مروری بر مراقبت از سلامت از راه دور و روندهای پزشکی از راه دور 2022

آمار Telehealth نشان می دهد که استفاده از مراقبت های مجازی 38 برابر بیشتر از قبل از همه گیری COVID-19 است و ارائه دهندگان و بیماران هم از تجربیات خود راضی هستند.از دهه 1800، متخصصان مراقبت های بهداشتی به سودمندی درمان از راه دور و نظارت بر بیماران اشاره کرده اند. آمار Telehealth امروزه سطوح بی سابقه ای از پیاده سازی را در سراسر صنعت نشان می دهد.

 

سلامت از راه دور چیست؟

سلامت از راه دور نقطه تلاقی فناوری و مراقبت های بهداشتی است. از طریق استفاده از تلفن و رایانه، خدمات مراقبت های بهداشتی و اطلاعات بهداشتی بیش از هر زمان دیگری در دسترس هستند. مراقبت‌های بهداشتی مجازی بسیار بهبود یافته است و اکنون شامل دسترسی به پورتال‌های بیمار، قرار ملاقات‌های ویدیویی و تلفنی، همکاری از راه دور بین پزشکان، سوابق بهداشتی قابل دسترس و موارد دیگر می‌شود.

مفهوم سلامت از راه دور به عنوان راهی برای دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی و همکاری بین پزشکان شروع ش، اما از آن زمان به داده‌ها و قابلیت‌های ارتباطی جدید افزوده شده است. راحتی و دسترسی محرک های بزرگی برای اجرای مداوم گزینه های بهداشت از راه دور هستند. در کنار این مزایا، ایمنی است که در طول همه‌گیری COVID-19 بزرگ‌تر شد.

در حالی که روندهای سلامت از راه دور علاقه بیماران و ارائه دهندگان را نشان می دهد، هنوز در مورد مسائل مربوط به پذیرش بهداشت از راه دور مانند هزینه، خطر و رضایت کلی تردید وجود دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

روندهای سلامت از راه دور قبل و بعد از COVID-19

ویزیت از راه دور برای متخصصان پزشکی و بیماران به طور یکسان در طول همه‌گیری ویروس کرونا بسیار ارزشمند بود. دکتر تونی برایر، پزشک داخلی در سانفرانسیسکو می‌گوید ویزیت های آنلاین در طول سال 2020 در مطب خود افزایش یافته است. حدود یک سوم از ویزیت های بیمار او امروز آنلاین است.

استفاده از سلامت از راه دور در طول همه‌گیری COVID-19 افزایش یافت و سپس یکسان شد. سفارشات ماندن در خانه و ترس از ابتلا به ویروس منجر به افزایش استفاده در سراسر صنعت شد. در دسترس بودن واکسن و لغو مقررات منجر به کاهش ویزیت های بهداشتی از راه دور در سراسر ایالات متحده از زمان اوج گرفتن در سال 2020 شده است، اما تاثیر زیادی بر بیماران و ارائه دهندگان گذاشته است و آنلاین باقی ماندند.

Telehealth یک ایده یا نیاز جدید نیست. مفهوم مراقبت های پزشکی در منزل در اوایل سال 1879 در مقاله لنست در مورد استفاده از تلفن برای کاهش مراجعات غیر ضروری مطب ذکر شد. (موسسه پزشکی، 2012)

در سال 1925، پزشکان از طریق رادیو بیماران را تشخیص می دادند. (موسسه پزشکی، 2012)

اولین ارتباط ویدیویی برای اهداف پزشکی بین بیماران و پزشکان در دانشگاه نبراسکا در سال 1959 بود. (موسسه پزشکی، 1996)

43 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی نمی دانند که آیا خدمات بهداشت از راه دور توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی قبل از همه گیری ارائه شده است یا خیر. (SingleCare، 2021)

روندهای سلامت از راه دور افزایش 154 درصدی بازدید از سلامت از راه دور را در هفته آخر مارس 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 نشان داد. (CDC، 2020)

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

آمار بین المللی استفاده از سلامت از راه دور

کشورهای سراسر جهان در طول همه گیری شروع به اتخاذ گزینه های بهداشت از راه دور بیشتری کردند و بیشتر آنها هنوز در مراحل اولیه اجرا هستند. در حالی که تعداد ویزیت های سلامت از راه دور از سال 2019 و حتی قبل از آن به آرامی در حال افزایش بود، این بیماری همه گیر باعث دسترسی به مراقبت از راه دور و سوابق الکترونیکی سلامت شد.

