مروری کلی بر فناوری های بهداشتی و سلامت

شیوع فناوری های بهداشتی و اهمیت آن در بهبود مشکلات مراقبت های بهداشتی، امروزه یک واقعیت غیر قابل انکار است. تمامی نسلها چه کودک و چه سالمند، از این پیشرفتهای بهداشتی دیجیتال مدرن بهره مند میشوند. مردم نیز در همه حوزه های زندگی به عنوان متحدان مورد اعتماد، در تلاش برای حفظ و بهبود رفاه و وضعیت شخصی خود هستند.

این دستگاههای دیجیتال سلامت برای دستیابی به اهدافی مثل تناسب اندام، بهبود و حفظ وضعیت سلامت و ارتباط با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده میشود. بیمارستانها و همگی متخصصین بهداشت از نوآوری مدرن برای بهبود نتایج سلامت و کاهش هزینه های مراقبت استفاده میکنند. استفاده گسترده از تکنولوژی، شیوه رویکرد ما را نسبت به سلامت و نحوه ارائه مراقبت های بهداشتی شکل می دهد.

 

1- فناوری نظارت بر سلامت از طریق مونیتور

فناوری پزشکی جدید (MEDTECH)، به سرعت در حال تغییر پزشکی و روشهای مراقبت از سلامتی و رفاه ماست. این فناوری همچنان بیشتر و بیشتر به سمت جلو حرکت میکند. مقابله با مسائلی که اخیرا در حوزه علمی – تخیلی در نظر گرفته شده، به وسیله نوآوریهایی مثل اندامهای قابل چاپ و روبوت هایی که مراقبت های پزشکی را انجام می دهند از این دسته هستندد.

توجه به این نکته که کامپیوترها در آینده ممکن است جایگزین متخصصین مختلف سلامت شوند، مورد بحث بسیاری از متخصصین سلامت و همچنین اعضای عمومی است. در بسیاری از موارد، فناوریهای سلامت مراقبتها را به صورت دموکراتیزه و مردمی درآورده است؛ بیمارانی که قبلا دریافت کننده های منفعل مراقبت های بهداشتی بودند، در این مسیر به شرکای برابر تبدیل میشوند.

ما اکنون قادر به دسترسی به انواع اطلاعات مربوط به سلامت خود هستیم. ما میتوانیم مجموعه ای از پارامترهای فیزیولوژیک خود را بطور مداوم به وسیله استفاده از سنسورهای ساده و مقرون به صرفه و نیز گوشیهای هوشمند خود پیگیری کنیم. دستگاههای هوشمند در حال حاضر در حال تبدیل به یک کانال اولیه برای ردیابی و نظارت بر سلامت، از بهبود آموزش و عملکرد گرفته تا تشخیص بیومتریک ناهنجاریها هستند.

دستگاههای هوشمند ما میتوانند نه تنها برای ردیابی علائم حیاتی ما به کار روند، بلکه برای بسیاری از بیماریهای مزمن معمولی نیز استفاده میشوند. آنها حتی میتوانند روشهای تصویربرداری که نیاز به یک بازدید پزشکی پرهزینه دارد را انجام دهند. یکی دیگر از اهداف مهم توسعه فناوری سلامت، جایگزینی روشهای قابل دسترس فناوری نانو با روشهای بالقوه خطرناک و تهاجمی  قدیمی می باشد.

همانطور که پیشرفت، به میزان چشمگیری ادامه پیدا میکند، فناوری سلامت به عنوان یک راه جذاب برای سرمایه گذاران و راه اندازی مجدد (که باعث سرعت پیشرفت در منطقه هستند)، شناخته شده است.

 

