معرفی دیجیتال سازی مدارک پزشکی

بخش مدارک پزشکی همانند قلب تپنده یک واحد و مرکز درمانی است که همواره سابقه ای  از تجارب و فعالیتهای پزشکی را برای پزشکان و سابقه ای از کیفیت کارهای انجام شده  و راندمان کاری(مانند تعداد مراجعین و…) را برای مدیران آن مرکز ، با خود به همراه دارد. بنابراین لزوم بهینه سازی ، سازماندهی و انجام طرحهای نوین و کارامد در این بخش، می تواند کیفیت کار سازمانی را  در کل واحد درمانی ، تحت الشعاع قرار دهد.

منبع تمام فعالیت‌های مدیریت و جریان حیاتی فرآیند برنامه‌ریزی، اطلاعات است و امروزه به عنوان یکی از مهمترین منابع قدرت در جهان مطرح می‌شود. مدیران بدون داشتن اطلاعات کامل در مورد یک موضوع قادر به تصمیم‌گیری مؤثر نخواهند بود. فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر به واسطه رشد و گسترش روزافزون و بکارگیری امکانات رایانه‌ای و انتقال داده‌ها و ایجاد شبکه‌های جهان گستر مانند اینترنت با اطلاعات ارزشمند و خدمات متنوع، محیط‌های تبادل اطلاعات را به شدت دچار تغییر کرده است. در بخش بهداشت نیز لزوم دیجیتال سازی مدارک پزشکی و استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی کارآمد برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات و نیز رضایتمندی مراجعین ضروررتی بسیار مهم به شمار می‌آید

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویربرداری اسناد شامل اسکن نمودن  فرمهای مدارک پزشکی در سیستم های کامپیوتری است. در این روش تعدادی از فرمهای مدارک پزشکی بیمار اسکن شده و بصورت الکترونیکی بعنوان مدارک پزشکی بیمار ذخیره می شوند. مدارک پزشکی اسکن شده یک  مدارک پزشکی الکترونیک(EMR) واقعی نیست،  این روش توسط سازمانهای بهداشتی – درمانی  به منظور تسهیل در دسترسی و بازیابی  مدارک پزشکی  و حل مسائل مریوط به فضا و ذخیره سازی پرونده های کاغذی، استفاد می شود. مطالعاتی نیز در  مورد مقایسه میان روشهای سنتی و الکترونیکی انجام یافته است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نتایج حاصل از اجرای دیجیتال سازی مدارک پزشکی

ضرورت اتخاذ رویکردی نوین در هموار نمودن مشکلات مطروحه ، مدیریت بخش مدارک پزشکی را به ارائه طرح اسکن نمودن پرونده های بایگانی و تبدیل آن به فایلهای دیجیتال ، هدایت نمود. می توان کارکردهای حاصل از اجرای طرح فوق را در دو حوزه(برای بیماران، برای پرسنل)، در نظر گرفت:

 

کارکرد و فواید طرح برای مراجعین:

–  کاهش زمان پاسخگویی به مراجعین؛

–  کاهش مراجعات مکرر پرسنل به بایگانی؛

–  امکان دریافت کپی پرونده و مدارک موجود در اسرع وقت.

 

کارکرد و فواید طرح برای پرسنل:

–  افزایش توانمندی پرسنل واحد مدارک پزشکی؛

–  کاهش خستگی و کسالت در امور محوله ؛

–  قابلیت دسترسی همگانی پرسنل مدارک پزشکی در صورت نیاز؛

–  کاهش استرس شغلی در پرسنل مدارک پزشکی ؛

–  ایجاد محیط کاری بهتر و افزایش رضایت شغلی کارکنان بخش مدارک پزشکی؛

–  امکان دسترسی همزمان به پرونده های بیماران ؛

–  امکان تهیه نسخه پشتیبان از پرونده های بیماران و در نتیجه بهبود امنیت آنها؛

–  بهبود محرمانگی اطلاعات  بیماران؛

–  امکان تهیه گزارشات مختلف برای اهداف پژوهشی، آماری و …. .

 

همچنین بخوانید:

با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثبت کرد

تله مدیسین و درمان

جراحی زیبایی از راه دور ,

 

 

 

بالا