در سال 2019، ایالات متحده (50٪) و سوئد (58٪) بالاترین درصد اقدامات پزشکی را داشتند که چهار عملکرد آنلاین را ارائه می کردند: درخواست ویزیت آنلاین، درخواست مجدد نسخه، مشاهده نتایج آزمایش و مشاهده خلاصه بازدید. (صندوق مشترک المنافع، 2019)

سه ماهه اول سال 2020 در ایالات متحده افزایش 154 درصدی در بازدیدهای بهداشتی از راه دور را نشان داد. (CDC، 2020).

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بیمه‌گران افزایش 52 درصدی استفاده از خدمات بهداشتی از راه دور به خدمات پزشک اولیه/پزشک عمومی را از 4 درصد به 56 درصد گزارش کردند. (ویلیس تاورز واتسون، 2021)

استفاده از تله مدیسین قبل از کووید-19 در انتاریو، کانادا کم بود و 11 مراجعه به ازای هر 1000 بیمار در مناطق روستایی و 7 مراجعه به ازای هر 1000 بیمار در مناطق شهری بود. ویزیت های پزشکی از راه دور پس از کووید-19 به 147 در 1000 بیمار روستایی و 220 ویزیت در هر 1000 در میان شهرنشینان افزایش یافت. (مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی، 2021)

یک مطالعه آلمانی روی 2720 شرکت‌کننده نشان داد که 57.4 درصد از پزشکان، 63.8 درصد از پرستاران و 70.9 درصد از سایر متخصصان پزشکی تأثیر سلامت از راه دور در طول بحران COVID-19 را بالا یا بسیار زیاد توصیف کردند. (مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی، 2020)

هند افزایش 31 درصدی در بازار پزشکی از راه دور از سال 2020 تا 2025 را پیش بینی می کند. (Statista، 2020)

از مارس 2020، اندونزی شاهد افزایش 101 درصدی کاربران برنامه پزشکی از راه دور در مقایسه با میانگین سال 2019 بود. (Statista، 2021)

 

 

آمار بهداشت از راه دور بر اساس ارائه خدمات بهداشتی

Telehealth برای خدمات مختلفی از جمله قرار ملاقات برای تشخیص بیماری‌ها و عفونت‌های رایج، ویزیت‌های بعدی پس از عمل یا بستری شدن در بیمارستان، گفتگو درمانی، مدیریت شرایط مزمن و موارد دیگر استفاده می‌شود. با این حال، دکتر Brayer خاطرنشان می کند که از راه دور در برخی موارد نباید استفاده کرد: Telehealth نباید برای مشکلاتی که مکرر هستند، درد قفسه سینه، تنگی نفس جدید، تب همراه با عفونت، خونریزی غیر معمول، تروما، استفاده شود. گوش درد، تب همراه با فارنژیت، کودکان بسیار بیمار، شکستگی یا رگ به رگ شدن شدید استفاده شود.

در حالی که سلامت از راه دور توسط پزشکان و بیماران مناسب‌تر و پذیرفته‌تر می‌شود، برخی از خدمات هستند که فقط برای ویزیت‌های حضوری مناسب هستند، چه به دلیل شرایط بالینی و چه به دلیل ترجیح بیمار یا ارائه‌دهنده.