2- موبایل سلامت

دستگاههای پزشکی بیسیم، دیگر چشم انداز آینده نیستند. آنها یک ویژگی مهم پزشکی مدرن هستند و اینکه به ما کمک میکنند تا از بیمارستان بیرون بیاییم؛ پوشیدنی هایی که درحال حاضر قادر به نظارت بر بدن و ذهن ما از جمله چگونگی خوردن، خوابیدن و زندگی کردن ما هستند. نظارت بر سلامت از طریق تلفن همراه، فراتر از فعالیت و رژیم غذایی است. تقریبا هر جنبه ای از زندگی ما، اکنون میتواند به وسیله دستگاههای دیجیتال ما را به سمت سلامت بهتر هدایت و ردیابی کند. گوشی های هوشمند و دستگاههای بهداشت دیجیتال، نقش مهمی در این فرآیند دارند و در مراقبت های بهداشتی معاصر ضروری هستند. کار آنها عبارتند از: ارتقای ارتباط، ارتقای سلامت، نظارت بر بیماران، انجام اسکن تصاویر و حتی در برخی موارد توانایی انجام برخی روشهای ساده را نیز دارند. مراقبان و اعضای خانواده میتوانند در زمان واقعی و از راه دور معیارهای فیزیولوژیکی را مشاهده کنند. این به تنهایی فرآیند نظارت و زمان پاسخ را تغییر داده و ما را مستقل تر از آنچه قبلا بود، نگه می دارد. هرآنچه برای ورود به بیمارستان نیاز داشتید، اکنون میتوانید به جای آنها از سنسورهای ساده و مقرون به صرفه استفاده کنید. دستگاههای هوشمند هم اکنون میتوانند اطلاعات را به پردازش ابری ارسال کرده و سپس اطلاعات را به هر کسی که نیاز دارد بفرستد. شما حتی میتوانید کل اکوسیستم را اطراف خود ایجاد کرده و در زمان اتصال حقیقی، خود را در مرکز قرار دهید.

 

3- سوابق بهداشت الکترونیکی

اگرچه که سوابق بهداشت الکترونیکی بیشتر از 30 سال قدمت دارد، اما آنها در حال حاضر واقعا میخواهند تغییر شکل و دگرگونی سلامت را آغاز کنند. همانطور که بیمارستانها بیشتر و بیشتر “پرونده های الکترونیکی سلامت”electronic health records یا EHR  را آغاز میکنند، پتانسیل این سیستم مجازی بطور فزاینده ای به رسمیت شناخته میشود.

اطلاعات سلامت متقابل،  که همه جا و در هر زمان قابل دسترسی است، تبدیل به استاندارد جدید طلایی میشود. این سیستم ها ایمنی و رضایت بیمار را بهبود می بخشند. با این حال هنوز هم موانع زیادی بر سر راه پرونده های الکترونیکی سلامت وجود دارد. از عوامل سازمانی گرفته تا نگرش های منفی در مورد فقدان روشهای ثابت شده برای تمرین.

با این حال سیستم های مراقبت های بهداشتی، به سمت دورانی می روند که دسترسی و به اشتراک گذاری داده های بیمار، به موقع تبدیل به حقیقت میشود. پرسشهایی مثل «پرونده بیمار کجاست» به زودی منسوخ خواهد شد. از آنجا که پرونده های الکترونیکی سلامت، قابلیت سازگاری بیشتری دارند، ما قادر خواهیم بود بدون توجه به زبان خود، از مراقبتهای پیوسته آن بهره مند شویم.

این امر به ویژه در زمانی مناسب است که ما با تشخیص های مختلف و یا دریافت مراقبتها در مراکز بهداشتی مختلف دست به گریبان هستیم. بسیاری از متخصصان و موسسات بهداشتی از پیشرفت های اخیر در فناوری سلامت حمایت میکنند و میدانند که چگونه چنین سیستمی میتواند جان و زندگی را نجات بخشد. پیشرفت های در حال انجام، نرم افزار پرونده های الکترونیکی سلامت را تقویت میکنند. به عنوان مثال: پیشرفت در امنیت سایبری، باعث حصول اطمینان از حفظ حریم خصوصی ما و محرمانه ماندن اطلاعات ما در همه زمانها می شود.

 

4- سلامت جامعه

فناوری سلامت، باعث بهبود کل جامعه میشود. در حال حاضر مردم سراسر جهان با کمک دستگاههای بهداشتی دیجیتال میتوانند در دسترس بوده و درمان شوند. دسترسی بهتر، بر شیوه تحقیق نیز اثر میگذارد و دانشمندان با نمونه های بزرگتری از سراسر جهان روبرو میشوند. فناوری سلامت در حال بررسی چگونگی مقابله با برخی از بیماریهای غالب در جامعه مدرن امروزی است.(مثل سرطان و بیماریهای قلبی-عروقی و نیز مدیریت شرایط بهداشتی در کشورهای کمتر توسعه یاقته).

