نرم افزار مدیریت آزمایشگاه چه کاربردی دارد؟

در هر زمان و هر جایی از دنیا، با موبایل، اطلاعات بیماران و آزمایشگاه خود را رصد کنید

پذیرش مراجعه‌کنندگان را آنلاین و با سرعت و دقت بالاتری انجام دهید

انواع آزمایش و نتایج آن‌ها را به‌صورت دیجیتال، تعریف و طبقه‌بندی کنید

با نرم افزار، میزان رضایت مشتری نسبت به کارمندان و آزمایشگاه را بسنجید

 

نرم افزار مدیریت آزمایشگاه تشخیص طبی، پاتولوژی، پاتوبیولوژی و ژنتیک

منظور از نرم افزار مدیریت آزمایشگاه، یک سیستم جامع چندمنظوره جهت مدیریت مراجعات بیماران و اطلاعات مربوط به پذیرش آزمایشگاه است که تمامی عملیات پذیرش، ثبت علت مراجعه، نوع آزمایش، پاسخ، شرح پزشک و .. را در مدت زمان کوتاه برای مراکز آزمایشگاهی انجام داده و به بیماران مراجعه‌کننده و پزشکان معالج، گزارشات متنوع و جامع ارائه می‌کند. همچنین این نرم افزار با قابلیت تعریف و طبقه‌بندی اطلاعات پایه، قادر است هر نوع آزمایشگاه تخصصی را کنترل و مدیریت نماید.اطلاعات بیماران را در فضای ابری امن نگهداری نموده و در صورت نیاز برای پزشکان و بیماران ارسال کند و این امر در روند تسهیل ارتباط پزشک و بیمار(تله مدیسین) نقش به سزایی دارد.اینگونه بیماران دیگر پرونده های آزمایشگاهی خود را گم نمیکنند و یا در صورت مفقود شدن پرونده آزمایشگاهی خود ،دیگر نیازی ندارند که یک آزمایش را مجدد انجام دهند و در وقت و هزینه بیماران و سرعت عمل پزشکان افزوده میشود.

 

برخی از امکانات

در این نرم افزار با توجه به نیاز مدیریت بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها (میکروبیولوژی، سرولوژی، ایمونولوژی، بافت‌شناسی، بیوشیمی، هماتولوژی و بانک خون، میکروب‌شناسی و قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی و ادرار، هورمون‌شناسی، سم‌شناسی و گازهای خونی و …)، امکاناتی قابل ارائه است که در ادامه، این امکانات را به‌صورت خلاصه ذکر می‌کنیم. لازم‌به‌ذکر است منظور از تعریف و طبقه‌بندی، آن دسته از اطلاعات پایه‌ای است که به‌طور معمول در یک برنامۀ مدیریت آزمایشگاه مورد نیاز است. به‌عنوان مثال: نوع آزمایش و نتیجۀ آزمایش باتوجه به هر آزمایشگاه می‌تواند توسط کاربر تعریف شده و انواع گزارشات مربوط به پذیرش را باتوجه به آن تهیه نمود یا گزارشی خاص برای پزشک معرفی‌کنندۀ بیمار ارائه کرد.

 

امکانات نرم افزار مدیریت آزمایشگاه:

تعریف و طبقه‌بندی پزشکان معالج به تعداد مورد نیاز

بخش‌بندی آزمایشگاه و تعریف دستیاران و پرسنل بخش‌ها

تعریف و طبقه‌بندی انواع آزمایش

تعریف انواع شرح‌حال بیماران جهت دسترسی بهتر برای درج در پرونده

تعریف علت‌های مراجعۀ بیماران

سیستم تشکیل پروندۀ بیماران، ثبت سوابق پزشکی و تصاویر دیجیتال

سیستم پذیرش بیماران و ثبت عملیات انجام‌شده در آزمایشگاه

ارائۀ قبض و رسید آزمایش و نتایج مربوط به آزمایشگاه به مراجعه‌کننده

تهیۀ گزارشات متنوع از مراجعه‌کنندگان برای مسئولین آزمایشگاه

پشتیبانی از انواع سازمان‌های بیمه تحت پوشش

ارسال SMS به مراجعین جهت یادآوری دریافت نتیجۀ آزمایش

سیستم حسابداری ساده برای درج بدهکار و بستانکار کردن مشتریان

سیستم کنترل و مدیریت کاربران استفاده‌کننده از نرم افزار

سامانه پیام کوتاه جهت ارسال و دریافت پیامک از طریق خطوط SMS

سیستم پشتیبانی خودکار و تهیۀ فایل پشتیبان از اطلاعات برنامه به‌صورت زمان‌بندی‌شده

نگهداری اطلاعات بیماران در فضای ابری

ارسال جواب آزمایشات برای پزشکان و بیماران به صورت دیجیتال و هوشمند

 

مدیریت آزمایش‌ها

در نرم افزار مدیریت آزمایشگاه، مدیران آزمایشگاه‌ها می‌توانند انواع آزمایش و نتایج حاصل از آن را که روزانه در مرکز انجام می‌دهند، در سیستم تعریف و طبقه‌بندی کرده و هنگام مراجعۀ بیماران یا مراجعه‌کنندگان، به‌راحتی نوع آزمایش و شرح آن را از لیستِ از قبل تعریف‌شده انتخاب کرده و عملیات پذیرش مراجعه‌کنندگان را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهند. همچنین امکان تهیۀ گزارشات آماری از مراجعین خاص براساس آزمایش‌های خاص نیز در این نرم افزار امکان‌پذیر است.

