خلاصه ای از كـاربـرد فـنـاوری اطـلاعـات در پـزشـكـی

درسال 1359   Cecil Whittson نخستین برنامة پزشكی از راه دور عملی را راه اندازی كرد. هدف این برنامه، مراقبت ازبیماران روانی و آموزش پزشكی  بود.برای هدایت برنامة «گروه درمانی» بیماران روانی از ایدة پزشكی از راه دور مطرح شده بود. همچنین این سیستم برای تعلیم دانشجویان پزشكی استفاده شده بود. با استفاده از ابزارهای ویدئویی اتاق های كلینیك و كلاس های درس به هم متصل شده بودند و ارتباط نزدیكی بین محیط آموزش و شرایط عملی درمان فراهم شده بود .
در سال 1968 بیمارستان عمومی ماساچوست ارتباط ویدئویی میكروویو رابین بیمارستان و فرودگاه Logan بوستون برقرار كرده بود تا مسافران در صورت لزوم امكان دسترسی سریع به پزشك را داشته باشند. حدود 1000 بیمار از این سیستم استفاده كردند .
در سال 1978 برای تامین پوشش پزشكی نواحی دورافتادة كوئیزلند در استرالیا یك شبكة ماهواره ای راه اندازی شد. پیش از ایجاد این شبكه، مشاوران پزشكی از طریق تلفن، رادیو یا خدمات پزشكی هلیكوپتری برای دسترسی به بیماران استفاده می كردند. هدف اصلی این پروژه ارتقاء میزان دسترسی به مراقبت های پزشكی در مناطق بومی بود .

 

پزشکی از راه دور

تعریف و ضرورت وجود

استفاده از اطلاعات پزشكی منتقل شده توسط ابزارهای ارتباطی، به منظور تامین بهداشت، مراقبت های درمانی یا آموزش بیمار با هدف ارتقاء وضعیت بیمار «پزشكی از راه دور» نامیده می شود. به عبارت ساده، پزشكی از راه دور با بهره گیری از تكنولوژی ارتباطات و اطلاعات دستیابی به اطلاعات متخصصین پزشكی را تسهیل می كند و هدف آن افزایش كیفیت و كاهش هزینة مراقبت بهداشتی و درمانی از طریق تبادل اطلاعات پزشكی است .

با توجه به تعریف فوق، ضرورت استفاده از سیستم پزشكی از راه دور در موارد زیر به صراحت روشن است:

     مناطق دور افتاده و روستایی

     روی كشتی، داخل هواپیما

     مناطق جنگی

     زندان های دور

با توجه به اینكه امكان حضور پزشكان متخصص مجرب در مكان های فوق الذكر دشوار است، به كار بردن روشی برای بهره مندی از تجربیات و دانش متخصصین در این محل ها لازم است. از طرفی در بسیاری موارد افراد به دلیل مشغله ها یا سایر علل معمولاً پس از چند روز یا چند هفته پس از بروز علائم بیماری به پزشك مراجعه می كنند در نتیجه ممكن است بیماری پیشرفته تر شده و درمان آن سخت تر شود. پس اگر به هر صورت خدمات پزشكی سهل تر در اختیار افراد قرار گیرد می تواند در اجتناب از بروز این معضل موثر باشد. با توجه به این نكات پزشكی از راه دور می تواند كمك مهمی به گسترش بهداشت و سلامت عمومی كند. البته باید توجه داشت كه تجهیزات مربوط به سیستم پزشكی از راه دور گران بوده و در برخی موارد استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. البته پیشرفت های بیشتر در تكنولوژی باعث ارزان تر و متداول تر شدن دسترسی به امكانات پزشكی از راه دور خواهد شد.

 

ارتباطات در سیستم پزشكی از راه دور

ارتباط بین طرفین درگیر در پزشكی از راه دور كه عمدتاً پزشك و بیمار هستند به دو صورت كلی انجام می شود:

1- ارتباط همزمان: شامل مكالمة مستقیم از طریق تلفن، ویدئو كنفرانس یا صفحة وب است. در طی این نوع ارتباط بیمار باید در همان لحظه به موضوعات مطرح شده توجه كامل داشته باشد.

2- ارتباط غیرهمزمان: از طریق نامة الكتریكی و مانند آن صورت می گیرد. در این حالت امكان استفادة موثرتر و منعطف تر از زمان متخصص فراهم می شود.