در عین حال، فناوری سلامت دیجیتال، مراقبت های بهداشتی را شخصی تر میکند. هر زمان که بخواهد درمان را با فردی ترتیب دهد، در بهترین زمان ممکن آن را انجام داده و در نتیجه مراقبتهای بهداشتی کارآمدتر میشود. سلامت دیجیتالی همچنین باعث افزایش سواد بهداشتی است که به نوبه خود برای کمپین های مختلف جهانی و برای بهبود سلامت جمعیت بسیار مهم است.

این تلاشها شامل یادگیری نحوه استفاده از همه اسمارت فون ها و دیگر دستگاههای سلامت بهداشت دیجیتال و به منظور ارائه اطلاعات بهداشتی رایگان و آسان و در دسترس است. به همان میزان  که از  طریق تکنولوژی بهداشت و درمان توانمندتر میشویم، سطح فعالیت های ما به طور طبیعی افزایش می یابد. در حال حاضر بسیاری از افراد در جوامع آنلاین و پلتفرم های آموزشی خاص شرکت کرده و آموزش می بینند.

 

5- سلامت

در انتظار یک قرار ملاقات با پزشک در مطب یا بازدید از یک دفتر، ممکن است به چیزی از گذشته تبدیل شود. اکنون وضعیت سلامت شما را میتوان از راه دور با یک متخصص مراقبت های بهداشتی از طریق تلفن همراه، در میان گذاشته و در مورد آن گفتگو کرد. فناوری سلامت، نه تنها افراد را از بیمارستانها دور نگه داشته و استقلال بیشتری به آنها می بخشد، بلکه به آنها این فرصت را نیز می دهد که مراقبین سلامت خود را به راحتی و در خانه های خود ببینند.

دو زمینه پیشرو در پزشکی که بطور فزاینده ای از سلامت دیجیتالی و تله مدیسین بهره مند میشوند، عبارتند از :

 

-مدیریت بیماریهای مزمن و جرونتولوژی (ریشه شناسی).

– تشخیص و درمان به وسیله دستگاههای دیجیتال فناوریهای سلامت

 

چنانچه برخی از بیماران نتوانند مراقبتی را دریافت کنند، دستگاههای دیجیتال سلامت میتوانند برخی از انواع درمان را در دسترس بیماران قرار داده و در بسیاری از موارد دسترسی به متخصصان را به موقع و مناسب  فراهم می سازند.

 

6- طبقه بندی دیجیتال

همانگونه که مراقبتهای بهداشتی به سمت دنیای دیجیتال می رود، بسیاری از مردم در مورد این پیشرفت دیجیتالی بر روی افرادی که به آن علاقه ای ندارند، نگران میشوند. فناوری سلامت، جهان را به هم متصل میکند ولی میتواند برخی جوامع و افراد را نیز از بین ببرد. از سوی دیگر، محبوبیت گوشی های هوشمند و سایر دستگاههایی از این قبیل، کمک میکند تا این طبقه بندی از بین برود و پلی به سوی این دنیای دیجیتال زده شود. برنامه های رایگان پزشکی و وب سایت ها اکنون برای همه قابل دسترسی است. این ابزار قدرتمند، از طریق جذب محتوا و به اشتراک گذاری دانش به ما قدرت می بخشد.

با این حال لازم است یادآوری کنیم که همه دستگاههای دیجیتالی نمیتوانند در زندگی روزمره ما ادغام شوند. همچنین  طراحی آنها برای برخی از گروههای آسیب پذیر مثل افراد مسن،از لحاط اقتصادی به چالش کشیده و ناتوان، ممکن است با مشکل همراه باشد. بنابراین،باید برای این گروه، بطور جداگانه توسط کسانی که مشغول طراحی و برنامه نویسی های جدید و دستگاههای بهداشت دیجیتال هستند، دستگاههایی که استفاده از آنها آسانتر است طراحی شود.

علیرغم ملاحظات مداوم برای اطمینان از اینکه پتانسیل فناوری سلامت را به حداکثر می رسانیم، روشن است که پیشرفت سریع سلامت دیجیتال و نوآوری های پزشکی ادامه خواهد یافت، تا بتوانیم سلامت و رفاه خود را در راههایی که تنها تا همین چند سال پیش غیر قابل تصور بود، تضمین کنیم.

 

منبع: hidoctor

 

همچنین بخوانید:

معجونی به نام پرونده ی الکترونیک

تغییرات بزرگی که مدیریت کلان داده در بهداشت و درمان ایجاد می‌کند

مزایا و محسنات پزشکی از راه دور چیست؟

بالا