اصول اخلاقی و سطوح خدمات تله مدیسین

همانطور که میدانید تله مدیسین به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه میدهد تا با استفاده از تکنولوژی ارتباطات، ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران را انجام دهند. این رویکرد  یک تکامل قابل ملاحظه در دهه گذشته بوده و در حال تبدیل شدن به  بخشی  از زیرساخت های مراقبت های بهداشت تبدیل شده است.پزشکی از راه دور پزشکی است که طی آن  مداخلات پزشکی-درمانی، تشخیص ها ، تصمیمات درمانی و توصیه های درمانی بعدی بر اساس داده های بیمار ، اسناد و سایر اطلاعاتی که از طریق سیستم های مخابراتی منتقل می شوند ، انجام می شود.تله مدیسین ممکن است بین یک پزشک و یک بیمار یا بین دو یا چند پزشک از جمله سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی و یک بیمار،انجام شود. با افزایش سن اینترنت،تغییرات عمیقی برای فعالیت تله مدیسین  پدید آمد وبا گسترش دستگاه های هوشمند که قادر به انتقال ویدئو با کیفیت بالا هستند، امکان ارائه مراقبت های بهداشتی از راه دور  به بیماران در منزل، محل کار و...فراهم شد.همچنین در زندگی فردی این امکانات جایگزینی برای معاینه شخصی در هر دو بخش مراقبت های  اولیه و تخصصی شدند.

امروزه پزشکی از راه دور ( تله مدیسین) فراتر از تماس های اضطراری پزشک و بیمار است: فن آوری های جدید به پزشکان این امکان را می دهد تا فشار خون و سایر علائم حیاتی را نیز کنترل کنند ، حتی اشعه ایکس را انجام دهند  و از کیلومترها دورتر جراحی کنند.این روزها پیشرفت فناوری و تکنولوژی "مراقبت های بهداشتی از راه دور را به خارج از کلینیک ها و بیمارستان ها" برده استکه این امر موجب فراهم آوردن سهولت دستیابی به خدمات بهداشتی در مناطق دور افتاده است.

سطوح خدمات سیستم تله‌مدیسین

-مراقبت از بیماران در شرایط اورژانس (Telemedicine for Emergency care system)

 در این سطح از خدمات ، بیماران اورژانسی در ابتدا توسط پزشكیاران با تجربه مستقر در مراكز پزشكیاری مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته ، در صورت نیاز به مشاوره با پزشك سیستم تله مدیسین بلافاصله ارتباط صوتی ، تصویری برقرار شده و علائم حیاتی بیمار ( مثل صدای قلب ، صدای ریه ، نوار قلب بیمار و غیره ) ارسال می شود . پزشك سیستم تله‌مدیسین بلادرنگ ضمن بررسی شرح حال و وضعیت بیمار و ملاحظه علائم حیاتی وی ، توصیه های درمانی لازم برای نجات جان بیمار را ارائه نموده و بر مراحل بهبودی بیمار نظارت  می نماید .



 -مراقبت از بیماران در سطح اول خدمات درمانی « Telemedicine for primary Health car system  »

در این سیستم طیف وسیعی از بیماران مبتلا به بیماریهای سطح یك خدمات پزشكی از سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای فشارخون و غیره بصورت همزمان توسط پزشكی كه در فاصله دوری از مركز پزشكیاری مستقر است ، ویزیت می‌گردند . پزشك ضمن رؤیت بیمار و مذاكره با او ، علائم حیاتی و شرایط بیمار را بصورت همزمان دریافت داشته و پس از تشخیص بیماری ، مشاوره های لازم برای درمان بیمار را به پزشكیار مربوطه ارائه می‌دهد . در این بخش می‌توان بسیاری از فعالیت‌های مربوط به آموزش و مراقبت‌های اولیه بهداشتی را قرار داد .



-سیستم مشاوره‌های تخصصی :Telemedicine for consulting system »                 