با توجه به مطالب فوق پزشكی از راه دور با توجه به نوع ارتباط به چندین روش انجام می شود:

1.     ارتباط ویدئویی زمان حقیقی

2.     ذخیره و ارسال

3.     مراقبت بهداشتی و مونیتورینگ خانگی

 

متدوال ترین روش پزشكی از راه دور از طریق ارتباط زمان حقیقی ویدئویی است كه با به كار بردن تجهیزات ویدئو كنفرانس و ملحقات تصویربرداری مخصوص مانند Endoscope و ملحقات صوتی مانند گوشی پزشكی الكتریكی و خطوط انتقال با ظرفیت مناسب صورت می گیرد.

در روش «ذخیره و ارسال» خلاصة موضوع به صورت متنی نوشته می شود مثلاً در قالب پست الكترونیكی. تصویر یا در صورت لزوم فیلم با دوربین عكس برداری یا فیلم برداری دیجیتال گرفته می شود. مورد با پست الكترونیك به مركز بهداشتی ارسال می شود. متخصص مربوطه در مركز موضوع را بررسی می كند و جواب لازم را به بیمار یا اطرافیان او ارائه می كند.

افزایش بیماری های مزمن از یك طرف و تمایل به كاهش طول مدت بستری در بیمارستان و هزینه های گزاف آن از سوی دیگر تمایل به مراقبت خانگی از بیماران را افزایش داده است. از دید پزشكی راه دور امكان ارتباط سریع بین بیمارستان و خانه ای كه بیمار در آن بستری و تحت مراقبت است وجود دارد. از امكانات اینترنت و وب می توان برای این منظور استفاده كرد. علاوه بر این باید در نظر داشت كه با پیشرفت تكنولوژی تجهیزات پرتابل اندازه گیری الكترونیكی میزان فشار خون، گلوكز خون، نرخ تنفس و سیگنال های حیاتی در دسترس عموم است. این موضوع نیز می تواند به مراقبت بهداشتی از طریق سیستم های پزشكی از راه دور كمك كند.

پزشكی از راه دور برای مونیتورینگ خانگی پارامترهای حیاتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب كه پارامترهای حیاتی فرد در خانه توسط دستگاه های اندازه گیری ثبت شده و به مراكز بالینی تخصصی ارسال می شود. مونیتورینگ آریتمی های قلبی، مونیتورینگ گلوكز خون بیماران دیابتی برای كنترل قند خون آنها، مونیتورینگ وزن در رژیم های لاغری، كنترل آسم با استفاده از Peak Flow Meter متصل به كامپیوتر شخصی نمونه های متداول مونیتورینگ پارامترهای فیزیولوژیكی از طریق سیستم پزشكی از راه دور می باشند.

سیستم پزشكی از راه دور امكان مراقبت خانگی از بیماران دچار نارسایی قلبی را فراهم می سازد. مونیتورینگ پیوستة وضعیت بیماران دچار نارسایی قلبی طول زندگی آنها را افزایش می دهد. از برنامه های تحت وب برای مرتبط كردن بیماران در منزل و پزشك یا پرستار در مراكز تخصصی كلینیكی استفاده می شود. به این منظور وزن، فشار خون، علائم و سیگنال های حیاتی مونیتور می شوند.

در پزشكی از راه دور هم بین پزشك متخصص و بیمار یا اطرافیان او تعامل دو طرفه وجود دارد. فرایند ارتباط دوجانبه شامل گرفتن دادة بیمار، انتقال داده و ارائه جواب مساله به بیمار تعامل نامیده می شود.با توجه به این موضوع مولفه های اصلی مورد نیاز سیستم پزشكی از راه دور به ترتیب زیرند:

 

1.     وسیله ای برای گرفتن اطلاعات

2.     وسیله ای برای انتقال اطلاعات

3.     وسیله ای برای نمایش اطلاعات

قرار گرفتن این ابزارها به دنبال هم و عملكرد صحیح آنها سخت افزار لازم برای سیستم پزشكی از راه دور را تعیین می كند.

