کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه سلامت : نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدیریت بحران کرونا ویروس

فناوری اطلاعات سلامت حوزه ای از سلامت است که ویژگی های فناوری های مرتبط با حوزه سلامت را ارزیابی و برای بهبود پروتکل های سلامتی راهکارهای مبتنی بر IT ارائه می دهد گرچه این رشته در کشور ما کاربرد تقلیل یافته ای در بیمارستان ها دارد اما می تواند مبنای بسیاری از تحولات در حوزه سلامت باشد .

این یادداشت سعی دارد با در نظر داشتن علائم ، راههای پیشگیری ،پروتکل های درمانی و اهداف تحقیقاتی کویید ۱۹ برخی فناوری های هوشمند را معرفی کند.

 

۱.تب علامت شایع ویروس کروناست .

پوشیدنی های هوشمند wearable sensors از جمله فناوری های پرکاربرد در حوزه سلامت برای اندازه گیری علائم حیاتی افراد است . یک دستگاه
مورداستفاده برای شناسایی، تعیین محل و یا تعیین کمیت انرژی یا ماده، ارسال سیگنال برای شناسایی یک ویژگی فیزیکی و شیمیایی !

این سیستم ها برمبنای پایش مداوم، بازخورد به کاربران ، تعامل حرفه ای از راه دور و تشخیص آنی طراحی شده اند .

برای مثال شما می توانید از انگشتر ها، دستبند ها و یا هر چیز پوشیدنی دیگری برای سنجش حرارت بدن خود استفاده کنید . این اطلاعات به تلفن همراه هوشمند شما ارسال و در نهایت در سامانه مرکزی پایش بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا ثبت شود . تصور کنید در این صورت تا چه میزان از رفت و آمد های غیرضروری به اورژانس بیمارستانها کاسته می شد.

یک نمونه ساده از ترمومتر های هوشمند استفاده از برچسب هایی است که روی بخشی از بدن مثلا کمر بیمار متصل می شوند و اطلاعات دمای بدن را ثبت و از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند شما ارسال می کنند . به این صورت دمای بدن به طور مداوم توسط خود شخص پایش شده و در صورت هایپرترمی اقدامات لازم صورت می گیرد . همچنین تجمیع این اطلاعات بر اساس کد منحصر به فرد در سامانه به پایش مداوم و سنترال افراد کمک خواهد کرد

با استفاده از این حسگرها زمان مداخلات درمانی به حداقل کاهش پیدا می کند.

 

۲. گجت های هوشمند

گجت های هوشمند که این روزها با رشد تلفن های هوشمند رشد کرده می تواند در حوزه های سنجش آلودگی هوا و ذرات نانومتری ویروس در محیط ، علایم تنگی نفس و دمای بدن کمک قابل توجهی به حفظ سلامت و امنیت روانی فرد کند

 

۳. استفاده از فناوری بارکد و RFID

استفاده از فناوری بارکد و RFID برای شهروندان محدوده ی اپیدمیک بسیار کاربردی ست به این صورت که شهروندان می توانند با ثبت مداوم بارکد خود در مسیر های رفت و آمد و در صورت ابتلا متوجه شوند که چه مسیرهایی را پیموده و درواقع چه محیط هایی را آلوده کرده اند. همچنین مدیران حوزه سلامت می توانند بار بیماران مبتلا به کرونا ویروس را بر اساس ردگیری بارکد های افراد مشکوک به ویروس در یک محیط اپیدمیک تشخیص و بر اساس آن تصمیمات مدیریتی اتخاذ کنند.

 

۴.استفاده از داشبوردهای مدیریتی

استفاده از داشبوردهای مدیریتی در این راستا بسیار پر اهمیت است . ثبت هر مورد مبتلا روی نقشه های جغرافیایی براساس محل زیست غالب فرد بیمار برروی دامین های رسمی مثلا دامین وزارت بهداشت جهت بررسی میزان شیوع بیماران راهکار مناسبی برای تشخیص بار بیمار در یک شهر یا محله است.با این روش مدیران سلامت می توانند مراکز شیوع و یا راههای انتقال بیماری را شناسایی و تصمیمات سریعی برای مقابله با آن بگیرند .

