پزشکی از راه دور؛ تجربه یک درمان متفاوت

پزشکی از راه دور یا تله مدیسن (Telemedicine) در دنیای امروز نقش انکار‌ناپذیری دارد. این شیوه درمان شامل استفاده از ارتباطات و نرم‌افزارهای الکترونیکی برای پایش و ارائه خدمات درمانی به بیماران بدون ویزیت حضوری است. در این روش، پزشک عمومی یا متخصص با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مثل کامپیوتر و تلفن هوشمند و با شیوه‌های مختلف مثل ویدئوکنفرانس، ارسال ایمیل یا پیامک، ارتباط خود را با بیمار برقرار کرده و به او ویزیت آنلاین و خدمات پزشکی لازم را ارائه می‌دهد. حتی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوصی برای پزشکی از راه دور وجود دارند که به‌‌صورت مجازی این ارتباط را میسر می‌کنند. به‌طور خلاصه، از این تکنولوژی با اهداف زیر استفاده می‌شود:

  • ابزاری کاربردی برای پزشکان جهت تشخیص و ارزیابی اینکه بیمار نیاز به معاینه حضوری دارد یا مجازی
  • ارائه انواع خاصی از مراقبت‌های پزشکی به‌خصوص برای ارزیابی عفونت‌های جزئی و بررسی سلامت روان افراد
  • نوشتن یا اصلاح نسخه‌های درمانی
  • ارائه انواع خاصی از درمان مانند گفتار درمانی یا فیزیوتراپی

پزشکی از راه دور برای بیمارانی که شرایط یا توانایی حضور در مطب پزشک را ندارند، بسیار مناسب است. اما از چه زمانی این تکنولوژی مطرح شد و چگونه گسترش پیدا کرد؟ 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سابقه این شیوه تکنولوژی‌محور به اواسط قرن بیستم برمی‌گردد. زمانی که از رادیو برای ارائه توصیه‌های پزشکی در کشتی‌ها استفاده می‌شد. تا اینکه در دهه ۱۹۵۰ برای اولین بار این مدل از درمان به بیمارستان‌ها نیز ورود پیدا کرد و مشاوره‌های روان‌پزشکی از طریق یک ارتباط تلویزیونی مداربسته صورت گرفتاین تکنولوژی به‌تدریج گسترش یافت تا اینکه در ۳۰ سال اخیر برای معاینه بیماری‌های مزمن (مثل آسم، دیابت، نارسایی قلبی) و حتی سکته مغزی نیز استفاده شد و امروزه به‌عنوان راه‌حلی برای ارتباط با بیماران در مناطق دور افتاده محسوب می‌شود. به‌طوری که از نظر افراد آگاه به تکنولوژی و کسانی که مشغله زیادی دارند و نمی‌توانند به مطب یا بیمارستان به‌صورت حضوری مراجعه کنند، گزینه‌ای ارزان و مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پزشکی از راه دور در سال ۱۹۵۰

از این رو، امروزه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی از راه دور نسبت به زمان‌های قدیم، افراد بیشتری را به خود جذب کردند. حتی شرکت‌های بزرگ سیلیکون‌ولی نیز به این زمینه ورود پیدا کردند و به‌دنبال روش‌هایی برای استفاده از این تکنولوژی (پزشکی از راه دور) در محصولات خود هستند. برای مثال، مایکروسافت، چت‌بات‌ و نرم‌افزار کاری مانند مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) را توسعه داده که امکان برگزاری ویدئوکنفرانس و مشاوره‌های پزشکی از راه دور را میسر می‌کند. همچنین گوگل و اپل هم در محصولات خود به این موضوع توجه کرده و همواره به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای راهنمایی مردم به استفاده از این نوع خدمات هستند. اما پزشکی از راه دور چه مزایا و معایبی دارد و چگونه می‌تواند بر زندگی افراد تأثیر بگذارد؟

خوبی‌ها و مزایای پزشکی از راه دور

استفاده از پزشکی از راه دور به‌عنوان جایگزینی برای مراجعه‌ حضوری، مزایای زیادی برای بیماران و پزشک‌ها دارد. حتی گفته شده که این روش برای شرایط جدی پزشکی نیز کاربردی است. یکی از مطالعات و پژوهش‌های سال ۲۰۱۷ نشان داد که پزشکی از راه دور برای درمان نارسایی‌های قلبی نیز کاربرد دارد و باعث کاهش نرخ پذیرش و بستری بیماران در بیمارستان‌ها و کمتر شدن مرگ می‌شود. در ادامه چند نمونه از دیگر مزایای این تکنولوژی آورده شده است.