 

آسیب شناسی از راه دور (Telepathology)

پاتولوژیست ها برای اطلاع از نظر سایر متخصصین مربوطه اسلایدها در اختیار آنها قرار می دهند. در برخی موارد مانند بررسی بیوپسی برخی قسمت های بدن لازم است كه نظرات متخصصین به سرعت تبادل شود و همفكری در كوتاه ترین زمان ممكن صورت گیرد. از سیستم پزشكی از راه دور برای برای تبادل تصاویر اسلایدها بین متخصصین پاتولوژی استفاده می شود. دوربین های دیجیتال به میكروسكوپ ها متصل شده و تصاویر با كیفیت بالا از اسلایدها تهیه می شود. این تصاویر به مركز تخصصی دیگر ارسال می شوند. البته جزئیات بالینی دیگر مربوط به بیمار را می توان همراه آنها جهت اطلاع متخصصین دیگر فرستاد .

 

كاربرد فن آوری اطلاعات در پزشكی

رشــد روزافزون صــنایع ارتباطی ، مخابراتی و انفورماتیكی ، هر روز دنیا را با انقلابی جـدید مـواجه می كند . انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در كلیه بخش های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی كشورها تاثیراتی قابل توجه بر جای گذاشته است . با توسعه این فن آوری در بخش پزشكی ، به دنبال تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می باشیم و یكی از مهمترین حوزه های كـاربرد فن آوری اطلاعـات ، حوزة بهداشـت و درمانی می باشد .فن آوری اطلاعات از روش های متعددی می تواند به این حوزه كمك نماید . شــبكه های اطـلاع رسانی بهداشـت ، شبكه های پزشكی از راه دور ، شــبكه های همكـاری علمی پزشكی ، تجهیزات هوشمند پزشــكیار و پرونده الكترونیكی بیمار نمونه هـــــایی از كاربرد فن آوری اطلاعات در بهداشـت و درمان هســتند . در حوزه بهداشـت و درمان شـــرایط به گونه ای اســت كه پزشـكان بیشــتر تمایل دارند در شـــهرهای بزرگ زندگی نمایند در حالی كه مناطق محروم نیاز بیشـــتری به آنها دارند ، همچنین پراكندگی اطلاعات بیماران و عدم دســترسی به ســـوابق آنها و ضـعف در همكاری بین پزشكان متخصـص و عمومی نمونه هایی از مشــکلات سیســتم بهداشت و درمان كشــور هســــتند كه از طریق توســـعه فن آوری اطلاعات در این بخش قابل حل هستند .

 

مثال های كاربردی پزشكی از راه دور

در این بخش چند نمونة ساده از سیستم های كاربردی پزشكی از راه دور كه در عمل مورد استفاده قرار می گیرند ارائه شده است:

پزشكی از راه دور برای درمان امراض پوستی (Teledermatology)

تشخیص بیماری های پوستی از طریق بررسی سوابق بیماری، معاینه و بیوپسی صورت می گیرد. در پزشكی از راه دور برای درمان بیماری های پوستی باید تصاویر رنگی با رزولوشن بالا از محل عارضه تهیه شود. بیوپسی را می توان از طریق پست به مركز تخصصی ارسال كرد. همچنین در مورد این نوع امراض تعامل زمان حقیقی بین متخصص و بیمار ضروری نیست. در یك مركز Teledermatology از كاربران خواسته می شود كه با دوربین دیجیتال 608*832 پیكسلی و 24 بیت رنگی تصاویری از محل عارضة پوستی خود تهیه كنند. بررسی توسط 4 متخصص پوست انجام می شود. در یك مطالعة آماری 308 نفر كه 104 تای آنها بیوپسی هم داشته اند سوابق بیماری و تا 5 تصویر را فرستاده اند، زمان متوسط بررسی توسط هر پزشك 6/22 ثانیه بوده است.

 

تصویرگیری التراسوند از راه دور(Tele-ultrasound)

تصویرگیری التراسوند یك روش ایمن، بدون درد و بدون استفاده از تشعشع است كه سخت افزار آن هزینة نسبتاً پایینی هم دارد . اپراتور می تواند نحوة تصویر گیری با تجهیزات التراسوند را به سادگی بیاموزد ولی توانایی تفسیر تصاویر حاصل را ندارد و این كار باید توسط متخصص انجام شود. در كلینیك های محلی تصویرگیری التراسوند از نواحی مورد نظر انجام شده و تصاویر به صورت زمان حقیقی توسط پزشك متخصص مشاهده می شود.

 

زیر ساخت ها

با توجــه به نقش دولت ها در راســتای توســعه دو بخش كاربردی و تولید در حوزه انفورماتیك موظف به ایجاد موارد زیر بنایی هسـتند. بنابراین شناخت جامع از زیر ساخت های این بخش در بدو برنامه ریزی به شكل حیاتی لازم و ضروری می باشد .

