چگونه متاورس می تواند در تغییر شکل مراقبت های بهداشتی نقش داشته باشد

بر اساس یک گزارش، صنعت سلامت استفاده از مؤلفه‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI) را در نرم‌افزار و سخت‌افزار برای افزایش مهارت دستگاه‌های پزشکی و گسترش دامنه مراقبت‌های پزشکی آغاز کرده است.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا و مایکروسافت بر این نکته تاکید کرده‌اند که چگونه متاورژن‌ها می‌توانند جهان را متحول کنند. در حالی که هنوز مشخص نیست که متاورس چگونه تکامل می‌یابد، چند کسب‌وکار در حال حاضر از برخی مؤلفه‌های ضروری استفاده می‌کنند که در نهایت متاورس را تشکیل می‌دهند. بهداشت و درمان یکی از این صنایع است.

طبق یک CNBC، صنعت سلامت اکنون شروع به استفاده از مؤلفه‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI) در نرم‌افزار و سخت‌افزار برای افزایش مهارت دستگاه‌های پزشکی و گسترش دامنه مراقبت‌های پزشکی کرده است. گزارش. به بیان ساده، متاورس توسعه فناوری‌های VR، AR و واقعیت ترکیبی (MR) خواهد بود که امروزه استفاده می‌کنیم.

فراجهان یا دنیای مجازی مجموعه ای از فضاهای به هم پیوسته آنلاین است که در آن می توان فعالیت هایی مانند بازی، خرید و حتی شرکت در رویدادها را از طریق آواتارهای مجازی انجام داد. این تلفیقی از فناوری های مختلف مانند VR، AR، MR، AI و ارزهای دیجیتال است.

بر اساس این گزارش، سازمان بهداشت جهانی از AR برای آموزش اولین پاسخ دهندگان COVID-19 از طریق تلفن های هوشمند استفاده می کند، در حالی که روانپزشکان از فناوری واقعیت مجازی برای درمان استرس پس از سانحه در جانبازان استفاده می کنند و دانشکده های پزشکی از این فناوری برای آموزش استفاده می کنند.

به گزارش Globenewswire به نقل از تحقیقات شرکت تحقیقاتی تجاری، انتظار می رود AR در بازار جهانی مراقبت های بهداشتی به 1.42 میلیارد دلار در سال 2021 و 4.15 میلیارد دلار تا سال 2025 از 1.06 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یابد. در اینجا نگاهی گذرا به اجزای مختلف دیگر متاورس است که می‌تواند به تدریج مراقبت‌های بهداشتی را همانطور که می‌شناسیم تغییر دهد.

Oculus متا

پلتفرم متا هدست واقعیت مجازی Oculus (VR) را در سال 2014 به دست آورد. از آن زمان، Oculus همکاری های متعددی با صنعت مراقبت های بهداشتی داشته است. یکی از برجسته‌ترین همکاری‌های اخیر با استودیو Nexus و آکادمی WHO بود. انکوباتور تحقیق و توسعه متا یک برنامه تلفن همراه طراحی کرده است که به کارکنان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا در مورد مبارزه با COVID-19 اطلاعات بیشتری کسب کنند. یک دوره آموزشی شامل AR برای شبیه سازی تکنیک ها و ترتیب مناسب برای قرار دادن و برداشتن تجهیزات محافظ شخصی است. این برنامه به هفت زبان موجود است.

فناوری Oculus همچنین در مرکز پزشکی دانشگاه کانکتیکات برای آموزش دستیاران جراحی ارتوپدی استفاده می شود. این دانشگاه با PrecisionOS، یک شرکت نرم‌افزار پزشکی کانادایی که آموزش واقعیت مجازی و ماژول‌های آموزشی در ارتوپدی را ارائه می‌دهد، همکاری کرده است. هدست‌های Oculus به ساکنین این امکان را می‌دهند که طیف وسیعی از روش‌های جراحی را به صورت سه بعدی تجسم کنند، محیطی بی‌خطر که در آن می‌توانند مهارت‌های خود را تمرین کنند.

