ابر کامپیوتر واتسون به شما بهترین زمان برای خوابیدن، غذا خوردن و ورزش کردن را اطلاع می دهد

در هفته ی جاری که نمایشگاه CES در آن برگزار می شد کمپانی «Under Armour» از گجت های بسیار متنوعی رونمایی به عمل آورد که از جمله ی آنها می توان به اولین کفش های هوشمند این برند و دستبند سلامتی اش اشاره کرد. ولی حالا شرکت مذکور خبر داده که قصد دارد یک گام فراتر از سایرین رفته و توان پردازشی یک ابر رایانه را در قالب سرویسی جدید در اختیار کاربران خود بگذارد.

بر طبق آنچه اعلام گشته IBM و Under Armour با یکدیگر وارد همکاری شده اند تا داده های پردازش شده توسط سوپر کامپیوتر واتسون را در اپ سلامتی برند مورد بحث موسوم به «UA Record» به نمایش درآورند. به این ترتیب رایانه یاد شده به صورت رسمی وارد مبحث پردازش و بررسی دیتای مرتبط به سلامت گشته و حاصل آنچه به دست می آید مستقیماً در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

ایده ی کلی به این شکل است که واتسون آنچه با UA Record به اشتراک می گذارید از جمله میزان خواب، فعالیت های روزانه، غذاهایی که میل کرده اید و... را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس وضعیت جسمانی و سلامت شما را با سایر اعضایی مورد قیاس قرار می دهد که شرایطی مشابه تان در جامعه ی Under Armour دارند.

برای مثال فردی خواب روزانه ی ۵ ساعت را در اپ یاد شده مرتباً به ثبت می رساند و سوپر کامپیوتر IBM پس از بررسی، به او می گوید ۵.۷ میلیون نفر با جنسیت مشابه در جامعه ی کاربری موجود هستند که هم سن وی به حساب می آیند. سپس در یک مقایسه ساده مشخص می شود متوسط توده ی بدن این شخص در قیاس با سایر افراد مشابه که ۸ الی ۹ ساعت در روز می خوابند کمتر است.

نمونه ی چنین پردازش هایی روی داده های سلامتی را قبلاً در اپ های دیگری همانند «Microsoft Health» هم دیده بودیم، ولی Under Armour می گوید می خواهد خدماتش را بسیار فراتر از مرحله ی کنونی برده و راهکارهای به مراتب جدیدتری را ارائه نماید.

آنها قصد دارند از داده های به دست آمده توسط اپ «Weather Channel» که چندی پیش به وسیله ی IBM خریداری شد نیز بهره بگیرند، تا بهترین وضعیت آب و هوایی را برای فعالیت های جسمانی مورد علاقه ی هر فرد مشخص نمایند. برای مثال اگر اپ نشان بدهد افراد تمایل دارند تا در شرایطی که دمای هوا کمتر است اقدام به دویدن کنند، این احتمال وجود دارد که UA Record بر حسب گرما یا سرمای هوا زمان هایی را برای فعالیت ورزشی مشابه به شما پیشنهاد دهد.

اپلیکیشن می تواند برنامه ی کلاس های ورزشی باشگاه محلی فرد را نیز در اختیار داشته باشد و به وی توصیه کند در چه کلاس هایی شرکت کرده تا نتیجه ای بهتر به دست آورد

ناگفته نماند در حالیکه به اشتراک گذاری داده ها با یک ابر کامپیوتر به شدت هیجان انگیز به نظر می آید ولی دقیقاً‌ مشخص نیست این اطلاعات به شکل ناشناس در اختیار واتسون قرار خواهند گرفت یا خیر. هر چند «کریس گلد» مدیر بخش دیجیتال Under Armour تاکید دارد این اتفاق به صورتی امن و بدون مشخص بودن اسامی افراد رخ می دهد و واتسون فقط اطلاعات را پردازش می کند و به اپ باز می گردند، ولی بازهم در رابطه با اینکه از دیتای موجود ممکن است در آینده چه استفاده هایی شود ابهاماتی وجود دارد.

در مجموع باید منتظر بمانیم تا قدری همکاری Under Armour و IBM گسترده تر شود و مشخص گردد آیا این پروژه ی مشترک آنقدر مزایا خواهد داشت که بتوان به چنین سیستمی اتکا کرد یا خیر.

بالا