 

1- زیرساخت امنیتی :

پوشـــیدگی‌و‌حفاظــت‌از اطلاعات دیجیتالی كــه مانع سوء استفاده و تجاوز به حریم شــخصی افراد می شود ، زیربنای توسعه كاربری انفورماتیك پزشــكی می باشد . مجموعه مواردی كه باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از : تجهیزات امنیت شبكه ها ، سیستم عامل امن ، امضای الكترونیك ، مركز تعیین هویت و ...

 

2- زیرساخت تجاری :

ضعف و نبود سیســتم مناسب برای تعامل مالی در تبادلات تحت شبكه مانع استقبال عمومی برای ارائه خدمات از طریق شبكه خواهد بود . بنابراین از دیگر موارد زیر بنایی توســـعه كاربردی و به دنبال آن رشـــد صـــنعت انفورماتیك پزشــــكی زیر ســاخت تجاری می باشــد . از جمله : بانكداری الكترونیك ، پول الكترونیك و ...

 

3- زیرساخت حقوقی :

قوانین و مقررات مربوط به فعالیت در عصــر اطلاعات از ملزومات توســـعه انفورماتیك پزشــكی در كشور هستند . چرا كه بدون قوانین شفاف ، روشن و تعیین كننده عملاً هرج و مرج مانع توسعه خواهد بود . به عنوان مثال : دادگاه شبكه ، قوانین فضای سایبر و ...

 

4- زیرساخت اجتماعی و فرهنگی :

نیروی انسانی مخاطب اصلی فن آوری اطلاعات است و چنانچه طبق عادت در برابر تغییرات حاصل از توسعه مقاومت كند ، نمی توان به نتایج مطلوب دست یافت . بنابراین آموزش و فرهنگ سازی برای ارتقاء علمی و فكری افراد جامعه از ضروریات مستمر توسعه فن آوری اطلاعات می باشد . آگاهی و افزایش مهارت متخصصان حوزه پزشكی و در مقابل افزایش آگاهی و ایجاد پذیرش اجتماعی جهت بهره وری از خدمات ارائه شده در سطح ملی و منطقه ای ضرورتی انكارناپذیر است .

 

5-  زیرساخت فنی :

تجهیزات پزشكی در كنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیك پزشكی را تامین خواهد كرد . پیدایش ابزارهای الكترونیكی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا كارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود .

از جمله این ابزارها می توان به فن آوری مشاوره پزشك كه به عنوان كمك پزشك در تشخیص و درمان شناخته می شــود، اشاره كرد .

گروه دیگر از این ابزارها ، پایگاه داده ای قدرتمندی هستند كه جایگاه بسیار قابل توجهی در بالا بردن سرعت ارائه خدمـات و كاهش هزینه ها خواهند داشت ، از جمله این فن آوری ها پایگاه داده های قوی اطلاعات پزشكی است

 

۶- زیرساخت استانداردسازی :

با پیچیدگی و گسترش سـاختار ارائه خدمات درمانی نیاز روز افزون به توسـعه سیستم های خودكار گردش اطلاعات و ایجاد ارتباطات داخل و بین ســازمانی افزایش می یابد . ایجاد ارتباطات كارآمد در بســتر هماهنگی‌و اســتاندارد سازی امكان پذیر است و توســعه در بخش اســتاندارد ســازی ضـروری خواهد بود .

اســتانداردهازیربنای مؤثری در جهت رقابت در ســطوح بالاتر رافراهم می كنند و اگر بین تولیدكنندگان و مصــرف كنندگــان نسبت به اســتانداردها توافق مشــتركی حاصــل شـــود در فرایند انتشــار فن آوری تســریع صـــورت می گیرد . همچنین اســتانداردســازی در تســـهیل و تأمین بودجه تحقیقات و نوآوری نقش كلیدی دارد و به دلیل ایجاد شفاف ســـازی، فضای سرمایه گذاری را فراهم می كند كه به نوعی زمینه تأمین نیاز مالی را فراهم نموده و از طرف دیگر برای مشاركت بخش های سرمایه گذار تســهیل قائل شده و به دنبال آن زیربنای تامین مالی توســـعه صـــنعت انفورمـاتیك پزشــكی را فراهـــم می نماید . بســیاری از این اســتانداردها در دنیا شــناخته شــده و گسترش یافته اند كه در نتیجه نیاز به تدوین این اســتانداردها نخواهیم داشت و تنها درك میزان اهمیت آنها و ســرمایه گذاری در تهیه و ارائه آنها در قالب قوانین نظارتی بر بخش‌های تولید این محصــــولات زمینه کــارآمـدی آنها را فراهــــم می آورد . همانطور كه بررسی گردید وظایف دولت‌ها در توسعه این بخش از فن آوری تلاش در جهت ایجاد زیر ساخت های ملی است .

