشک از طریق خط ارتباطی مستقیم برقرار شود و یا ممکن است، نیازمند ارتباط از طریق شبکه اینترنت صورت گیرد.

کنترل بیمار با استفاده از طریق وسایلی که اطلاعات را از دور جمع آوری می‌کنند و به پایگاه کنترل برای تفسیر ارسال می‌کنند. این نوع کاربرد می‌تواند در بر گیرنده علائم حیاتی مثل قند خون یا الکترو کاردیوگرافی قلب یا انواع دیگری از شاخص‌های بیماران بستری در خانه باشد. این‌گونه خدمات می‌توانند مکمل خدماتی مثل حضور پرستار باشند

مراکز آموزش مستمر پزشکی مطالب لازم را برای ارائه به متخصصین پزشکی و سمینارهای پزشکی فراهم می‌کنند، تا به گروه‌های هدف در نواحی دوردست برسد.مشتریان اطلاعات پزشکی و سلامتی می‌توانند از طریق اینترنت به اطلاعات تخصصی مورد نیاز دسترسی داشته باشند و یا با عضویت در گروه‌های مباحثه تخصصی به تبادل اطلاعات بپردازند.

یک تصویر ممکن است، در داخل یک ساختمان یا بین دو ساختمان در یک شهر و یا از یک نقطه به هر نقطه دیگر جهان ارسال شود. تله رادیولوژی یا ارسال تصاویر به دست آمده با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی (روش ذخیره و ارسال ) معمول‌ترین کاربرد امروزی تله مدیسین است.بسیاری از رادیولوژیست‌ها تجهیزات رایانه ای مناسب در منزلشان نصب کرده‌اند که آنها را قادر می‌سازد بدون رفتن به درمانگاه یا بیمارستان تصاویر گرفته شده در مراکز را مستقیما مشاهده کرده و کار تشخیصی خود را انجام دهند. رادیولوژی همچنان به روند رو به رشد استفاده فراوان از تله مدیسین در خواندن تصاویر از دور ادامه می‌دهد. سایر زمینه‌های تخصصی اصلی در این روند عبارتند از: پوست،چشم پزشکی،روان شناسی، قلب و پاتولوژی. طبق گزارش‌ها و پژوهش‌ها تقریبا پنجاه زیر گروه تخصصی پزشکی وجود دارند، که با موفقیت از امکانات تله مدیسین استفاده می‌کنند

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تله پاتولوژی کاربرد رایج دیگری از این فن آوری است. تصویر اسلایدهای پاتولوژی را می‌توان برای دریافت تله ویزیت تشخیصی از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال کرد.

تله مدیسین دارای دو جنبه است.نیمه اول معادله تله مدیسین بالینی است، که مناسب برای مناطق محرومی است، که خدمات پزشکی دیر به آنجا می‌رسد و اطلاعات، نیمه دیگر این معادله است.پزشک وبیمار از طریق اینترنت قادر به دستیابی به حجم بسیار عظیمی از اطلاعات هستند.

در حاشیه تله مدیسین تجهیزاتی وجود دارند، که امکان جراحی از فواصل دور را فراهم می‌سازند. یک جراح مشهور قلب در آمریکا با استفاده از تجهیزاتی که از طریق اینترنت قابل کنترل هستند، می‌تواند یک جراحی قلب روبوتیک را در آفریقا انجام دهد.در عین حال که چنین کاربردهایی برای آینده مطرح هستند، امروزه نیز این کار به صورت آزمایشی انجام شده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایا ی تله مدیسین

- بیماران در نواحی غیر شهری و جوامع محروم به خدمات پزشکی خوب، دسترسی پیدا می‌کنند و توزیع عادلانه تر امکانات پزشکی در نقاط دور افتاده و محروم از طریق برقراری امکان ارتباط بین این نواحی و مراکز مجهز پزشکی صورت می‌پذیرد.

-ارتباط ویدیویی بین موسسات پزشکی و پرستاران در منزل بیمار، امکان دستیابی فوری به پزشک را فراهم می‌سازد.

اطلاعات بیشتر و مهمتری را می‌توان از اتوموبیل اورژانس به بیمارستان منتقل کرد.

تجهیزات پایش امکان ارسال یافته‌های مربوط به ضربان قلب، فشار خون، میزان قند و غیره را از خانه به مرکز پزشکی فراهم می‌سازد.

تله مدیسین می‌تواند کسانی را که در فواصل بسیار دور از وطن بیمار می‌شوند، نجات دهد.

-کنفرانس ویدیویی می‌تواند افق‌های نوینی را برای پزشکان شاغل در مناطق روستایی برای ادامه تحصیل یا آموزش‌های مستمر می‌گشاید، در حالی که آنها امکان ترک محل خدمتشان را برای شرکت در گردهمایی تخصصی و آموزشی ندارند.

- هرچند هنوز کاملا به اثبات نرسیده است،اما به نظر می‌رسد، که تله مدیسین می‌تواند هزینه خدمات پزشکی را در مناطق روستایی کاهش دهد.

-استفاده از تله مدیسین در خدمات پزشکی که در منزل بیمار ارائه می‌شود، موجب کاهش چشم‌گیر وقت و هزینه حمل بیمار به مرکز پزشکی می‌شود.

-موجب تسهیل مشاوره و پژوهش از طریق به اشتراک گذاشتن سوابق و تصاویر بیمار به سایر مراکز پزشکی می‌شود.

-باعث بهبود آموزش پزشکی در نواحی دورافتاده از طریق ارتباطات دوره ای هر مرکز آموزشی با سایرمراکز می‌شود. مراکز اصلاح و تربیت نیز اکنون از تله مدیسین استفاده می‌کنند، تا دیگر نیاز به انتقال زندانی به مطب پزشک نباشد.

-تعداد رو به افزایش خدمات قابل ارائه از طریق تله مدیسین باعث شد، که مقداری از بار سنگین وظایف محوله به پایین ترین سطوح ارائه خدمات پزشکی کاسته شود، زیرا با تله مدیسین فاصله جغرافیایی دیگر مشکلی نیست، که نیاز به دسترسی به راه حل‌های پرهزینه داشته باشد.

-با پیشرفت و دسترسی عمومی به فن آوری نوین، افقی جدید برای تشخیص، پایش و درمان گشوده شده است. در برخی کشورهای سازمان‌های بیمه درمانی همگانی باز پرداخت هزینه‌های تله مدیسین را در نواحی غیر شهری انجام می‌دهد و تسهیلات دولتی برای تاسیس شبکه‌های تله مدیسین قابل دریافت است.

 

همچنین بخوانید:

مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

دستگاه ها و برنامه های تلفن همراه برای بهداشت و درمان

چرا پزشکی هوشمند؟

بالا