در یک نظرسنجی از راه دور در سال 2021، SingleCare از پاسخ دهندگان پرسید که برای کدام یک از خدمات زیر مایل به استفاده از سلامت از راه دور هستند:

69٪ بیماری ها/عفونت های رایج را گزارش کردند

66٪ بازدیدهای بعدی را گزارش کردند

49 درصد گفتار درمانی را گزارش کردند

44% مدیریت یک بیماری مزمن را گزارش کردند

24 درصد ویزیت متخصص را گزارش کردند

18 درصد فیزیوتراپی را گزارش کردند

آمار رضایت از راه دور

Telehealth یک راه راحت و در دسترس برای دریافت مراقبت های پزشکی برای شرایط مختلف است. با این حال، برخی از بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دلیل نگرانی در مورد کیفیت مراقبت، مسائل مربوط به حریم خصوصی و تداوم مراقبت، در اتخاذ مراقبت مجازی مردد هستند. با این حال، نظرسنجی های مختلف نشان داده است که اکثر بیماران و پزشکان از سلامت از راه دور در سال گذشته راضی بوده اند.

 

رضایت بیمار

نظرسنجی SingleCare از راه دور نشان داد که اکثر پاسخ دهندگانی که خدمات بهداشتی از راه دور دریافت کردند، احساس رضایت یا بی طرفی نسبت به تجربه خود را گزارش کردند:

42 درصد بسیار راضی بودند

36 درصد تا حدودی راضی بودند

16 درصد بی طرف بودند

4 درصد ناراضی

2 درصد به شدت ناراضی هستند

کسانی که نارضایتی خود را گزارش کردند، نگرانی های خود را در مورد کیفیت مراقبت های دریافتی، مسائل فنی، و ملاقات آنها با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خودشان نبود، بلکه با پرستار یا ارائه دهنده دیگری ابراز داشتند.

 

رضایت پزشک

ائتلاف مراقبت های بهداشتی COVID-19 از پزشکان در مورد تجربیات آنها در مورد سلامت از راه دور در طول همه گیری COVID-19 نظرسنجی کرد. آنها دریافتند که اکثر پزشکان در طول همه گیری از سلامت از راه دور راضی بودند:

بیش از 60 درصد از پزشکان گزارش کردند که استفاده از سلامت از راه دور در محیط های شهری، حومه و روستایی آسان است.

بیش از 50 درصد از پزشکان رضایت بهتری از کار خود را گزارش کردند.

68 درصد از پزشکان گزارش دادند که می‌خواهند استفاده از سلامت از راه دور را در عمل خود افزایش دهند.

 

سلامت از راه دور و پیامدهای سلامت کلی

تشخیص اشتباه و کیفیت مراقبت از جمله پنج نگرانی اصلی گزارش شده توسط پاسخ دهندگان نظرسنجی SingleCare بود. تشخیص نادرست بزرگترین محرک ادعاهای قصور پزشکی است. برای سلامت از راه دور، داده‌های بیمه نشان می‌دهد که 25 درصد از ادعاهای تخلف از راه دور ناشی از تشخیص اشتباه سرطان، 20 درصد تشخیص اشتباه سکته مغزی و 20 درصد تشخیص اشتباه عفونت بوده است.

مراقبت از راه دور می تواند خطر تشخیص اشتباه و خطاهای پزشکی را افزایش دهد، اما اقدامات کاهشی می تواند به جلوگیری از این عواقب کمک کند. سایر مزایای سلامت از راه دور ممکن است در واقع نتایج را برای مراکز مراقبت های بهداشتی، پزشکان و بیماران بهبود بخشد.