 

جراحی از راه دور(telesurgery)

تعریف :

  Tele surgery) جراحی از  راه  دور) که به ان remote surgeryهم گفته میشود که نوعی عمل جراحی است که به وسیله یک جراح که دور از مریض است انجام می شود  . لغت "" Tele surgery  اقتباس شده از لغت " Tele" به معنی دور و لغت "cheirourgia"  به معنی کار کردن با دست می باشد.

در اوایل سال 2000میلادی در چند ین پروﮊه امکان اجرای موفقیت آمیز انجام کامل اعمال جراحی روی مریض از راه دور بررسی شد.

 

تاریخچه :

جراحی از راه دور با آمدن جراحی لاپراسکوپیک در اواخر دهه 1980 امکان پذیر شد. لاپراسکوپی  یک عمل جراحی است که در ان یک لاپراسکوپ ( یک ابزار سبک و باریک ) و وسیله های دیگری را از طریق یک سوراخ یا یک منفذ کوچک وارد بدن می کنند.

فضای داخلی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد روی یک مانیتور نمایان می شود.در یک سری از کیس های مشخص از این تکنیک به جای عمل هایی که نیاز به پارگی بیشتری دارند که مدت بیشتری برای بهبودی نیاز دارند استفاده می شود.

 

سیستم جراحی ZEUS :

سیستم جراحی ZEUS  در سال 1995 توسعه پیدا کرد که شامل سه تا بازوی رباتیک است که روی یک صفحه سوار شده اندر که یکی از ان ها مکان نمای اندوسکو پ را نگه می دارد که صحنه ای ا ز زمینه جراحی را ارسال می کند و اون دو تایر دیگر ابزار های جراحی را نگه می دارند بازو های رباتیک به وسیله جراح که چندین متر دور تر نشسته است کنترل می شود.

 

کمک های کامپیوتر ها در جراحی:

کمکهای کامپیوترها در جراحی بیشتر از جراحی های لاپراسکوپی قدیمی مزیت دارد . یک روشی برای حذف کردن لرزش های دست جراح فراهم می کند .تصاویر دو یا سه بعدی را از حوزه جراحی را فراهم می کند .جراح می تواند مناسب بودن و ایمن بودن اقدامی را بررسی کند و بعد از اطمینان به ابزارهای دور دست دستور انجام ان کار را بدهد.

اگر جراح بتواند یک عمل را از چندین متر دورتر انجام دهد پس مطمئنا از چند ین هزار متر دورتر هم می تواند این کار را انجام دهد .اگر چه جراحی از راه دور در ابتدا یک پیشرفت تکنولوژی به نظر می رسید اما یک محدودیت بزرگ برای ما ایجاد می کرد که می توانست به یک موقعیت خطرناک در طول عمل جراحی تبدیل شود که ان تاخیر در زمان بود .در موقع استفاده از کمک کامپیوتر ها در جراحی صفحه فرمان کامپیوتر و ابزارهای جراحی به طور مستقیم به وسیله چندین متر کابل بهم وصل هستند و بنا براین به طور واقعی هیچ تاخیری در فرستادن اطلاعات از کامپیوتر اصلی به ابزار ها  جراحی و برگشت دوباره ان ها به کامپیوتر اصلی نداریم ولی به هر حال اگر سیستم های جراحی به یک مکان دورتر دیگری  منتقل شود ما با یک تاخیر زمانی مواجه می شویم. که  تصویر سازی از زمینه جراحی می تواند چند میلی ثانیه یا حتی چند ثانیه عقب تر از زمان واقعی که جراح روی آن حساب باز کرده است باشد.مطالعات نشان داده است که یک تاخیر بیشتر از 200-150 میلی ثانیه ای می تواند خطرناک باشد و برای این که Telesurgery  به یک واقعیت معمول تبدیل شود نیاز به این است که متخصصان جراحی با صنعت برقراری ارتباط از راه دور کار کنند تا بتوانند ایمنی و سرعت نقل و انتقال اطلاعات به یک  مسافت دور را با یک تاخیر نا محسوس توسعه دهند .