 

۵.اطلاعات بیماران کرونا ویروس کجا ثبت می شود ؟
سیستم های بیمارستانی اطلاعات هویتی بیمار را کسب می کند و پرونده پزشکی بیمار را چه در قالب CMS(سیستم های درمانی کامپیوتری شده ) و چه در قالب EHR )پرونده الکترونیک سلامت ) را نگهداری می کند.
سامانه رجیستری و ثبت بیماران مبتلا به کرونا ویروس از لحظه تشخیص بیماری تا بهبودی کامل یا فوت یک منبع اطلاعاتی مهم در دست تحلیلگران و پژوهشگران حوزه سلامت است . اطلاعاتی که می تواند زمینه های مطالعات علمی روی این ویروس را فراهم کند ، تغییرات رفتاری و ژنتیکی ویروس را شناسایی کند و در نهایت اقدامات پیشگیرانه را سرعت ببخشد . وزارت بهداشت می تواند با راه اندازی این رجیستری گام مهمی برای پیشرفت های پژوهشی و تحقیقاتی در سال های آتی بردارد.

 

۶. پزشکی از راه دور TELE MEDICINE

تله مدیسین یکی از کاربردهای جدی فناوری اطلاعات در حوزه سلامت است . این فناوری می تواند میزان در معرض ویروس قرار گرفتن پرسنل درمانی و به خصوص پزشکان را تا حد زیادی کاهش دهد بدین شکل که عکس رادیولوژی و سی تی اسکن قفسه سینه از طریق سیستم PACS برای کامپیوتر شخصی پزشکان ارسال و به سرعت بیماری تشخیص داده می شود .
همچنین علایم حیاتی بیمار به صورت مداوم بر روی کامپیوترهای شخصی یا گوشی های هوشمند پرستاران مستقر در بخش ها ارسال می شود و پرستاران می توانند از راه دور بیمار را پایش کنند .

یکی از مهمترین کاربرد های پزشکی از راه دور ، مشاوره از راه دور یا TELE CONSULTING است که با توجه به اختلالات اضطرابی و وسواسی پیش آمده در افرادی که در مناطق شیوع ویروس قرار دارند می تواند یک راه حل مناسب باشد .

درواقع تیمی از پزشکان و پرستاران یا تکنیسین های بهداشتی در سراسر کشور متعهد شوند که به بیماران درخواست کننده در مورد کرونا ویروس مشاوره دهند. این کار البته بر اساس خطوط مخابراتی هم اکنون در جریان است . این محیط با پشتیبانی سرور های رسمی وزارت بهداشت و به صورت برخط با امکانات پایش بیماران مشکوک به ویروس کرونا یکی از راههای مفید برای کاهش استرس روانی جامعه ، غربالگری بیماران و کاهش ابتلائات به بیماری برای کادر درمانی ست .

 

۷.دورکاری TELEWORKING

دورکاری هم البته یک راهکار ساده است . گسترش دولت الکترونیک می تواند در چنین مواقعی به کمک کارمندان بشتابد تا بخشی از مسئولیت خود را در منزل انجام دهند .

 

۸. استفاده از پهبادها

استفاده از پهبادها برای توزیع اقلام بهداشتی و دارویی و یا تغذیه ای و همچنین ضدعفونی محیطی کاربرد های گسترده ای خواهند داشت

هوشمندشدن فضاهای بهداشتی یکی از رویاهای کاربران سلامت است که به نظر می رسد کشور ما راه دور و درازی برای رسیدن به آن دارد.
با این وجود کرونا ویروس می تواند تلنگری برای شروع یا پیمودن این مسیر باشد.

 

منبع: medvoice

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با مفهوم سلامت دیجیتال

اصول اخلاقی و سطوح خدمات تله مدیسین

بیمارستان‌های هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟

بالا