تعدادی از بیمارانی كه درسطح اول خدمات درمانی توسط پزشك عمومی سیستم تله مدیسین ویزیت می‌شوند ، نیازمند خدمات تخصصی پزشكی هستند . این سیستم می‌ تواند ارتباط سه جانبه ای را بین پزشك یا پزشكان متخصص یك مركز تخصصی و پزشك عمومی این سیستم و بیماران مراكز پزشكیاری مختلف برقرار نماید . در این روش با استفاده از تكنولوژیهای انتقال صوت و تصویر و تجهیزات پزشكی وابسته به آن ، پزشك متخصص ضمن مذاكره مستقیم با بیمار و پزشك عمومی ، همزمان علائم حیاتی و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص بیماری را دریافت داشته ، مشاوره ‌های لازم برای درمان بیمار را به پزشك عمومی معالج بیمار ارائه مى دهد.
مار ارائه می‌دهد  . در این سیستم می‌توان با استفاده از پزشكان متخصص یك مركز پزشكی ، خدمات تخصصی پزشكی مورد نیاز جمعیت فراوانی را كه بصورت پراكنده در مناطق مختلف ساكن هستند را فراهم نمود . از این سیستم برای كاهش اعزام بیماران از شهرستانهای مختلف به مراكز تخصصی ‌می‌توان استفاده كرد و بدین طریق در وقت و هزینه بیماران صرفه‌جویی فراوانی نمود .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ـ سیستم آموزش از راه دور : «Tele education»

از طریق  امكانات ارتباطی صوتی و تصویری بطور همزمان می‌توان میان مراكز پزشكیاری ، پزشك عمومی سیستم تله مدیسین و واحدهای آموزشی ‌،  آموزش‌های مختلف را در اختیار پزشكیاران و یا جمعیت تحت پوشش آنان در مراكز مختلف قرار داد . یكی از مزایای این سیستم این است كه  هر یك از استفاده كنندگان برنامه ‌های آموزشی می‌توانند سئوالات خود را بطور همزمان از مدرس برنامه‌های آموزشی پرسیده و پاسخ آنرا دریافت نمایند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پزشکان باید هنگام ویزیت از راه دور از رعایت اصول اخلاقی زیر پیروی کنند:

1- رابطه بیمار و پزشک باید براساس معاینه شخصی و آگاهی کافی از پرونده پزشکی بیمار باشد. تله مدیسین باید در درجه اول در موقعیت هایی به کار رود که پزشک در یک بازه زمانی مطمئن و قابل قبول نتواند از نظر فیزیکی حضور داشته باشد. همچنین می تواند در مدیریت شرایط مزمن یا پیگیری بعد از درمان اولیه که در آن اثبات شده که ویزیت از راه دور ایمن و مؤثر است ، مورد استفاده قرار گیرد.

 

2- رابطه بیمار و پزشک باید بر پایه اعتماد و احترام متقابل باشد. بنابراین ضروری است که پزشک و بیمار در هنگام ویزیت از راه دور بتوانند به طور قابل اعتمادی یکدیگر را شناسایی کنند. در صورت مشورت بین دو یا چند متخصص در حوزه های مختلف یا بین حوزه های قضایی ، پزشک اصلی مسئولیت مراقبت و هماهنگی بیمار با تیم پزشکی دور را بر عهده دارد.

 

3. پزشک باید هدف خود را برای اطمینان بیمار از محرمانه بودن بیمار و اطلاعات وی ، حفظ حریم خصوصی و یکپارچگی داده ها انجام دهد. داده های به دست آمده در طول مشاوره از راه دور باید برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و نقض اطلاعات شناسایی شده بیمار از طریق اقدامات امنیتی مناسب و به روز مطابق با مقررات محلی تضمین شود. انتقال الکترونیکی اطلاعات باید از دسترسی غیرمجاز نیز محافظت شود.

 

4- رضایت آگاهانه صحیح ، مستلزم این است که کلیه اطلاعات لازم در مورد ویژگیهای بارز ویزیت پزشکی از راه دور به طور کامل برای بیماران توضیح داده شود ، اما به این موارد محدود نمی شود:

- توضیح نحوه ویزیت از راه دور

- نحوه قرار ویزیت ها

- نگرانی های حریم خصوصی

- امکان نقص فنی از جمله نقض محرمانه بودن

- پروتکل برای تماس در طول ویزیت های مجازی

- توضیح سیاست ها و هماهنگی مراقبت با سایر متخصصان بهداشت به روش واضح و قابل فهم ، بدون تأثیرگذاری بر انتخاب های بیمار.

 

5- پزشكان باید آگاه باشند كه تكنولوژی های خاصی از طریق تله مدیسین برای بیماران قابل كنترل و درک نیست و از این رو مانع دسترسی می شود. دسترسی ناعادلانه به پزشکی از راه دور می تواند شکاف نتایج سلامت بین فقرا و ثروتمندان را بیشتر کند.

 

همچنین بخوانید:

بیمارستان‌های هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟

نقش ویزیت آنلاین در بیماران سرطانی

مزایای کلان داده ها در تله مدیسین

بالا