مزایا از دیدگاه بیماران

هزینه کمتر: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از پزشکی از راه دور باعث می‌شود تا افراد زمان کمتری را برای مراجعه به بیمارستان‌ها صرف کنند و این موضوع منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. همچنین زمان رفت‌وآمد کمتر می‌تواند به کاهش هزینه‌های ثانویه مانند استخدام افرادی برای مراقبت از خانه یا فرزندان (در زمان رفتن به بیمارستان) کمک کند.

بهبود دسترسی به مراقبت‌های سلامتیپزشکی از راه دور، دسترسی افراد ناتوان یا دارای معلولیت را به خدمات درمانی آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند دسترسی افراد بزرگسال و مسن، افرادی که از نظر جغرافیایی در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و حتی زندانیان را بهبود ببخشد.

مراقبت‌های پیشگیرانه: با کمک تکنولوژی پزشکی از راه دور این احتمال نیز وجود دارد که دسترسی افراد به مراقبت‌های پیشگیرانه (مانند معاینه و چکاپ‌های سالانه، واکسیناسیون فصلی و…) که سلامت بلندمدت آن‌ها را بهبود می‌بخشد، آسان‌تر شود. برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ روی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر (Coronary Artery Disease) نشان داد که پزشکی از راه دور، ابزاری ارزشمند برای ارتباط درمانگر با بیمار محسوب می‌شود و از این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که حمایت و پشتیبانی کاملی  ارائه می‌شود.

راحتی و سهولت: پزشکی از راه دور به افراد این امکان را می‌دهد تا در آسایش و خلوت خانه خود به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. همچنین شخص مجبور نیست از کار مرخصی بگیرد یا در محیط شلوغ بیمارستان با پزشک خود صحبت کند

جلوگیری از شیوع عفونت: رفتن به مطب دکتر به این معنی است که اغلب باید در نزدیک افرادی قرار بگیرید که ممکن است بیمار باشند و این موضوع برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است. پزشکی از راه دور، خطر ابتلا به عفونت در مطب پزشک را از بین می‌برد.

مزایا از دیدگاه درمانگران و پزشکان

کاهش هزینه‌های سربار: پزشکان از طریق این تکنولوژی می‌توانند تا حدودی متحمل هزینه‌های سربار کمتری شوند. برای مثال، آن‌ها ممکن است هزینه کمتری برای میز کاری بپردازند یا بتوانند در مطب یا فضای اداری با اتاق‌های کمتر سرمایه‌گذاری کنند.

جریان درآمد اضافی: پزشکی از راه دور می‌تواند منبع مکملی برای درآمدزایی پزشکان باشد؛ چون به آن‌ها اجازه می‌دهد که بیماران بیشتری را معالجه و ویزیت کند.

قرار گرفتن کمتر در معرض بیماری و عفونت: وقتی پزشک‌ها یا درمانگرها از راه دور بیماران خود را می‌بینند، دیگر نگران این نخواهند بود که در معرض عوامل بیماری‌زا یا مریضی مراجعان خود قرار بگیرند.

رضایت بیمار: وقتی که بیمار مجبور نباشد به مطب دکتر مراجعه کند یا منتظر نوبت درمان خود در اتاق انتظار باشد، به احتمال زیاد از پزشک خود نیز رضایت بیشتری دارد.

 

منبع: techrasa

 

همچنین بخوانید:

متاورس در مراقبت های بهداشتی ! عصر جدید در حال تحقق است

تله ادیولوژی چیست؟

توضیحات سلامت همراه بخش دوم

بالا