93 درصد از بیماران گزارش می دهند که از تله مدیسین برای مدیریت نسخه ها استفاده می کنند. (اقتصاد پزشکی، 2020)

91٪ می گویند که پزشکی از راه دور به آنها کمک می کند تا به قرار ملاقات ها پایبند باشند، نسخه ها و پر کردن مجدد را مدیریت کنند و توصیه های رژیم را دنبال کنند. (اقتصاد پزشکی، 2020)

تله مدیسین مرگ و میر و طول مدت اقامت در ICU را کاهش داد. (پزشکی مراقبت های ویژه، 2018)

مرگ و میر گزارش شده در بیمارستان از 13.8 درصد قبل از تله مدیسین به 11.8 درصد پس از اجرای بهداشت از راه دور کاهش یافته است. (پزشکی مراقبت های ویژه، 2018)

هزینه سلامت از راه دور

دسترسی به سلامت از راه دور به بیماران این امکان را می دهد که از هزینه های حمل و نقل، مرخصی گرفتن از محل کار، بازدیدهای غیر ضروری بخش اورژانس و کاهش مدت اقامت خودداری کنند. اگرچه اجرای آن پرهزینه است، اما ارائه دهندگان سلامت از راه دور نیز می توانند بازدهی سرمایه خود را پیدا کنند، زیرا پذیرش در بیمارستان کمتر است و ویزیت های آنلاین کوتاه تر است، که به بیماران بیشتری در روز اجازه می دهد توسط پزشک ویزیت شوند.

62 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی به طور متوسط ​​1 تا 30 دلار برای هر بازدید از راه دور از جیب خود پرداخت کردند. (SingleCare، 2021)

بیمه یا مدیکر خدمات بهداشتی از راه دور را برای 60 درصد از پاسخ دهندگان به طور کامل پوشش می دهد. (SingleCare، 2021)

در یک مطالعه، صرفه جویی در هزینه بیماران با دسترسی به ویزیت از راه دور بین 19 تا 121 دلار بود که عمدتاً ناشی از اجتناب از سفر به اورژانس بود. (انجمن آکچوئرها، 2020)

سرمایه‌گذاری‌های بهداشتی از راه دور در سه ماهه اول سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 4.2 میلیارد دلار رسید که تقریباً دو برابر 2.2 میلیارد دلاری است که در سه ماهه مشابه سال 2020 جمع‌آوری شده بود. (Fierce Healthcare، 2021)

اجرای برنامه پزشکی از راه دور با 11 درصد صرفه جویی در هزینه و بازگشت سرمایه 3.30 دلاری به ازای هر 1 دلار هزینه شده برای اجرای برنامه همراه بود. (انجمن بیمارستان های آمریکا، 2015)

 

پرسش و پاسخ سلامت از راه دور

در حال حاضر چند نفر از سلامت از راه دور استفاده می کنند؟

طبق گفته McKinsey & Company، آمار بهداشت از راه دور در سال 2021 نشان می دهد که سلامت از راه دور برای 13 تا 17 درصد از ویزیت های بیماران در ایالات متحده در همه تخصص ها استفاده می شود.

 

پزشکی از راه دور از زمان کووید چقدر افزایش یافته است؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد ویزیت های بهداشتی از راه دور در سه ماهه اول سال 2020 نسبت به سه ماهه اول سال 2019 50 درصد افزایش یافته است. به گفته McKinsey & Company، روند سلامت از راه دور 38 برابر بیشتر از قبل از همه گیری جهانی تثبیت شده است.

 

میانگین ویزیت از راه دور چقدر طول می کشد؟

میانگین ویزیت از راه دور بین 13 تا 15 دقیقه طول می کشد.

 

مزایا و معایب تله مدیسین چیست؟

مزایای بهداشت از راه دور شامل عدم نیاز به سفر یا حمل و نقل، مرخصی کمتر از محل کار، دسترسی گسترده و صرفه جویی در هزینه و زمان است. معایب سلامت از راه دور شامل از دست دادن احتمالی ارتباط با ارائه‌دهنده، مسائل فناوری و دسترسی است.

 

منبع: singlecare

 

همچنین بخوانید:

پزشکی از راه دور در سال 2022 و هر آنچه که باید بدانید

سال 2022 چه چیزی برای بخش سلامت از راه دور دارد؟

قانون گسترش و ارزیابی فدرال سلامت از راه دور: آنچه باید بدانید

بالا