 

پذیرش، جواب دهی و امکانات ویژه

از امکانات ویژۀ نرم افزار مدیریت آزمایشگاه، قابلیت پذیرش و جواب دهی آنلاین است، این قسمت نیز مانند سایر قسمت‌ها دارای هستۀ یکسان از لحاظ پذیرش بوده و در قسمت‌های تخصصی نیز به طور کارآمد می‌تواند جوابگوی کامل نیاز‌های آزمایشگاه‌های بزرگ و کوچک باشد. این نرم افزار با قابلیت پذیرش بخش‌های پاتولوژی، پاپ‌اِسمیر، سی‌تولوژی، آزمایش ازدواج، اعتیاد و … محیطی راحت و کاربرپسند را برای کاربران می‌کند. این بخش نیز می‌تواند از اطلاعات اولیۀ ثبت‌شده و موجود در سایر بخش‌ها استفاده کند و درنتیجه با مشخص‌شدن نتایج آزمایش‌ها، برای بیماران یک بستر پرونده‌سازی دیجیتال فراهم می‌شود که می‌توان به‌عنوان مثال؛ میزان قند خون یک بیمار را در طول سه یا چهار سال گذشته مشاهده کرد. زیر مجموعه‌های نرم افزار آزمایشگاه می‌تواند شامل چند قسمت کلی باشد که عبارتند از پذیرش، جواب دهی و اطلاعات پایه.

یکی از نقاط قوت این پلتفرم، طراحی نرم افزاری آن به‌صورت آنلاین و آفلاین است که این امکان را به پزشکان  و مدیران آزمایشگاه‌ها می‌دهد که در هر زمان و هر مکان (هر جایی از دنیا) با اتصال به نرم افزار، کلیۀ اطلاعات بیماران را مشاهده نمایند و یا ثبت و تغییر دهند.

 

گزارش‌گیری

دریافت گزارش از بایگانی سال‌های قبل بیماران، این امکان را به شما می‌دهد تا اگر بیماری نیاز به گزارش‌های قبلی خود برای پزشکان داشت، به‌راحتی بتواند از مجموعه‌ای که تحت پوشش نرم افزار آزمایشگاه است، آن را دریافت نماید. گزارش‌های متعددی می‌توان از نرم افزار مدیریت آزمایشگاه دریافت نمود. این گزارشات می‌تواند به تفکیک نسخه‌ها، تخصص‌های مختلف، گزارشات کلی و … دریافت گردد. در نرم افزار آزمایشگاه می‌توان گزارشات را برای میزان کارکرد مرکز با تفکیک‌های مختلف مثل گزارشات روزانه، ماهانه و … دریافت نمود. قابلیت ساخت گزارشات دلخواه کاربر بر اساس اطلاعات ورودی نیز در نرم افزار آزمایشگاه قرار گرفته است تا کاربران مطابق میل خود هر آنچه را که نیاز دارند دریافت نمایند

 

قابلیت توسعه و شخصی‌سازی

نتایج دقیق آزمایش‌ها، انتظاری است که همۀ افراد از یک آزمایشگاه دارند. پزشکان و متخصصان علوم آزمایشگاهی معتقدند که مردم آن‌ها را بر اساس خدمات ارائه‌شده و نحوۀ آزمایش قضاوت می‌کنند. معیارهایی مانند: سرعت نمونه‌گیری، بازده فرآیند نمونه‌گیری و توانایی آزمایشگاه در پاسخگویی به سوالات آن‌ها و رسیدگی به درخواست‌های خاص برای مشتریان بسیار بااهمیت است. اینجاست که این حیطۀ خدماتی می‌تواند باعث برنده‌شدن یا بازنده‌شدن آزمایشگاه شود.

نرم افزار مدیریت آزمایشگاه کمک می‌کند تا یک آزمایشگاه، اطلاعات خود را در یک سیستم متحد جمع‌آوری و مدیریت کند. این نرم افزار با قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی به شما این امکان را می‌دهد تا راه‌حل مناسبی را برای تمام عارضه‌های آزمایشگاه خود پیدا کنید، گردش کارهای خود را پیکربندی کنید، تعامل خوبی با مشتریان داشته باشید، عملکرد کارمندان خود را بررسی کنید و از میزان رضایت مشتری نسبت به کارمندان و تجهیزات آزمایشگاه مطلع شوید.

 

منبع: donyaeweb

 

همچنین بخوانید:

ویزیت آنلاین پزشکی چیست؟

چطور می‌توانیم بصورت غیر حضوری از خدمات درمانی استفاده کنیم؟

ویزیت آنلاین (تله ویزیت) چیست؟

بالا