متاورس و دنیای پزشکی

برای چندین دهه، تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک از اصلی‌ترین راه تشخیص بیماری بود. به نوعی می‌توان گفت مراجعه حضوری بیمار به پزشک تنها ابزار برای دریافت مراقبت‌های پزشکی او محسوب می‌شد. بیمار مجبور بود برای دریافت درمان پزشکی عمومی یا تخصصی و انجام عمل‌های جراحی سنگین یا سرپایی نزد پزشک برود و از او این خدمات را برای کسب بهبودی‌اش طلب کند اما رفته رفته با ظهور خدمات بهداشتی آنلاین و از راه دور، از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت شاهد اندکی تغییر در رابطه‌ بین بیمار و پزشک بودیم.

متاورس با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و نوین خود، در حوزه سلامت دیجیتال، امکانات و خدماتی را ارائه می‌دهد که قبلا غیر قابل تصور بود، حتی در حال حاضر نیز تصور چنین خدماتی برای بسیاری از افراد آسان نیست.

در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی با متاورس و ویزیت بیماران می‌توان گفت که این یکی از بهترین کاربردهای متاورس در بخش خدمات درمانی است. تصور کنید ویزیت پزشک به صورت مجازی انجام شود. در واقع ویزیت همه‌ بیماران نیاز به معاینه فیزیکی ندارد و گاهی ویزیت، تنها برای مشاوره صورت می‌گیرد. درست است که بسیاری از متخصصان نمی‌توانند ویزیت‌های پزشکی خود را از راه دور انجام دهند، با این وجود بسیاری از معاینه‌های فیزیکی می‌تواند با استفاده از متاورس به صورت مجازی انجام شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس سبک ارتباط بیمار و پزشک را تغییر می‌دهد.  

متاورس در فضای مجازی این ارتباطات را هدایت نموده، بیماران و پزشکان می توانند در کلینیک 3یا هر فضای مجازی دیگری همدیگر را ملاقات کنند.ملاقات بیمار با پزشک متخصص روان، در محیطی متفاوت به صورت آنلاین، از بهترین نظریه‌های استفاده از متاروس برای درمان‌ به صورت digital است.

 

متاورس و بیمارستان ها

در چند سال اخیر، بسیاری از بیمارستان‌ها به علت شیوع ویروس کووید-19، ارتباط بیمار با پزشکان را محدود کرده‌اند.

تکنولوژی متاورس ملاقات‌های بیمارستانی دوستان و اقوام فرد عمل شده را بدون محدودیت میسر می‌سازد.در سیستم پزشکی رادیولوژی به تکنولوژی های جدید وابسته است. در ده سال اخیر، توسعه و پیشرفت‌های زیادی در تکنولوژی رادیولوژی مشاهده شده است.تکنولوژی های تصویربرداری در سیستم متاورس موجب بهتر دیده شدن تصاویر توسط رادیولوژیست شده و تشخیص بیماری با خطای کمتری صورت می‌گیرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سیستم الکترونیکی پزشکی و متاورس

در حال حاضر، در سیستم پزشکی، سیستم الکترونیکی بکار گرفته شده جهت انجام کارهای پزشکی نهایتاً به سیستم متاورس تبدیل می‌شود. واقعیت مجازی VR (virtual reality)، واقعیت بزرگنمائی شده AR (Augmented reality)، واقعیت مخلوط شده (Mixed Reality) و هوش مصنوعیArtificial intelligence (AI)، برای قدرت بخشیدن به کاربردهای مورد استفاده به کار گرفته خواهد شد.

 

وسایل پزشکی و متاورس

کمپانی‌های تولید کننده وسایل پزشکی واقعیت مخلوط شده را برای سوارکردن وسائل جراحی و طراحی اطاق‌های عمل بکار گرفته‌اند. سازمان بهداشت جهانی با بکارگیری واقعیت بزرگنمائی شده AR و تلفن‌های هوشمند پاسخ دهنده‌های کوید-19 را آموزش می‌دهد، متخصص روان پزشکی با بکارگیری واقعیت مجازی (VR) استرس‌های متعاقب حوادث در سربازان در حال جنگ را درمان می‌کنند.

