آیندۀ بهداشت و سلامت: از حسگرهای قابل کاشت در بدن تا اسکلتهای بیرونی پوشیدنی

برای پیش‌بینی وضعیت بهداشت و سلامت در ۲۰ سال آینده تنها کافیست نگاهی به این همه پژوهش و نوآوری که امروزه در حوزۀ زیست شناسی و پزشکی رخ می‌دهد بیاندازید. نگاهی به پیشرفتهای امروز، از حسگرهای کاشتنی در بدن و اسکلتهای بیرونی زیست سازه (Bionic) گرفته تا مرتب سازی ژنها و داروهای ظریف، نشان می‌دهد که ما تغییرات بزرگ (و اکثراً مثبتی) را در حوزۀ سلامت شاهد هستیم.

در ادامه برخی از ایده‌های نو در این حوزه را معرفی خواهیم کرد.

 

  • درمانگاه سیار

در آیندۀ نزدیک قادر خواهیم بود تا بسیاری از کارهای اولیۀ درمانی و پزشکی را شخصاً انجام دهیم. ما برنامه‌های کاربردی و وسایلی مانند Fitbit را برای سلامتی عمومی خواهیم داشت. همچنین ابزارهای خانگی مانند دماسنجهای هوشمند، ضربان سنجهای دیجیتالی و ابزارهایی برای بررسی علایم حیاتی و حتی کیت های تشخیصی برای بیماریهای مهم (همانند پروژۀ اروپایی تشخیص سرطان) SniffPhone در اختیار خواهیم داشت.
Nick Ayala
کارشناس Spark & Honey می‌گوید: برخی از این فناوریها ما را بدانجا رسانده اند که دیگر نیازی به مراکز تشخیصی بسیار مجهز نداریم. این خدمات را می‌توانید بر روی تلفن همراه خود (و احیاناً به همراه ادوات متصل شونده به آن) همراه داشته باشید.
پایش وضعیت سلامتی از راه دور به معنی مراجعۀ کمتر به درمانگاههاست. همچنین این امر منجر به گفتگوهای مؤثرتر بیماران با پزشکان می‌شود؛ چرا که آن‌ها می‌توانند به اطلاعات جمع آوری شده توسط بیماران دسترسی داشته باشند. مسألۀ اصلی در این وضعیت، مدیریت مناسب داده‌های بیماران به منظور اطمینان از صحت آن، درک درست محتویات آن و اعمال آن در محل مناسب خود است.

 

  • ابر انسان

ما در حال ورود به عصر افزایش توانایی فیزیکی بشر هستیم. اندامهای مصنوعی هر روز ارزانتر، پیچیده‌تر و با بدن انسان سازگارتر می‌شوند. همانطور که اخیراً دانشگاه جانز هاپکینز نشان داد، امروزه افراد قطع عضو شده می‌توانند اندامهای مصنوعی را با ذهن خود کنترل کنند.
امروزه مجموعه اسکلتهای خارجی زیست ساختاری در حال توسعه هستند و به افراد فلج پایین تنه امکان راه رفتن دوباره را می‌دهند. ضمن اینکه امکان استفادۀ افراد سالم نیز از آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، ما در حال توسعۀ امکانرشد دادن یا چاپ پوست، استخوان و اعضای بدن انسان هستیم و نهایتاً روزی خواهد رسید که بتوانیم اعضای بدن خود را با اعضای نو عوض کنیم.

 

  • دستکاری ژنتیک

ما همانطور که در حال مرتب سازی ژنومهای مختلف، نقشه نگاری از مغز و درک ریزاندامگان همزیست خود هستیم، در حال عمیقتر شدن در آنچه دربارۀ جزئیات کوچک بدن انسان می‌دانستیم نیز هستیم. ما خواهیم توانست سلامتی خود را در دست گرفته و آن را در ریزترین سطوح کنترل کنیم.
این موضوع می‌تواند گسترۀ وسیعی از حوزه ها را، از غذاهای پروبیوتیک تازه گرفته تا طراحی نوزادانی بدون مشکلات ژنتیکی باشد.

 

  • دقت و نانو پزشکی

با در اختیار داشتن اطلاعات ویژۀ هر فرد، درمانها نیز به سمت سفارشی شدن برای هر بیمار پیش خواهد رفت و شعار «یک نسخه برای همه» به تدریج کمرنگ خواهد شد. پزشکان می‌توانند ترکیب مشخصی از داروها را برای بیماران تجویز کنند تا با ویژگیهای خاص و ژنتیکی آن‌ها سازگار باشد. همچنین آن‌ها می‌توانند درک بهتری از میزان اثر بخشی دارو با‌ گذشت زمان بدست آورند و در نهایت توان پیش‌بینی بهتری از روشهای درمانی داشته باشند. این امر موجب حذف درمانهای غیر ضروری خواهد شد. علاوه بر این، در افق آیندۀ پزشکی، نانو داروها و ابزارهای پزشکی، مانند ایدۀ قرصهای سرطان یاب گوگل و میکرو ماشینهایی که محل بیماری را در بدن پیدا کرده و دارو را تنها در آنجا آزاد می‌کنند، جایگاه مهمی خواهند داشت. به گفتۀ موسسۀ Sparks & Honey زمینۀ تحقیقاتی مهم دیگری که باید از آن نام برد، پرورش اندامها بر بروی چیپها است که باعث کاهش نیاز به حیوانات آزمایشگاهی برای آنجا آزمایشها و افزایش تعداد آزمایشها بر روی اندامهای انسان خواهد شد.

 

منبع wtvox.com:

 

بالا