نیاز های ضروری دیگری که برای جراحی از راه دور لازم است:

آموزش جراحان جدید

کمک کردن و اموزش دادن به جراحان در کشور های در حال توسعه

و کاربرد های ان شامل:

    معالجه سربازان در میدان جنگ

    انجام اعمال جراحی در فضا

    همکاری کردن و مشورت با جراحان سراسر دنیا در طی جراحی

 

جراحی کنترل شونده از طریق صدا :

میکروفون وهد فونی که این جراح استفاده می کند به او این اجازه را می دهد ابزار های ربا تیک جراحی و دوربین ها را کنترل کند .که این اقدام اتاق جراحی را از پرسنلی که مسئول تنظیم کردن تجهیزات هستند خالی می کند و به ان ها این اجازه را می دهد که وقت و توجه بیشتری به مریض داشته باشند.

 

نتیجه گیری

با توجه به هدف توسعه كارآمد صنعت انفورماتیك پزشكی كشور با مدیریت دولت پرداختن به هر یك از مفاهیم :

     توسعه

     صنعت انفورماتیك پزشكی

     نقش دولت و زیر ساخت ها

 

آنها می توانند با حداقل دخالت مستقیم در امر توسعه اولویت خود را پرداختن به مسائل زیربنایی قرار دهند . با نگاهی به وضعیت كشورمان در چند ماهه گذشته شاهد فعال شدن گروهی از شركت های خصوصی و دولتی در زمینه تولید و یا ارائه محصولاتی در حوزه انفورماتیك پزشكی هستیم ، بنابراین انتظار داریم تا متولیان خدمات پزشكی در كشور با ایفای نقش در توسعه صنعت انفورماتیك با اســتانداردســـازی های ارائه شــده در بازارانفورماتیك پزشكی بپردازند .

 

الف) اهداف استفاده از فن آوری اطلاعات عبارتند از :

امكان در دسترس قرار دادن مراقبت های پزشكی از طریق فن آوری های نوین ارتیاطی و اطلاعاتی با هزینه كمتر و سهولت بیشتر .

كاهش هزینه ها و بهبود كیفیت ارائه خدمات با تصمیم سازی و سیاست گذاری بهتر در زمینه بهداشت اجتماع بوسیله سیستم های بزرگ اطلاعاتی و ابزارهای قوی ارتباطی .

تنوع آموزشی با توجه به موقعیت و زمان آموزش و برای اقشار مختلف اجتماع از طریق ابزارهای ارتباطی و كمك آموزشی .

ایجاد زمینه های برای مشاركت متخصصان پزشكی و محققان و هدایت تحقیقات پزشكی .

 

ب) اهداف دورا پزشكی :

بهبود مراقبت از بیمار

بهبود دسترسی مراقبت پزشكی برای نواحی روستایی و محروم

دسترسی بهتر به پزشكان برای مشاوره

در دسترس قرار دادن امكانات برای پزشكان جهت هدایت معاینات خودكار

كاهش هزینه های مراقبت پزشكی

ایجاد خدمات مراقبت پزشكی (در سطح جغرافیایی وسیع و جمعیت)

كاهش نقل و انتقالات بیماران و مراكز مراقبت

ایجاد فضای مراقبت شده مدیریت شده در بیمارستان و ادارات مراقبت پزشكی

برنامه ریزی برای سلامت الكترونیكی باید در سه لایه مبنا ، واسط و كاربرد صورت پذیرد .

لایه مبنا پایه و زیرساخت های این حوزه را ایجاد می كند . لایه واسط چهارچوب های لازم برای تهیه و بهره برداری از نرم افزارهای كاربردی را مشخص می كند . لایه كاربرد ، محصولات نهایی است كه مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد . برای اینكه پیشرفت كار بطور ملموس ارائه شده و توسط كاربران مورد استفاده قرار گیرد ، لازم است در برنامه ریزی هر سال دستیابی به محصولات نهایی ذكر گردد .

 

منبع: e30now

 

همچنین بخوانید:

مطب و کلینیک هوشمند

خط قرمز درمان ایدز زیر نظر تله مدیسین در روزهای کرونایی

در پنل ارائه مقالات مدیریت درمان بیماری کووید 19 بر به کار گیری تله مدیسین و هوش مصنوعی و ظرفیت های آن در کنترل پاندمی ها تاکید شد

بالا