هوش مصنوعی در اختیار متخصصان بیماری‌های زنان

هوش مصنوعی در مسیر رشد و توسعه خود به‌زوی می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری‌های زنان به کادر پزشکی کمک کند AI با توانایی بالای خود در تجزیه و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات و پتانسیل شناسایی الگو ها، قادر است شاخص‌های سلامت زنان را ارزیابی کند و با تشخیص به‌موقع علائم بیماری یا عارضه‎‌های مختلف، در درمان آن‌ها نقش مهمی ایفا کند. این موضوع باعث بهینه شدن روند درمان و رسیدن به نتایج موثرتر و دقیق‌تر می‌شود و گامی بزرگ در مسیر ارتقای سلامت زنان به‌ حساب می‌آید.

تشخیص سرطان سینه و دهانه رحم

تشخیص سرطان سینه یکی از حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر بسزایی در آن داشته باشد. ماموگرافی به‌عنوان ابزار اصلی تشخیص سرطان سینه، دقتی پایین‌تر از هوش مصنوعی دارد و در برخی از موارد در تشخیص تومور‌ها شسکت می‌خورد یا نتایج مثبت کاذبی ایجاد می‌کند. این درحالی است که هوش مصنوعی از دقت بسیار بالایی بهره‌مند است و می‌تواند با ضریب خطای پایین‌تر نتایج را تحلیل و نتیجه را اعلام کند. این به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های احتمالی را با دقت و سرعت بیشتری شناسایی کنند. به‌این‌ترتیب احتمال تشخیص نادرست کاهش می‌یابد و هزینه‌های غیرضروری از روند چک‌آپ زنان حذف می‌شود. علاوه بر این به دلیل عدم ایجاد جواب مثبت کاذب، از ایجاد اضطراب در افراد جلوگیری می‌گردد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

حوزه دیگری که هوش مصنوعی به‌زودی به کمک آن خواهد شتافت، حوزه تشخیص و درمان سرطان رحم است. هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل نتایج پاپ‌اسمیر، سلول‌های غیرطبیعی را شناسایی کند و شرایط سرطانی یا پیشا‌سرطانی را گزارش دهد. این تشخیص به‌موقع در روند درمان بسیار تاثیرگذار است و به کادر درمان کمک می‌کند تا با انجام اقدامات درمانی زودهنگام، از بروز عوارض شدید و پیشروی سرطان جلوگیری کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در مواقع بحرانی براساس شدت بیماری، افراد را طبقه‌بندی کند تا کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، در اولویت درمان قرار بگیرند.

به غیر از تشخیص سرطان، هوش مصنوعی در شناسایی اولیۀ مشکلات و اختلالات دیگر مربوط به سلامت زنان نیز موفق عمل می‌کند. مثلا طبق تحقیقات انجام شده، هوش مصنوعی قادر است بیماری‎‌هایی مثل آندومتریوز و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک را که علائم مبهمی دارند، به‌خوبی تشخیص دهد. این درحالی است که تشخیص این بیماری‌ها به‌دلیل نهفته بودن علائم و عوارضشان در مراحل اولیه، برای پزشکان دشوار است.

هوش مصنوعی در تحول بهداشت و سلامت زنان نقش مهمی ایفا خواهد کرد و با استفاده و تحلیل تمام داده‌های مربوط به یک بیمار، احتمال خطا را کاهش می‌دهد. ابزارهای هوش مصنوعی با بررسی داده‌های فردی بیمار، پرونده و سابقه پزشکی، اطلاعات ژنتیکی و مسائل مربوط به سبک زندگی او نتایج درمان را بهینه می‌کنند و عوارض جانبی را به حداقل می‌رسانند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی در زمینه ارتقای سلامت زنان و تشخیص به‌موقع بیماری‌هایی مثل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، آندومتریوز و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک پیشرفت‎‌های قابل توجهی داشته‌است و به‌زودی می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد در اختیار کادر درمان قرار گیرد. ابزارهای هوش ‌مصنوعی با ارائه تجزیه و تحلیل دقیقی از شرایط بیمار، ضریب خطا را در تشخیص این بیماری ها کاهش می‌دهند و به پزشکان کمک می‌کنند تا با تسریع روند تشخیص و درمان از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنند.

 

منبع: hooshio

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با آسیب‌شناسی از راه دور یا تله پاتولوژی

چگونه متاورس، سلامت را متحول خواهد کرد؟

تله مدیسین چیست؟

بالا