اطلاعات پایه مدیریت تصاویر و ویدیو تغییر رمز عبور عکس داخلی مقالات

دانشکده‌های پزشکی و متاورس

دانشکده‌های پزشکی برای آموزش جراحی از VR استفاده می‌کنند. تکنولوژی Oculus (تولید شده توسط فیس بوک) توسط دانشکده پزشکی دانشگاه کنکتیکت در آمریکا برای آموزش جراحی ارتوپدی به رزیدنت‌های پزشکی بکار می‌رود. با بکارگیری گوشی هدفون، رزیدنت‌ها می‌توانند متدهای جراحی را مانند قراردادن سنجاق در استخوان شکسته در فضای 3-D ببینند.

بعلت اینکه این متد بطور مجازی انجام می‌شود. خطای دانشجویان در حین عمل توسط معلم بازگو شده تا در نوبت بعدی اشتباه خودشان را برطرف کنند.

 

عمل جراحی و متاورس

در دنیای واقعی، برای اولین بار جراحی AR در بیماران زنده در حین جراحی ستون فقرات توسط جراحان اعصاب دانشگاه جان هاپکینز John Hopkins بکار گرفته شده است. جراحان 6 پیچ در ستون فقرات بیمار قرار دادند. دو روز بعد یک گروه دیگر جراحان توموری را از ستون فقرات بیماری خارج کردند. هر دو تیم هدفون‌های ساخته شده توسط کمپانی Augmedics  را بکار گرفتند، که می‌توانستند درون اعضاء بیمار را بخوبی ببینند. این کار مثل داشتن، یک GPS است که براحتی در جلوی چشم همه چیز را می‌توان دید. در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی در آمریکا استادان برای آموزش دادن پرسنل، در فوریت‌های پزشکی از AR، VR و  MR جهت درمان بیماران مجروح، سکته‌های قلبی و مغزی یا زخم ناشی از شلیک گلوله استفاده می‌کنند.

 

آموزش پزشکی

متاورس فرصت های جدیدی را برای آموزش و آموزش پزشکی بسیار فراگیر ارائه می دهد.دانش‌آموزان و کارآموزان می‌توانند آناتومی بدن انسان را در یک محیط آموزشی واقعیت مجازی بررسی کنند و امکان حل مشکلات، ایجاد خلاقیت و ایجاد فضاهای یادگیری در ماورای جهان عملاً نامحدود است.

مرکز آموزشی پیشرفته سازمان جهانی بهداشت، آکادمی، ویژگی جدیدی را در برنامه آموزشی خود راه اندازی کرد که از AR استفاده می کند تا به کارکنان بهداشتی نشان دهد که چگونه می توانند هنگام کار با بیماران COVID-19 ایمن بمانند. این برنامه راه مناسب برای قرار دادن و برداشتن تجهیزات محافظ شخصی PPE را نشان می دهد.

در طول نمایش، یادگیرنده می‌تواند فیگور را ببیند که PPE را می‌پوشد و خارج می‌کند و سپس در واقع حرکات فیگور را هدایت می‌کند، بنابراین به‌جای تماشای یک ویدیوی آموزشی، با انجام دادن یاد می‌گیرد.

شرکت نرم‌افزار تصویربرداری پزشکی Novarad Corporation سیستم واقعیت افزوده OpenSight را برای آموزش منتشر کرد، که به دانش‌آموزان و معلمان تجربه‌ای همه‌جانبه از هر مطالعه اهداکننده‌ای را که می‌توان با دستگاه CT انجام داد، می‌دهد. با استفاده از هدست مایکروسافت HoloLens 2، دانش آموزان می توانند هولوگرام ها را با استفاده از دستورات صوتی برای نشان دادن اندام ها، استخوان ها و بافت های نرم دستکاری کنند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین می توانند از دوقلوهای دیجیتال  مدل های مجازی، یا شبیه سازی، فرآیندها، اشیاء یا سیستم ها - برای ایجاد آدم های آزمایشی برای افراد استفاده کنند. آنها می توانند از این دوقلوهای دیجیتال در متاوره برای پیش بینی واکنش بیماران به داروها، بهبودی از بیماری یا توانبخشی پس از جراحی استفاده کنند.

 

همچنین بخوانید:

اصول اخلاقی و سطوح خدمات تله مدیسین

سیستم نظارت از راه دور بیمار

مزایای سلامت دیجیتال

بالا