 

هولولنز مایکروسافت

مایکروسافت عینک هوشمند هولولنز را در سال 2016 معرفی کرد. یکی از اولین پذیرندگان این عینک Stryker، یک شرکت فناوری پزشکی در میشیگان بود. در سال 2017، شروع به استفاده از دستگاه AR برای بهبود فرآیند طراحی اتاق‌های عمل برای بیمارستان‌ها/مراکز جراحی کرد. با پیشرفت های HoloLens 2، مهندسان Stryker اکنون می توانند OR های مشترک را با استفاده از هولوگرام ایجاد کنند.

Zimmer Biomet، یک شرکت تجهیزات پزشکی مستقر در ایندیانا، اخیراً پلت فرم OptiVu Mixed Reality Solutions خود را معرفی کرده است. این پلتفرم از دستگاه هولولنز و سه برنامه خاص استفاده می کند. اولین کاربرد از MR در ساخت ابزارهای جراحی استفاده می کند. دومی داده‌ها را برای ردیابی پیشرفت بیمار قبل و بعد از عمل جمع‌آوری و ذخیره می‌کند و سومی به متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد تا یک تجربه MR را قبل از عمل با بیماران به اشتراک بگذارند.

 

مش مایکروسافت

مایکروسافت در ماه مارس از Mesh، یک پلتفرم واقعیت مختلط (MR) که توسط خدمات ابری Azure پشتیبانی می‌شود، رونمایی کرد. Azure به افراد اجازه می دهد به تجربیات هولوگرافی سه بعدی در دستگاه های مختلف و از مکان های جغرافیایی مختلف بپیوندند. در پست وبلاگ مایکروسافت در مورد Mesh، دانشجویان پزشکی را با استفاده از مدل هولوگرافیک یک جسد در حال یادگیری در مورد آناتومی انسان تصور کرد.

 

استفاده از سایر فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در پزشکی

انواع اصلی AR در مراقبت‌های بهداشتی، سخت‌افزار و نرم‌افزار برای انجام کارهایی مانند جراحی و تشخیص کارآمد با استفاده از فناوری‌هایی مانند عینک هوشمند است. این دستگاه‌ها شامل نمایشگرهای روی سر، دستگاه‌های دستی، پوشیدنی‌ها، مبتنی بر بینایی، مبتنی بر دستگاه‌های تلفن همراه و غیره هستند.

استفاده از AR در جراحی ها به جراحان این امکان را می دهد که آناتومی بیمار را در کنار داده های MRI و سی تی اسکن خود تجسم کنند.

برای مثال، در دانشکده پزشکی میلر دانشگاه میامی، مربیان از AR، VR و MR برای آموزش اولین درمان بیماران ترومایی که سکته مغزی، حمله قلبی یا زخمی با گلوله داشته‌اند، استفاده کردند. دانش‌آموزان روش‌های قلبی نجات‌بخش را روی یک مانکن شبیه زندگی تمرین می‌کنند که تقریباً هر بیماری قلبی را با استفاده از هدست واقعیت مجازی شبیه‌سازی واقعی می‌کند.

در واقع، جراحان مغز و اعصاب جانز هاپکینز اولین جراحی های AR این موسسه را در ماه ژوئن بر روی بیماران زنده انجام دادند که هدست های ساخت شرکت اسرائیلی Augmedics را به همراه داشتند. تیموتی ویتام، MD، مدیر آزمایشگاه جراحی مغز و اعصاب جانز هاپکینز به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «مثل این است که یک رهیاب جی‌پی‌اس جلوی چشمان شما باشد.

 

منبع:cnbctv18

 

همچنین بخوانید:

مرور کلی بر تله مدیسین

DeHealth اولین پلت فرم مراقبت های بهداشتی متاورس

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در درمان روان‌درمانی از راه دور

بالا