راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت

پزشکان می‌توانند با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت (EHR) کارآیی مطب خود را به طور چشمگیری افزایش دهند. عده‌ای از مدیران مطب‌ها و مراکز درمانی از اجرا و راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت گریزانند و آن را پروسه‌ای دشوار و وقت گیر می‌دانند؛ اما باید توجه نمود که راه اندازی EHR و استفاده اصولی از آن می تواند کیفیت خدمات این مراکز را بهبود بخشد و روند کار مطب‌ها را تسهیل کند.

در قدم اول مطب‌ها و بیمارستان‌ها باید پزشکی را به عنوان مسئول راه اندازی EHR انتخاب کنند که بتواند به خوبی پشتیبانی امور پرونده الکترونیک سلامت را انجام داده و به دنبال بهبود و بهینه سازی EHR از طریق آموزش باشد. ضروری است در فرآیند طراحی و اجرای پرونده الکترونیک سلامت و تصمیم گیری‌های مربوط به این حوزه، مشارکت پزشک وجود داشته باشد. پزشکان همواره باید از اخرین قابلیت‌های پرونده الکترونیک سلامت مطلع باشند و اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

مسئول EHR انتخاب شده از سوی مرکز درمانی می‌تواند از برخی راهبردهای اصلی برای بهینه سازی فرآیند راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت استفاده کند، در ادامه به چند روش ساده برای راه اندازی اصولی EHR خواهیم پرداخت.

 

شخصی سازی اطلاعات و تنظیمات پرونده الکترونیک سلامت

مسئول پشتیبانی EHR باید با اطمینان از شخصی سازی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت برای پزشکان کار خود را شروع کند. این موضوع که پزشکان بتوانند برای اطلاعات خود تصمیم بگیرند و آنها را مدیریت کنند بسیار اهمیت دارد. یزشکان هم‌چنین در مطب‌ها و بیمارستان‌های خود یک متخصص بیوانفورمایتک دارند، شخصی که وظیفه دارد اطمینان حاصل کند اطلاعات مربوط به پرونده الکترونیک سلامت توسط پزشک برای بیماران استفاده می‌شود.

برای مثال یک متخصص اپیدمیولوژیک را در نظر بگیرید که از بیمار دیابتی مراقبت می کند؛ در این زمان پرونده الکترونیک سلامت باید بتواند سطح گلوکز گذشته بیمار و یا ویزیت‌های بالینی گذشته او را نمایش دهد و اینجا زمانی است که اهمیت شخصی سازی کردن پرونده الکترونیک سلامت مشخص می‌شود. البته هر مطبی چنین فردی برای نظارت بر اجرا، راه اندازی EHR و انجام این گونه کارها نخواهد داشت. بنابراین مطب‌های کوچک‌تر یا خصوصی‌تر می‌توانند با سایر گروه‌های پزشکی یا سیستم‌های بزرگ بیمارستانی مشارکت داشته باشند.

 

اضافه کردن مدارک و مستندات به صورت خودکار به پرونده الکترونیک سلامت

در مرحله بعدی پزشکان باید یاد بگیرند که در فرآیند راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت و اجرای آن چگونه از ابزارهای مستندسازی خودکار در EHR خود استفاده کنند. برای مثال اینکه چگونه متنی را ارسال نمایند، چگونه فایل صوتی را به متن تبدیل کنند و یا حتی چگونگی کار با ابزار دسترسی به اطلاعات موجود در تلفن همراه را آموزش ببینند. این ابزارها می‌توانند در زمان پزشک صرفه جویی کرده و هم‌چنین نیاز به مستندات دست نویس را کاهش دهند.

 

اهمیت آموزش و تمرین در فرآیند راه اندازی EHR

سرانجام باید بگوییم بدون آموزش و تمرین هیچ ابزاری نمی‌تواند به استفاده مفید از پرونده الکترونیک سلامت کمک کند و با توجه به اینکه قوانین و مقررات مربوط به پرونده الکترونیک سلامت مدام در حال تغییر است نیاز است همواره منابع آموزشی مناسب در دسترس پزشکان باشد تا دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

همه‌ی این مقررات جدید پزشکان را ملزم به استفاده مداوم و یادگیری نحوه استفاده از این فناوری می‌کند. آموزش پزشکان همواره از اهمیت زیادی برخوردار است. نتیجه آموزش پزشک و کارکنان مطب راه اندازی صحیح پرونده الکترونیک سلامت و استفاده اصولی از آن است که بهبود کیفیت خدمات مطب را در پی خواهد داشت‌.

 

منبع: rastinsystem

 

همچنین بخوانید:

واقعیت افزوده؛ شروع یک انقلاب در بهداشت و درمان

توسعه تله مدیسین، تبدیل تهدید کرونا به فرصت

آشنایی با نحوه کارکرد داروخانه دیجیتال

بالا